Assignatura de caràcter teòrico-pràctic, que pretén dotar l’alumne dels coneixements necessaris per poder representar el món que l’envolta, el món imaginat i les seves idees amb claredat i seguretat.
L’estudiant aprendrà a realitzar croquis i dibuixos més descriptius i elaborats, en funció de les necessitats de la representació.
Es planteja el dibuix com a eina de representació i, alhora, de coneixement.
L’estudiant assolirà i desenvoluparà els coneixements i habilitats necessàries en relació a les seves aptituds, de forma que el dibuix esdevingui un llenguatge amb què expressar-se i comunicar-se utilitzant diferents estratègies formals i conceptuals, tant tradicionals com contemporànies.
Objectius formatius
- Aprendre a representar objectes i espais seguint les convencions de la geometria descriptiva i del dibuix d’observació i a mà alçada tant de forma lineal con a través de les superfícies i de la llum.
- Saber realitzar tant esbossos ràpids i dibuixos esquemàtics com dibuixos elaborats i descriptius.
- Demostrar seguretat en el traç, agilitat i capacitat resolutiva.
- Saber encaixar i compondre el dibuix en diferents formats.
- Motivació per la qualitat en el plantejament, desenvolupament, resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de dibuix.
- Introduir-se en l’ús de les diferents tècniques del dibuix.
- Bloc I: Objectes observats del natural i dibuixats a mà alçada (Impartit per Regina Giménez)
- Introducció al dibuix d’objectes.
- Dibuixar una caixa. Eines empíriques d’observació, l’ús del llapis com a eina auxiliar.
- Estructura geomètrica i perspectiva.
- Apunts ràpids d’objecte i de bodegó.
- Bodegó
- Ombrejat
- Introducció a l’ús de les tècniques de dibuix ( llapis de diferents dureses i retoladors de diferents puntes, gruixos i valors tonals).
- Bloc II: Geometria (Impartit per David Steegman)
- Esbós
- Dièdric
- Axonometria (isomètrica, cavallera, militar)
- Maqueta
- Perspectiva cònica
- Infografia
- Bloc III: Espais observats del natural i dibuixats a mà alçada. (Impartit per Mar Saiz)
- Perspectiva lineal i atmosfèrica.
- Perspectiva central. Perspectiva obliqua. Picat i contrapicat.
- Interiors. Exteriors (arquitectura i paisatgisme).
- Apunts ràpids d’espai.
- Detalls d’elements arquitectònics.
- Espai i llum.
- Utilització de les diferents tècniques del dibuix.
Metodologia docent
Bloc I Objectes
Els i les estudiants seran introduïts en el dibuix d’observació i percepció directa amb explicacions instrumentals, treballant principalment amb el llapis com a eina empírica de comprensió, transport de fugues i mesura per tal de cercar relacions de proporcions i de profunditat.
La professora farà explicacions generals tant a l’inici dels exercicis en el plantejament del tema, com al final comentant els resultats. Durant l’execució de l’exercici es faran correccions individuals per fer el seguiment de cada estudiant.
Bloc II Geometria
Es treballarà el dibuix a diferents escales a partir de l’observació d’un entorn real: l’edifici d’EINA. Cada exercici (5 en total) es realitzarà d’acord a un sistema de representació diferent, alhora incorporant diferents tècniques de representació (llàpis, tinta, color, collage, maqueta) Es tracta d’un taller essencialment pràctic, intercalat amb una sèrie de lliçons magistrals, tant de caràcter instrumental com teòric, relacionades amb l’exercici que s'ha de realitzar.
Bloc III Espais
Es treballarà a partir dels coneixements de perspectiva adquirits al Bloc II ara a partir de l’observació i percepció directa i de les eines empíriques de comprensió, transport de fugues i mesura amb el llapis per tal de cercar relacions de proporcions i de profunditat.
La professora farà explicacions generals tant a l’inici dels exercicis en el plantejament del tema, com al final comentant els resultats. Durant l’execució de l’exercici es faran correccions individuals per fer el seguiment de cada estudiant.
Activitats formatives
Bloc I Objectes
Les activitats formatives seran tant dirigides com supervisades i es dividiran en:
- Explicacions teòriques: Introducció al dibuix d’objecte i bodegó d’observació i a mà alçada, explicacions i exemples.
