El Grau de Disseny d'EINA
Títol oficial ofert per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
→ Sol·licita una entrevista presencial o online
→ Vine a les Jornades de Portes Obertes
A Eina adquiriràs una de les competències imprescindibles en el segle XXI: la capacitat d'identificar i resoldre problemes creativament, en qualsevol context, a través de la pràctica del disseny i l'art; i la disposició de plantejar noves preguntes per generar altres solucions capaces de dissenyar futurs.
En el Grau de Disseny agrupem els nostres ensenyaments al voltant de diferents àrees disciplinàries; disseny gràfic, disseny d'espais, disseny de producte, creació visual i cultura del disseny. Convidem i animem a l'alumnat a crear-se lliurement els seus itineraris, i a dissenyar el seu currículum, dins d'aquests àmbits o barrejant-los d'una forma totalment oberta per a traçar les seves pròpies trajectòries.
La nostra metodologia fomenta el pensament analític i reflexiu, l'aprenentatge actiu, el compromís i la iniciativa permanent, qualitats crítiques en un context canviant i competitiu en què és fonamental la convergència entre humanisme, emprenedoria i tecnologia.
Aquesta formació enriquidora, experimental, oberta a diferents àmbits de coneixement i de perspectives es du a terme en un entorn d'aprenentatge proper, cooperatiu, inconformista, participatiu, dinàmic i innovador.
Amb una orientació personalitzada i treballant en grups reduïts, desenvoluparàs les teves habilitats i aptituds de forma global en convivència amb un teixit d'empreses i institucions col·laboradores, i amb un ecosistema educatiu format per professionals de diferents disciplines.
Formem dissenyadores i dissenyadors amb una visió crítica, creativa, amb habilitats comunicatives que els permetin elaborar propostes innovadores. Amb capacitat de treballar en diversos camps i aportant visions i criteris amplis. Tenint en compte la innovació social, cultural, tecnològica i mediambiental connectada al món acadèmic i professional.
Tots els detalls del Grau de Disseny els pots trobar al web de la UAB.
En finalitzar el Grau de Disseny qualsevol estudiant haurà de ser capaç de:
- Demostrar que té i comprèn coneixements que relacionin el disseny amb la cultura, les arts visuals, les tendències estètiques i els entorns tecnològics i empresarials, tant històrics com d’avantguarda.
- Aplicar els coneixements adquirits per proposar millores i innovacions en l’entorn, físic i comunicatiu, a partir de processos de conceptualització i formalització propis del disseny, i exercir la seva activitat d’acord amb les convencions i les pautes d’actuació que caracteritzen l’entorn professional d’aquesta disciplina.
- Interpretar dades rellevants que permetin identificar aquells problemes d’ús i comunicació en l’entorn quotidià susceptibles de ser resolts amb el disseny, i emetre judicis a partir de criteris raonats sobre temes rellevants de caràcter social, científic o ètic que l’afectin.
- Transmetre les seves propostes en un llenguatge verbal i visual especialitzat, propi del disseny, i dominar els recursos i codis necessaris per comunicar-les als diferents agents implicats (clients, fabricants, comercials i públic no especialitzat).
- Desenvolupar un alt grau d’autonomia que el capaciti per continuar el seu aprenentatge per mitjà de cursos de formació avançada i màsters, sigui de professionalització o d’investigació.
En l’aprenentatge del disseny conflueixen matèries molt diverses, coneixements i habilitats que procedeixen tant de l’expressió i la representació visual, com dels dominis tecnològics i científics o de la capacitat d’anàlisi i els coneixements humanístics. El disseny és una disciplina de síntesi i, per tant, qualsevol estudiant està capacitat per començar aquests estudis independentment del batxillerat de què provingui o també si prové d’altres estudis que li permetin l’ingrés a la universitat.
Tot i això, algunes habilitats i certs interessos poden facilitar el desenvolupament d’aquests estudis. Entre ells, cal destacar la capacitat d’observació, la predisposició a la innovació, la facilitat per a la representació visual, la creativitat i la imaginació, la sensibilitat artística, la motivació per l’ús de nous recursos tecnològics o la destresa tècnica.
