Colita, Oriol Maspons

Colita i EINA

Crònica d'una amistat 1967 / 2024.
L'Arxiu, la Biblioteca i el Fons d'Art.

1967. La casa Dolcet

A l’avinguda de Vallvidrera, 44 bis, és la primera seu d’EINA.

Colita, Casa Dolcet
Fotografia de Colita.

Xavier Miserachs encarrega a Colita, que en aquell moment estava treballant al seu estudi, la fotografia de la seu d’EINA per editar un tríptic publicitari.

Merche CisteróFotografia de Merxe Cisteró.

Xavier Miserachs és membre fundador d’EINA, i n’és professor de fotografia del primer curs lectiu (1967-1968). D’aquesta promoció van sortir fotògrafs que acabarien sent reconeguts, com ara Paco Llobet, José Manuel Ferrater i Manuel Serra.

Des del 1978 Manel Esclusa és el responsable del Departament de Fotografia de l’escola.

EINA va ser una de les primeres institucions a considerar els estudis de fotografia i imatge com a fet acadèmic.

Colita, sessions disseny gràfic i fotografia

L’amistat de Colita amb molts dels professors fundadors d’EINA i amb els alumnes de les primeres promocions era evident.

La seva participació en la vida acadèmica va ser molt activa: va impartir classes magistrals, conferències i tallers i va fer els reportatges de moltes de les activitats de l’escola.

1977. Lindsay Kemp visita EINA

Colita realitza el reportatge fotogràfic. La companyia de Lindsay Kemp estrena Flowers, pantomima per a Jean Genet al Teatre Romea de Barcelona, que es converteix en el gran esdeveniment teatral de la temporada.

Es convida a la companyia a visitar l’escola i a fer una xerrada sobre l’espectacle i Lindsay Kemp imparteix un taller participatiu en exclusiva per als alumnes i amics d’EINA. Se celebra a la sala del Teatre Lliure de Gràcia, sobre l’escenografia de l’espectacle Titus Andrònic de William Shakespeare creada per Fabià Puigserver, que s’estava representant aleshores.

Puigserver impartia a EINA un seminari d’escenografia.

Companyia Lindsay KempFotografia de Colita.

En aquest taller hi participa Cesc Gelabert, que en aquell moment era un membre actiu de la comunitat d’EINA. Al cap d’uns anys esdevindrà un ballarí reconegut i amb companyia pròpia.

Colita, Cesc Gelabert
Fotografia de Colita.

1979. A rose is a rose is a rose

Exposició de retrats de joves que representen diferents tribus urbanes. La majoria són alumnes o amics d’EINA. Per fomentar l’espontaneïtat, Colita s’autoimposa cinc minuts per fer cada retrat. Les sessions es fan al seu estudi.

Una vegada fetes les ampliacions fotogràfiques en blanc i negre a mida natural, Xavier Olivé hi intervé afegint objectes reals que ajuden a definir la personalitat de cada retratat.

A l’Arxiu d’EINA es conserva un exemplar del cartell-full de sala en què es reprodueixen converses telefòniques amb els retratats.

A rose is a rose

1977. Antifémina

Amb text de Maria Aurèlia Capmany i fotografies de Colita.

A la biblioteca d’EINA es conserva un exemplar de la primera edició, dedicat i signat.

Avui és considerat un llibre de culte i pioner en la lluita feminista.

Colita, Antifémina

Va ser publicat per l’Editora Nacional. En el seu moment es va censurar i retirar. Després va merèixer una exposició al Centro de Arte Reina Sofía de Madrid.

El 2021 l’Ajuntament de Barcelona el va reeditar.

1963. Carmen Amaya

Colita, Carmen Amaya

Aquesta fotografia està feta durant la filmació de la pel·lícula Los Tarantos, que va dirigir Francesc Rovira Beleta.

Colita fa donació de la fotografia al Fons d’Art d’EINA. Còpia original d’època en paper.

1979. El mar és una festa

Festa en homenatge a Fellini. Es transforma l’aula principal de l’escola en un plató on Colita retrata els participants vestits amb disfresses al·legòriques del mar que ells mateixos havien dissenyat i confeccionat.

Colita, El mar és una festa

Com si fos una platja, amb el mar de fons, un decorat de teatre llogat als germans Salvador està pintat a mà sobre paper. Les onades es fan amb plàstic negre i transparent i a terra es posa sorra.

El muntatge està dissenyat i realitzat pels alumnes del taller d’escenografia i muntatges efímers impartit a EINA per Xavier Olivé.

Les festes de fi de curs tenien molta repercussió ciutadana.

Colita, El mar és una festa

1981. Els cementiris de Barcelona

Colita i Pilar Aymerich fan una classe magistral a EINA explicant com van fer el reportatge fotogràfic per a editar el llibre.

Colita, Llibre

El disseny gràfic és d’Eulàlia Grau, que havia sigut alumna d’EINA. El text és de Carme Riera i va ser editat per Edhasa.

Colita, Els cementiris

A la Biblioteca disposem d’un exemplar dedicat i signat.

1980. Maternitat

Colita, Maternitat

Colita fa donació de la fotografia al Fons d’Art d’EINA. Còpia original d’època en paper.

1982. L’Eixample de Barcelona

Colita, Eixample

Les fotografies són de Colita i Pilar Aymerich, el text és de Josep M. Carandell i el pròleg, de Maria Aurèlia Capmany.

A la Biblioteca disposem d’un exemplar dedicat i signat.

1966. La Barceloneta

Colita, La Barceloneta

Colita fa donació de la fotografia al Fons d’Art d’EINA.
Còpia original d’època en paper.

1992. BESTIARIO XXX

Aquest és un llibre objecte amb text de Rosa Regàs.

Colita va ser pionera en crear imatges amb realitat virtual.

Al fons d’art disposem de l’exemplar núm. 4/50 dedicat i signat.

Bestiari

2010. !Yo no soy un espejo!

El 1971 Colita exposa a la Sala Aixalà de Barcelona els retrats irònics de membres de la Gauche Divine: Terenci Moix, García Márquez, Serrat, Vargas Llosa i Gil de Biedma, entre molts d’altres.

L’exposició va ser clausurada per la policia al cap de dos dies. També hi apareixien retratats Anna Maio i Gonzalo Herralde vestits de nuvis. Maio va ser gerent d’EINA del 1992 al 2011.

El 2017 Colita és nomenada Mestra del FAD, i amb aquest motiu es reprodueix aquesta exposició sota el nom de «La Gauche qui Rit».

Colita, Terenci Moix

El fons bibliogràfic és una donació de Xavier Olivé.

ADEU A COLA, COLITA, COLASSA, com la va anomenar Ventura Pons.

Text: Xavier Olivé, Gal·la Pérez i Guillem Celada.

Foto de portada: Oriol Maspons