El Grup de Recerca en Didàctica del Disseny (DIDI) es presenta per obrir-se al col·lectiu d'EINA, professors i estudiants, amb la finalitat de construir un espai de recerca i debat col·lectiu, permetent que les investigacions dels membres del grup tinguin un cos on poder establir-se i nodrir-se. En aquest sentit, les recerques del grup DIDI, no són dirigides sinó que es plantegen de manera autònoma i es desenvolupen segons les necessitats de la pròpia investigació.
Objectius
Desenvolupar, potenciar i donar suport a iniciatives d'investigació sobre la didàctica del disseny, oferint:
- Un marc de recerca dins d'EINA.
- Un suport pedagògic per al propi centre universitari.
- La creació d'escenaris didàctics a través de teixir transversalitats amb agents interns o externs del centre universitari.
Investigadors
Pilar Gorriz, Salvador Huertas, Anna Majó, Claudio Molina, Artur Muñoz, Octavi Rofes, Dolors Soriano.
El grup comparteix un interès cap a la investigació de la naturalesa didàctica del disseny atenent els agents, actituds, aptituds, metodologies, avaluació, buscant la trobada entre aprenentatge i coneixement.
DIDI entén el coneixement com a transversal en pro d'una formació generalista i integradora en cada individu, que no entra en conflicte amb les especialitats, sinó que es demanen mútuament. En aquest sentit el coneixement passa a ser un sistema entrellaçat de diferents nodes que configuren una xarxa expandida en l'espai i el temps.
DIDI investiga a l'entorn de les actituds necessàries per a una aproximació a aquesta xarxa expandida, la ubicació dels seus continguts, així com els processos metodològics d'estructurar i convertir-la en col·laborativa entre totes les figures que s'estableixen en l'entorn, com és el propi centre universitari de disseny i art EINA. Aquest exercici és fruit de la investigació de l'estat actual en l'entorn acadèmic, així com de l'exercici constructiu d'aquest entorn, tenint el propi centre com a territori d'aproximació.
Accionar transversalment els processos de recerca en didàctica: professoart, estudiants de grau, de màster, altres grups de recerca, permeten nodrir els àmbits i establir mirades perifèriques amb diferents perspectives i distàncies sobre l'entorn proposat.
Dins l'àmbit de recerca es mantenen obertes les següents línies de recerca:
- Mètodes d'avaluació: parametrització vs. holística
- L'agència del projecte
- El context i l'estudiant en l'entorn d'aprenentatge.
- La ficció com a anticipació de la realitat. Motor del disseny.
- El " dibuix" i la seva naturalesa habilitant en els processos de projecte.
- Participació a la trobada de professors de disseny a Selected Bilbao 2018.
- "Slower is More", taller a l'Escola Superior de Design de Barcelos, Portugal.
- Participació al 7º encuentro bid enseñanza y diseño.
- CROSS WORD. Re Dissenyar un seminari.
- Participació a les VIII Jornades Internacionals d'Investigació en Educació Artística - Investigar i educar en disseny.
- Participació a CIDUI 2016 (Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació).
- Participació de professors d'EINA al Symposium grafica.
Es mostren les cinc darreres publicacions.
Massaguer, Lluc (2018). Construcció d'un dispositiu de diagnosi per determinar l'ajustament entre les competències acadèmiques i les professionals dels titulats del Grau de Disseny. Tesi de doctorat, Universitat Autònoma de Barcelona, Departament de Pedagogia Aplicada.
Majó Rossell, Anna; Fernández, Vivian; Ventura, Oriol; Oliva, Raúl (2017). "Transformación de una asignatura en una comunidad de práctica, experimentación y aprendizaje". En: 7º Encuentro bid enseñanza y diseño. Territorio diseño. Madrid: Fundación Diseño Madrid (DIMAD).
Ventura, Oriol (2017). "Relaciones entre oficinas y centros de aprendizaje: los espacios de transición, la dependencia arquitectónica y la capacidad de reconfiguración del aula". En: 7º Encuentro bid enseñanza y diseño. Territorio diseño. Madrid: Fundación Diseño Madrid (DIMAD).
Oliva, Raúl (2017). "Física aplicada al diseño: el conocimiento empírico como generador del saber". En: 7º Encuentro bid enseñanza y diseño. Territorio diseño. Madrid: Fundación Diseño Madrid (DIMAD).
Majó Rossell, Anna (2017). "Lugares comunes: nuevos escenarios de acción para el diseño más allá de las fronteras". En: 7º Encuentro bid enseñanza y diseño. Territorio diseño. Madrid: Fundación Diseño Madrid (DIMAD).
Podeu consultar totes les publicacions del Grup al Dipòsit Digital d'EINA.