Competències bàsiques
CB1 - Que els/les estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
CB2 - Que els/les estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3 - Que els/les estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
CB4 - Que els/les estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
CB5 - Que els/les estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
Competències específiques
CE1 Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
CE2 Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
CE3 Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
CE4 Utilitzar les tècniques bàsiques d’expressió plàstica (dibuix, color i volum) per a representar i crear formes en dues o tres dimensions.
CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
CE6 Demostrar conèixer i utilitzar amb criteris especialitzats l’arquitectura de la lletra i els diferents famílies tipogràfiques dels alfabets llatins.
CE7 Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i els seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
CE8 Demostrar comprendre els coneixements bàsics de les ciències i disciplines auxiliars del projecte de disseny, com ara l’antropometria i la fisiologia de la percepció visual, l’ergonomía, els mètodes d’avaluació de l’ús, la mercadotècnia, les tècniques de prospecció, etc.
CE9 Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
CE10 Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
CE11 Demostrar comprendre el funcionament de l’entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
CE12 Demostrar conèixer l’entorn institucional i associatiu del món professional del disseny i el paper que juguen les diferents entitats i agents socials.
CE13 Planificar, organitzar, gestionar i administrar el desenvolupament de projectes de disseny, tant en el marc del treball professional autònom com en les organitzacions empresarials o institucionals.
CE14 Formular i estructurar un pla de negoci orientat al desenvolupament de productes o d’empreses i avaluar la seva viabilitat.
CE15 Demostrar que es disposa de coneixements sobre el marc legal en el qual es desenvolupen les activitats de disseny: models de contractació, registre de patents, marques, drets d’autor, etc.
CE16 Demostrar entendre i interpretar de manera pertinent i raonada els textos d’història, teoria i crítica del disseny.
CE17 Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
CE18 Interpretar i valorar críticament productes finals i projectes de disseny tant propis com aliens.
CE19 Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
CE20 Aplicar amb eficàcia els principis físics elementals i les eines matemàtiques bàsiques, per a la conceptualització i la formalització de projectes de disseny.
CE21 Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.
CE 22 Dominar els llenguatges plàstics per adequar les intencions comunicatives i expressives a l’ús dels mitjans i tècniques artístiques.
Competències transversals
Instrumentals
CT1 Capacitat de comunicació oral i escrita en la llengua nativa i en altres llengües com ara l’anglès que permeti treballar en un context internacional.
CT2 Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT3 Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografia necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT4 Demostrar interès per l’estudi de llengües estrangeres tant per facilitar la comunicació com per accedir a contextos culturals diferents.
CT5 Dominar el mitjà informàtic i les tecnologies digitals.
Interpersonals
CT6 Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT7 Capacitat per a coordinar, dirigir i liderar grups de treball al voltant d’un projecte de disseny, o bé on el disseny ocupi un lloc rellevant.
CT8 Capacitat d’iniciativa i esperit emprenedor.
CT9 Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10 Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
Sistemàtics
CT11 Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.
CT12 Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT13 Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CT14 Valorar i fomentar l’ús social de l’entorn i de la comunicació amb atenció especial a l’accessibilitat per a grups d’usuaris i receptors diferents.
CT15 Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT16 Demostrar que es posseeixen valors i principis deontològics propis de la professió.
CT17 Demostrar que coneix els fenòmens innovadors i els nous llenguatges i propostes culturals.
CT18 Capacitat d’autogestionar el desenvolupament d’un itinerari professional.
CT19 - Demostrar una disposició afectiva positiva cap als valors estètics i les qualitats formals de l'entorn material i visual.
CT20 – Demostrar predisposició cap al rigor i l'experimentació propis del mètode científic.
Informació més detallada a la memòria del Grau de Disseny.
Sistema de preinscripció universitària
La preinscripció universitària és un sistema coordinat de distribució dels estudiants que garanteix la igualtat de condicions en el procés d’ingrés al primer curs dels estudis de Grau.
La preinscripció es fa per internet al Portal d'accés de la universitat.
Vies d’accés i requisits
Estudiants de batxillerat
Batxillerat + Proves d’Accés a la Universitat (PAU) + preinscripció universitària.
Estudiants de batxillerat internacional
a) Batxillerat UE o conveni bilateral acreditat per la UNED + preinscripció universitària. Si ho desitgen poden presentar-se a la fase específica de les PAU.
b) Batxillerat no UE homologat: homologació del batxillerat + Proves d’Accés a la Universitat (PAU) + preinscripció universitària
Estudiants de Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) o equivalent
CFGS o equivalent + preinscripció universitària. Si ho desitgen poden presentar-se a la fase específica de les PAU.
