En el context artístic, la producció d’un llibre es separa dels processos convencionals de l’àmbit editorial per activar altres agències materials, individuals i col·lectives. Aquestes porten a l’ensamblatge de components i ambicions diverses, cristal·litzant en un artefacte que podem anomenar catàleg d’exposició, llibre d’artista, publicació-objecte, entre altres denominacions. Qualsevol d’aquests noms, sempre aproximatius, representa la possibilitat de repensar els principis d’ús, format, circulació i límits del llibre com a dispositiu cultural que, en un ecosistema creatiu donat, pot radicalitzar-se. “No sé d’una altra bomba que un llibre”, declararia Mallarmé el desembre de 1893, quatre anys abans de la detonació del seu poema Un coup de dés jamais n’abolira le hasard. Les possibilitats de la publicació d’artista van trobar en les avantguardes històriques el seu moment d’esclat fundacional, sobre un eix lingüístic que anava del poema al manifest i un altre de cultural entre propaganda i abstracció. Però pensar el potencial del llibre en l’àmbit contemporani implica no només enfrontar-se amb precedents clau, sinó també desbordar-los a nivell històric, geogràfic, narratiu. Així mateix, exigeix un posicionament decididament anacrònic sobre les tècniques, que rebutja la idea d’innovació per concentrar-se en la de singularitat.
OBJECTE POSSIBLEMENT RADICAL és un seminari online on abordem el llibre d’artista des de múltiples àmbits i perspectives. Partint d’una revisió crítica de les seves bases històriques i conceptuals, analitzem la seva economia actual i els circuits de producció i ús, així com les aproximacions tècniques d’alguns professionals de referència en aquest medi. Als casos d’estudi i les presentacions pràctiques s'uneix un desenvolupament teòric que subratlla la dimensió del text-imatge i la noció més àmplia d’escriptura com a construcció; també la de construcció com a escriptura. Aquí cobren especial rellevància les pràctiques d’artistes com Etel Adnan, Ulises Carrión, On Kawara o Jenny Holzer, d'entre molts altres, i s’analitzen produccions recents de figures contemporànies; igualment emergeixen artefactes subculturals com el fanzine i el samizdat, obrint camí a una reflexió sobre la rellevància del llibre en un horitzó post-internet, de supervivència politico-econòmica i d’emergència ecològica.
Ponents convidades de l'edició 2020-2021:
· Jo Milne, artista, investigadora i co-fundadora Print.ed
· Octavi Rofes, antropòleg i investigador.
· Guillem Serrahima, investigador i editor IF Publications.
· Dolors Soriano, especialista en producció editorial i marketing digital.
· Mónica de la Torre, poeta, traductora i investigadora.
· Andrea Valdés, escriptora i periodista freelance.