El Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny d’EINA (MURAD) per la UAB té per objectiu dotar de competències relacionades amb les habilitats per investigar, pensar, repensar, argumentar i escriure sobre temes i problemes de la teoria i la pràctica de l'art i el disseny actuals. A més, promou la producció de processos creatius mitjançant la investigació artística i la pràctica del disseny.
→ Sessió informativa 3 d’octubre a les 17h. Accés a la sessió 10 minuts abans de l’hora d’inici
Descarrega el catàleg ↧
→ Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny per la UAB
→ Del 7 d'octubre de 2024 al 4 de setembre de 2025
→ De dilluns a dijous, de 16h a 20h
→ Presencial - 60 ECTS
→ 9.840 € per estudiants de països comunitaris i per estrangers amb residència; 11.040 € per estudiants estrangers que no siguin nacionals d’estats membres de la Unió Europea
El seu objectiu és obrir un espai experimental d'estudi, treball i intercanvi en el que cada estudiant pugui desenvolupar el seu projecte de recerca de disseny i/o art. Durant el curs s'ofereixen i exerciten les habilitats i les eines metodològiques i conceptuals necessàries per dur-lo a terme en un nivell d'excel·lència, atenent les singularitats de cada estudiant. Es promouen les competències en argumentació, escriptura i publicació acadèmica a la vegada que els processos creatius de la investigació basada en la pràctica. Els enfocaments temàtics responen als àmbits de la Creació visual, la Cultura del projecte i l'Estètica aplicada a la investigació artística i de disseny.
El MURAD ofereix la possibilitat de continuïtat dels estudis en la línia de Doctorat en Recerca en Disseny i Art, com un itinerari dins el Programa de Doctorat de el Departament de Filosofia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Les sessions lectives del MURAD s'organitzen en quatre tipus: A) Activitats d'Investigació, B) Workshops, C) Seminaris i D) Visites / Entrevistes, i en la seva majoria estan vinculades a projectes de recerca i institucions culturals. El propòsit final de les sessions, així com de currículum global del Màster, és revertir en l'elaboració personal de cada projecte d'investigació que es presentarà a final de curs com a Treball Final de Màster.
Tots els detalls del MURAD els pots trobar al web de la UAB.
Els beneficis de l'experiència recollida en 5 edicions del Màster d'investigació en art i disseny es veuen reforçats pels acords, col·laboracions i intercanvis d'investigació realitzats amb diverses entitats culturals i universitats. Fins ara, els estudiants de les diferents edicions han tingut l'oportunitat de desenvolupar projectes, participar en sessions conjuntes o col·laborar amb les següents entitats:
- Museu del disseny de Barcelona, EDIVI
- Fundació Joan Miró, Barcelona
- Museu d'Art Contemporani de Barcelona, MACBA
- CCCB. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
- Espai exotèric, MACBA
- La Escocesa. Centre de creació, Barcelona
- Hangar. Centre de producció i recerca en arts visuals, Barcelona
- Fabra i Coats. Fàbrica de creació, Barcelona
- Idensitat, Barcelona
- Cercle Artístic Sant Lluc, Barcelona
- Centre d'Arts Santa Mònica, Barcelona
- Carnegie Mellon University, CMU, Pitsburg, USA
- Universität der Künste Berlin, UdK (Berlin University of the Arts) Alemania
- Kunstuniversität Linz (University of Art and Design Linz) Austria
- Facultad de diseño y comunicación, Universidad de Palermo, Argentina
- Transdisciplinary Aesthetics Foundation, Charlotte, USA
- University of the Arts, Helsinki, Finlandia
- Université Toulouse Jean Jaurès, Tolouse, Francia
- Università degli Studi di Udine, Italia
- Università degli Studi de Torino, Italia
- Università degli Studi di Scienze Gastronomiche de Pollenzo, Italia
En el Màster de recerca en art i disseny es conrea l'experimentació en territoris emergents de l'art i del disseny, afavorint que el Treball Final de Màster sigui una construcció d'un itinerari propi i original en el qual hi ha la possibilitat de confluència entre la teoria i la pràctica. Interessa sobretot la continuïtat entre ambdues, sempre enteses com a formes de producció de coneixement que resulten d'un procés d'indagació.