Estudiants que canvien els seus estudis no completats
Estudiants que han iniciat una titulació universitària oficial espanyola i se’ls reconeguin 30 o més crèdits de la titulació per a la qual sol·liciten l'admissió, d'acord amb el que marca la normativa sobre transferència i reconeixement de crèdits, i a l'expedient acadèmic previ no hi consten assignatures matriculades i no superades per tercera o més vegades.
Accés per canvi d'estudis universitaris estrangers
Estudiants que han cursat estudis universitaris a l'estranger de manera parcial o total i no han obtingut l'homologació o equivalència a nivell del seu títol a Espanya i se’ls reconeguin 30 o més crèdits de la titulació per a la qual sol·liciten l'admissió, d'acord amb el que marca la normativa sobre transferència i reconeixement de crèdits, i a l'expedient acadèmic previ no consten assignatures matriculades i no superades per tercera o més vegades. Si el reconeixement de crèdits és d’entre 1 i 29 crèdits, l’estudiant pot sol·licitar l'admissió per la via de la preinscripció universitària únicament a la titulació i al centre que consten a la resolució de reconeixement, i amb una qualificació de 5.
Titulats universitaris
Preinscripció universitària.
Més grans de 25 anys
Proves d’accés per a més grans de 25 anys.
Més grans de 45 anys
Proves d’accés per a majors de 45 anys.
Acreditació d’experiència laboral
Accés a la universitat per a més grans de 40 anys que acreditin experiència laboral.
Més informació
Adreces d'interès
Oficina d’Accés a la Universitat
Via Laietana, 2 planta baixa
08003 Barcelona
Contacte
El disseny ocupa una posició cada dia més important a la nostra societat. Avui, els dissenyadors i dissenyadores participen activament en la concepció i el desenvolupament de qualsevol mena de servei o producte. El treball de professionals del disseny és decisiu en els processos d’innovació, permet la incorporació de valors socials i ambientals, i aporta qualitat cultural i estètica al nostre entorn.
La formació del Grau de Disseny a EINA garanteix l’assoliment de competències per exercir la pràctica professional del disseny, insistint en el seu caràcter innovador, destacant la dimensió emprenedora de la professió i assegurant l’adquisició de coneixements culturals rigorosos i sòlids.
La configuració dels estudis aporta els coneixements i recursos necessaris per treballar en un ampli ventall de sectors professionals i, alhora, permet anar orientant les vocacions de l’alumnat i definint els camps més específics dels seus interessos laborals.
Els següents exemples mostren els àmbits professionals als quals se sol accedir des del Grau de Disseny:
Creació visual
Direcció d’art, pràctica artística contemporània, il·lustració, curadoria d’exposicions, crítica, història, recerca artística i docència. És també una bona porta d’entrada a futurs estudis o professions amb un alt grau de tecnificació com la fotografia, creació audiovisual, creació digital o animació.
Cultura del disseny
Gestió cultural, patrimoni, programació d'activitats, didàctica, curadoria, anàlisi i crítica en premsa especialitzada, recerca, direcció del disseny, consultoria de disseny, project manager i gestió empresarial del disseny
Disseny d’espais
Espais de treball, espais comercials, espais domèstics, espais expositius, il·luminació, escenografia, fires, sets de TV, disseny de localitzacions.
Disseny gràfic
Comunicació gràfica i identitat per empreses, institucions i productes, disseny editorial, direcció creativa, copywriting i naming, direcció d’art en àmbits com la publicitat o la fotografia, gràfica aplicada a l’espai, disseny d’envasos o packaging, creació tipogràfica, disseny digital d’interfícies i d’experiència d’usuari, animació i motion graphics, disseny per a mitjans audiovisuals, entre d’altres.
Disseny de producte
Mobiliari habitat, contract i espais de treball, equipament públic, productes de gran consum, electrònica i electrodomèstics, equipament domèstic, eines, il·luminació, wearables&IoT, packaging, gestió de la innovació, product management, automoció i mobilitat, sports & well-being, salut i benestar, sector infantil i joguines.
Inserció laboral
Per més informació podeu consultar les dades de l'Enquesta d’inserció laboral de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (Universitat Autònoma de Barcelona, Grau: Disseny)