- Realització d’exercicis: Caixa/ Gir d’una caixa/ Bodegó/ Apunts ràpids d’un objecte/ Apunts ràpids de bodegó/Il·luminació: Valors tonals amb il·luminació natural i artificial.
- Tutories: Seguiment del procés d’aprenentatge general de l’estudiant i dels treballs autònoms.
- Avaluació: L’estudiant serà avaluat qualitativament durant les diferents sessions amb comentaris in situ de caràcter individual. Per l’avaluació quantitativa l’alumne haurà de presentar la carpeta amb els treballs realitzats que s’avaluaran segons quatre conceptes: dibuix analític, apunts ràpids, ombrejat i seguretat de traç.
Bloc II Geometria
Les activitats formatives seran tant dirigides com supervisades i es dividiran en:
- Explicacions teòriques: LLiçons sobre els diferents sistemes de representació geomètrica de la realitat (dièdric, axonomètric, maqueta, cònic). Lliçons on s’analitzen exemples concrets en relació a cada exercici que es realitzarà.
- Realització d’exercicis: Exercici 1 - Mecanisme (E:1/1). Exercici 2 - Moble (E: 1/5). Exercici 3 - Llindar (E:1/10). Exercici 4 - Espai (E:1/20). Exercici 5 - Agregació d’espais (E: 1/50).
- Tutories: Seguiment del procés d’aprenentatge general de l’estudiant i dels treballs autònoms.
Avaluació: L’estudiant serà avaluat qualitativament durant les diferents sessions amb comentaris in situ de caràcter individual. Per l’avaluació quantitativa l’alumne haurà d’entregar els 6 exercicis proposats durant el curs.
Les entregues es plantegen com sessions crítiques on es pengen tots els treballs i on es fa participar activament l’alumne.
Bloc III Espais
Les activitats formatives seran tant dirigides com supervisades i es dividiran en:
- Explicacions teòriques: Introducció al dibuix d’espai d’observació i a mà alçada, explicacions i exemples.
- Realització d’exercicis: Perspectiva lineal i atmosfèrica/ Perspectiva central. Perspectiva obliqua. Paisatgisme. Picat i contrapicat. / Il·luminació: Valors tonals amb il·luminació natural i artificial.
- Tutories: Seguiment del procés d’aprenentatge general de l’estudiant i dels treballs autònoms.
- Avaluació: L’estudiant serà avaluat qualitativament durant les diferents sessions amb comentaris in situ de caràcter individual. Per l’avaluació quantitativa l’alumne haurà de presentar la carpeta amb els treballs realitzats que s’avaluaran segons tres conceptes: dibuix analític, apunts ràpids i llum.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Normativa específica de l'assignatura
Per poder fer la nota mitja dels tres blocs de l’assignatura s’han d’haver cursat els tres blocs i obtenir de cadascun una nota superior a 4.
Bloc I Objectes tindrà un valor del 25% a la nota final.
- L’avaluació quantitativa dels exercicis realitzats a classe i autònoms comptarà un 80% i l’avaluació qualitativa del treball de l’alumne suposarà el 20% de la nota final del bloc III.
Bloc II Geometria tindrà un valor del 50% a la nota final.
- L’avaluació quantitativa dels exercicis realitzats a classe i autònoms comptarà un 80% i l’avaluació qualitativa del treball de l’alumne suposarà el 20% de la nota final del bloc II.
- Avaluació quantitativa 80%: l’estudiant haurà d’entregar els exercicis proposats el mateix día de l’entrega, per tal de poder participar en la sessió crítica de la jornada. La participació en aquestes sessions crítiques és molt important, motiu pel qual, si l’estudiant no disposa de justificant per la seva falta, els exercicis que no s’entreguin el día indicat rebran una penalització en la nota d’un 50%.
- Avaluació qualitativa 20%: es valorarà la voluntat d’aprenentatge de l’alumne, la seva participació activa durant els tallers (treball a classe) i les sessions crítiques, i l’assimilació dels conceptes impartits durant el curs.
El Bloc III Espais tindrà un valor del 25% a la nota final:
- L’avaluació quantitativa dels exercicis realitzats a classe i autònoms comptarà un 80% i l’avaluació qualitativa del treball de l’alumne suposarà el 20% de la nota final del bloc III.
- Avaluació quantitativa 80%: l’estudiant haurà de presentar la carpeta amb els treballs que s’avaluaran segons tres conceptes: dibuix analític 50%, apunts ràpids 30% i il·luminació 20%.
