La qualitat de l'ensenyament ha estat una aspiració permanent d'EINA. Des de la seva fundació, l'any 1967, el centre ha mantingut el doble objectiu d'adaptar els processos d'aprenentatge del disseny als requeriments de l'ensenyament superior i de crear un entorn en què la pràctica del disseny incorporés les novetats teòriques i s'interrelacionés amb altres disciplines de la imatge, motius pels quals fou guardonada amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya l'any 1987 i amb el Premio Nacional de Diseño concedit pel Ministeri d'Indústria per "mèrits docents" l'any 2000.
El conveni de vinculació a la Universitat Autònoma de Barcelona, signat el 1994 i actualitzat els anys 2009 i 2019, i el desenvolupament del Graduat Superior en Disseny (títol propi de la UAB) van impulsar l'adopció de mesures orientades a millorar l'eficàcia i l'eficiència en la gestió de recursos així com el compromís amb la qualitat i la millora continuada. Amb el desenvolupament del Grau de Disseny i el Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny (MURAD), titulacions plenament inscrites en l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), s'ha donat un nou impuls a la incorporació de la cultura de la qualitat a EINA.
Per garantir assolir els nivells de qualitat requerits, EINA s'ha dotat amb un Sistema intern de garantia de la qualitat (SIGQ) seguint les pautes de la UAB i de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), que permet desenvolupar mecanismes d'obtenció de dades, documentar els procesos, diagnosticar-los i incorporar-los a la presa de decisions. Tots aquests són procediments necessaris per garantir la qualitat de la formació universitària i facilitar la seva avaluació objectiva per part de tercers.
La introducció de la cultura de la qualitat a EINA es concreta en tres àmbits:
- Recursos físics per a l'aprenentatge: creació d'una biblioteca especialitzada, un taller de maquetes i prototips, un taller de creació gràfica, una sala d'exposicions i un pla de renovació i millora anual dels recursos informàtics a disposició dels estudiants.
- Recursos humans per a l'aprenentatge: designació d'un sotsdirector responsable de la implantació del Sistema Intern de Qualitat, així com de coordinadors de titulació i de mobilitat, i desenvolupament d'un Pla d'Acció Tutorial.
- Recursos de gestió i administració: creació del servei de Gestió i difusió de dades i d'informació, adaptació i desenvolupament d'aplicacions informàtiques de gestió i implantació d'un servei propi de publicacions (impreses i electròniques).
Sistema Intern de Garantia de la Qualitat
El document, elaborat per la Comissió de Qualitat i aprovat per la Junta de Centre d'EINA, adapta el model del manual del Sistema Intern de Qualitat de la UAB, a les particularitats d'EINA i de les titulacions que ofereix. En aquest sentit, el SIGQ parteix de l'experiència de pràctiques ja instaurades al centre (programes de pràctiques, de mobilitat, seguiment de la inserció professional dels graduats, enquestes de satisfacció, treballs de fi d'estudis, etc.) per plantejar millores en la coordinació, l'atribució de funcions, la documentació i la informació pública.
Són objectius del SIGQ:
- Crear uns processos sistemàtics de recollida i anàlisi d'informació que permetin establir l'estat de l'activitat del centre (taxes de matriculació, d'eficiència, grau de satisfacció dels agents, etc.), i en funció dels resultats, adoptar mesures de millora i correcció de les disfuncions.
- Publicar periòdicament informació actualitzada, imparcial i objectiva, tant quantitativa com qualitativa, sobre els programes i les titulacions. EINA disposa d'una xarxa d'informació (servei propi de publicacions, web pròpia, intranet, etc.) que s'ha de potenciar des del SIQ, per tal de garantir la difusió de dades que donin la informació necessària sobre el títol (objectius, perfils, inserció professional de graduats) i la implicació d'EINA amb la societat en què s'insereix (programes d'investigació i transferència).
- Establir procediments d'avaluació i millora de la qualitat dels ensenyaments i del professorat.
La Comissió de Qualitat és l’òrgan ordinari de gestió del Centre en matèria de qualitat docent.
Composició
- Tània Costa, Directora acadèmica
- Sara Coscarelli, Sotsdirectora i Responsable de Qualitat
- Javier Nieto, Director d'Innovació i Empresa
- Enric Mas, Membre del personal docent
- Lara Garcia, Membre del personal docent
- Joan Cortiella, Membre del Personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis
Informe de revisió del SIGQ (octubre 2022)
Sistema intern de garantia de la qualitat (SIGQ)
Processos Estratègics
- PEQ01 - Definició, desplagament i seguiment del SIGQ
- PEQ02 - Establiments de mecanismes per assegurar la informació i la rendició de comptes
- PEQ03 - Creació i disseny de noves titulacions
- PEQ04 - Acreditació de les Titulacions
- PEQ05 - Captació d'alumnes
- PEQ06 - Sistema de selecció del professorat
Processos Operatius
- POQ01 - Seguimient, avaluació i millora de les titulacions
- POQ02 - Sistema per a la modificació de títols
- POQ03 - Sistema per a l'extinció de títols
- POQ04 - Programació docent de les assignatures. Guies Docents
- POQ05 - Avaluació de l'actuació docent per part de l'alumnat
- POQ06 - Avaluació del nivell de satisfacció del professorat, PAS i alumnat
- POQ07 - Gestió de les pràctiques externes
- POQ08 - Gestió del Treball Final d'Estudis
- POQ09 - Orientació a l'alumnat
- POQ10 - Avaluació de l'alumnat
- POQ11 - Gestió de la mobilitat de l'alumnat, PDI i PAS
Processos de Suport
- PSQ01 - Gestió Documental
- PSQ02 - Formació del PDI i del PAS
- PSQ03 - Gestió dels Recursos Materials
- PSQ04 - Gestió dels Serveis
- PSQ05 - Organització Acadèmica
- PSQ06 - Gestió de queixes i suggeriments