L'assignatura està dividida en tres mòduls i cadascun compta amb un professor de l'àmbit professional. Aquest plantejament permet donar diferents enfocaments i tractaments amb un denominador comú, que la comunicació sigui intel·ligent i eficaç en els diferents àmbits d'intervenció de les campanyes: productes, serveis, comunicació institucional... envers el consum, la imatge de marca, la reflexió…
Les classes pretenen que es treballe amb un sistema de comunicació que aborda diferents intencions i públics. L'alumne aportarà propostes textuals i gràfiques als objectius plantejats en cada cas.
Mòdul 1 - Màrius Zorrilla
L’objectiu principal de l’assignatura es compartir amb els alumnes tot el procés de creació d’una campaña de publicitat. Començant per la recerca d’un concepte o idea fins a la seva execució, donant-li, sobretot, especial atenció i dedicació a aquesta segona part. Tractant de donar així una visió molt particular i detallada de la figura del director d’art, de com treballa i de com ha de ser capaç de construir un univers visual propi, original i alhora coherent amb el missatge de comunicació.
Així com les relacions que ha d’establir amb una gran varietat de col.laboradors i disciplines que intervenen al llarg de tot el procés creatiu.
- Sessió 1. - Introducció i presentació de la assignatura.
- Sessió 2. - Correcció del cas 1 i passi del cas 2.
- Sessió 3. - Correcció del cas 2 i passi del cas 3.
- Sessió 4. - Correcció del cas 3 i passi del cas 4.
- Sessió 5. - Correcció del cas 4 i passi del cas 5.
- Sessió 6. - Correcció del cas 5. Reflexions finals.
M’agradaria plantejar l’assignatura com un diàleg obert entre professor i alumnes. Poder generar debats de tu a tu a través de les correccions de casos pràctics i reals.
Al llarg dels anys he pogut detectar el gran desconeixement que existeix sobre la metodologia de treball en la creació d’una campanya i sobretot en la figura del director d’art o del dissenyador. Serà precisament aquí on m’agradaria fer especial èmfasi, basant-me en exercicis pràctics. És essencial compartir amb els alumnes les experiències professionals reals i sobretot fer-los partíceps de les qualitats i inquietuds que es requereixen per entendre aquesta professió.
Totes les sessions (exceptuant la primera) estaran formades per dues parts molt diferenciades. Una primera on els alumnes presentaran els exercicis fets al llarg de la setmana i on es valoraran, corregiran i criticaran per part del professor i de la resta dels companys. I una segona on es presentarà un nou encàrrec o projecte que els alumnes hauran de treballar de cara a la següent sessió. Sovint aquests nous projectes aniran acompanyats de certes reflexions i referències que ajudin a il.lustrar el cas.
Es probable que alguna sessió es dediqui a treballar un projecte durant la mateixa classe i en directe.
Mòdul 2 - Usted
La nostra intenció és plantejar un pitch entre els diferents grups de la classe, com si es tractés d’un procés real per aconseguir un client.
Proposarem un tipus de negoci / producte / servei com a punt de partida, que cada grup haurà de definir. Això significa crear una marca i tot el seu codi de comunicació en tot tipus de mitjans. Passarem per la conceptualització de la marca, la creació del naming, el desenvolupament de la identitat gràfica, la definició d’un codi visual i un to de veu, la redacció de missatges i del baseline de la marca i la baixada a execucions creatives de comunicació.
La intenció és dotar l’estudiant del coneixement i l’experiència real d’un procés de creació de marca i del desenvolupament de la seva comunicació. La participació activa a classe serà de vital importància tant per al propi projecte com per als projectes dels altres.
- Sessió 1 - Presentacions i introducció als conceptes clau de l’assignatura.
Passe de brief. - Sessió 2 - Taller de naming i concepte.
- Sessió 3 - Presentació d’identitat gràfica i definició del codi visual.
Taller de baixades creatives en format print de campanya. - Sessió 4 - Taller de baixades creatives en format àudiovisual.
- Sessió 5 - Taller de baixades creatives en formats digitals i d’altres.
- Sessió 6 - Presentació a client.
Mòdul 3 - Pilar Gorriz
A partir dels coneixements adquirits en els mòduls anteriors de l'assignatura es planteja realitzar una campanya per l'Ajuntament de Barcelona.
Els alumnes rebran un briefing real i hauran de comprendre les necessitats, elaborar una estratègia de comunicació i formalitzar una proposta gràfica per tal que funcione com a campanya i assolisquen els objectius que es plantegen.
A partir d'un claim genèric definit (Compartim Barcelona), es treballarà de forma textual i visual per tal de generar una proposta dirigida a diferents àrees d'acció proposades per l'Ajuntament: convivència i respecte mutu durant les celebracions, ús compartit dels espais públics, soroll relacionat amb l'oci nocturn, neteja i platges.
Entendre el to i com comunica la proposta gràfica, així com els canals i suports plantejats en el projecte, serà clau per una solució efectiva.
- Sessió 1.
Introducció i presentació del mòdul. Entrega de briefing i lectura.
Assignació d'àrees d'intervenció.
Enfocament del sistema textual amb participació d'un professional extern.
Taller. - Sessió 2.
Exposició i valoració sobre les propostes de comunicació.
Taller. - Sessió 3.
Presentació/debat sobre l'enfocament gràfic de les propostes: direcció d'art, recursos visuals...
Taller. - Sessió 4.
Aplicacions desenvolupades.
Taller. - Sessió 5.
Detalls sobre la proposta semifinal prèvia a la presentació.
Taller. - Sessió 6.
Presentació.
Debat.
Les classes es dividiran en dues parts:
- La primera part s'enfocarà a projectar i presentar les propostes i entregues definides al programa. En aquesta part es debatrà de forma conjunta.
- La segona part es dedicarà a realitzar taller. Es treballarà a classe.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Cada encàrrec s'avalua amb nota numèrica partint de 10
- Assistència, compliment de dates d'entrega, seguiment. 30%
- Idea. 40%
- Formalització i presentació. 30%
L'avaluació és contínua. L'estudiant coneixerà la valoració de les propostes per tal de poder millorar-les, si s'escau, en l'entrega següent.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
10/14 dies després de l’entrega final de cada mòdul.
Competències específiques
Competència
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
Resultats d'aprenentatge
CE1.1. Descriure les característiques pròpies d'un sector professional del disseny per a realitzar una anàlisi prèvia al desenvolupament d'un projecte
Competència
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE2.1. Realitzar un programa d'usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte a partir de les característiques pròpies d'un sector professional del disseny.
Competència
CE9. Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
Resultats d'aprenentatge
CE9.1. Desenvolupar projectes específicament dirigits a la seva recepció en pantalla.
CE9.2. Aplicar els criteris i els recursos gràfics i tipogràfics propis del mitjà audiovisual i digital.
Competència
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
Resultats d'aprenentatge
CE10.1. Dominar recursos infogràfics bàsics per presentar sectors i marcs d'actuació en els quals s'inscriu el projecte.
Competència
CE11. Demostrar comprendre el funcionament de l’entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE11.1. Detectar i explicar el tipus de contractació, la gestió dels projectes, etc. del disseny més característic del sector en què s'inscriu el projecte.
Competència
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d'aprenentatge
CE17.1. Elaborar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment d'acord amb les convencions i les característiques específiques del sector del disseny al qual va dirigit.
Competències transversals
CT6. Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT11. Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.
CT13. Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CT16. Demostrar que es posseeixen valors i principis deontològics propis de la professió.