- Dibuix analític: capacitat d’anàlisi i formalització gràfica valorant els aspectes descriptius i de detall dintre de la comprensió del conjunt en la representació d’un espai observat del natural/ Relacions de proporcions en funció de la mida i la profunditat utilitzant l’observació i eines empíriques i de l’aplicació dels coneixements de perspectiva treballats a classe/ Encaix i composició del dibuix dins del format donat /Seguretat i qualitat de traç/ Resolutivitat/.
- Apunts ràpids: L’agilitat tant en l’anàlisi i comprensió estructural com en la formalització gràfica d’espais observats del natural/ Relacions de proporcions en funció de la mida i la profunditat utilitzant l’observació ràpida/ Encaix i composició del dibuix dins del format donat / Seguretat i qualitat de traç/ Resolutivitat.
- Il·luminació: Capacitat d’anàlisi i formalització gràfica de la il·luminació en la representació de l’espai/ Qualitat de la taca/ Encaix i composició del dibuix dins del format donat / Resolutivitat.
- Avaluació qualitativa 20%: participació activa tant en l’execució dels exercicis com en els comentaris de plantejament o de resultats d’aquests, siguin individuals o col·lectius/ Assistència i puntualitat/ Motivació per la qualitat tant formal com conceptual.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
- Bloc I (objectes): per fer la revisió de notes s’han de portar tots els treballs realitzats durant el bloc I (classe i autònoms).
- Bloc II (geometria): per fer la revisió de notes s’han de portar el 5 exercicis realitzats durant el bloc II.
- Bloc III (espais): per fer la revisió de notes s’han de portar tots els treballs realitzats durant el bloc III (classe i autònoms).
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l'assignatura
- Bloc I Objectes: donat que l’assignatura és pràctica, els estudiants únicament optaran a la reavaluació del treball autònom.
- Bloc II Geometria: donat que l’assignatura és pràctica, els estudiants únicament optaran a la reavaluació del treball autònom.
- El Bloc III Espais: donat que l’assignatura és pràctica, els estudiants únicament optaran a la reavaluació del treball autònom.
Bloc I Objectes
Ching, Francis D.K. Design drawing. Nueva Jersey: John Wiley & sons, 1997.
Edwards, Betty. Nuevo aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Barcelona: Urano, 2000.
Bloc II Geometria
Wellman, B. L. Geometria descriptiva. España: Reverte, 2009
Neufert, Peter. Neufert. Arte de proyectar en arquitectura. Barcelona: GG, 1995
El Bloc III Espais
Burton, Johanna. Vitamin D: new perspectives in drawing. Londres: Phaidon, 2005.
Ching, Francis D.K. Design drawing. Nueva Jersey: John Wiley & sons, 1997.
Edwards, Betty. Nuevo aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Barcelona: Urano, 2000.
Gómez Molina, J.J.; Cabezas, Lino; Bordes, Juan. El manual de dibujo, estrategias de su enseñanza en el siglo XX. Madrid: Cátedra, 2001.
Panofsky, E. La perpectiva com a “forma simbólica” i altres assaigs de teoria de l’art. Barcelona: Edicions 62, 1987.
Phaidon editors. Vitamin D2: new perspectives i drawing. Londres: Phaidon.
Competències específiques
Competència
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE3.5. Utilitzar el llenguatge dels materials, la seva significació i les seves propietats expressives.
CE3.7. Demostrar criteris raonats en l’elecció de formats, mesures i proporcions.
Competència
CE4. Utilitzar les tècniques bàsiques d’expressió plàstica (dibuix, color i volum) per a representar i crear formes en dues o tres dimensions.
Resultats d'aprenentatge
CE4.4. Representar, d’acord amb les convencions de dibuix, color i volum, espais, objectes i persones observades del natural.
CE4.5. Crear composicions de poca complexitat en dues i tres dimensions demostrant intenció expressiva, habilitat compositiva i capacitat per a la resolució formal.
Competència
CE4.6. Demostrar seguretat en el traç i realitzar esbossos ràpids.
Competència
CE22. Dominar els llenguatges plàstics per adequar les intencions comunicatives i expressives a l’ús dels mitjans i tècniques artístiques.
Resultats d'aprenentatge
CE22.2. Distingir els potencials comunicatius i expressius dels diferents codis artístics i les seves formes d’articulació per a assolir resultats que corresponguin a intencions preestablertes.
Competències transversals
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT15. Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.