Per això el Màster disposa d'un extens claustre de professors tutors experts en múltiples aspectes de pràctiques innovadores d'art i disseny i de les tendències de pensament i estètica actuals. Aquesta multidisciplinarietat s'estructura entorn a 5 camps d'investigació, amb les seves confluències i desenvolupaments:
- Metodologia de la investigació en art i disseny
- Pràctiques contemporànies d'Art i Disseny: Food Design, Edible Art i Estètica Gustatoria / Transition Design i pràctiques artístiques Contextuals i Relacionals / Disseny, Art i Cartografia crítica / Game Design i Design Ficction / Bioart i Biodisseny / Disseny i Art sonor / Big Data & Social Media / Disseny i Art Post-digital / Disseny i Art Sostenibles / Multiculturalitat en Art i Disseny.
- Crítica i curadoria en Art i Disseny.
- Narrativa en Art i Disseny: construcció de passats i futurs. El projecte com a relat.
- Disseny de coneixement, visualització de dades i interfícies
Llicenciats o Graduats en Belles Arts, Disseny, Arquitectura, Història de l'Art, Filosofia, Ciències de la Comunicació, en Humanitats o estudis afins.
És una titulació oficial adaptada a l’Espai Europeu d’Estudis Superiors (EEES) amb dues orientacions:
- orientat a la iniciació a la investigació útil per les persones que projecten la realització del doctorat
- orientat al desenvolupament professional en diversos camps de l’activitat laboral en art i disseny.
- Gestió i curadoria en museus, fundacions, centres d'art i galeries.
- Comissariat independent.
- Assessoria de col·leccions artístiques.
- Crítica d'art i disseny.
- Gestió i programació cultural.
- Periodisme i comunicació cultural.
- Docència en l'àmbit artístic i l'estètica contemporània.
- Estudis de doctorat en els àmbits de coneixement del màster.
Podeu descarregar les guies docents de les assignatures al següent apartat "Guies docents i Memòria"
Mòduls obligatoris
- M1. Pensament Contemporani I - 6 c. ECTS
- M2. Art Contemporani - 6 c. ECTS
- M3. Disseny Contemporani - 6 c. ECTS
- M4. Recerca Artística I - 6 c. ECTS
- M5. Recerca en Disseny I – 6 c. ECTS
- M6. Taller de Crítica - 6 c. ECTS
- M11. Treball Fi de Màster - 12 c. ECTS
Mòduls optatius
Especialitat en Cultura del Projecte
- M7. Cultura del Disseny (6 ECTS Optatius)
- M8. Recerca en Disseny II (6 ECTS Optatius)
Especialitat en Creació Visual
- M9. Pensament Contemporani II (6 ECTS Optatius)
- M10. Recerca Artística II (6 ECTS Optatius)
Descripció mòduls
Mòdul 1: Pensament contemporani
Revisió d'algunes de les teories i discursos de la filosofia i de la teoria de l'art i el disseny, de la sociologia i de l'antropologia cultural contemporanis, particularment aquells més rellevants per a una comprensió correcta i posada al dia de la cruïlla en què es troben l'art i el disseny contemporanis.
Mòdul 2: Art contemporani
Examen crític d'alguns dels fenòmens artístics recents més significatius i de la seva relació les pràctiques culturals del darrer segle, i atenent tots aquells que exemplifiquen el pas de l'experimentació de les avantguardes a la investigació artística contemporània. El curs pivotarà al voltant de tres conceptes: temps, art i gust.
Mòdul 3: Disseny contemporani
Seminari de recerca sobre els processos de creació i innovació en relació a les transformacions tecnoculturals i socioeconòmiques que conformen la trama del disseny actual. Es prestarà una especial atenció al sorgiment de nous àmbits en la pràctica del disseny, la seva presència en sectors econòmics emergents relacionats amb els serveis i el coneixement, i la hibridació del disseny amb el conjunt de les pràctiques culturals i indústries creatives.
Mòdul 4: Recerca artística I
Seminaris i tallers amb artistes i sobre artistes i moviments artístics contemporanis realitzats per reconeguts creadors i especialistes. La temàtica principal és l'art com una forma de pensament i d'investigació sobre tota mena de qüestions antropològiques, polítiques i socials per tal que els estudiants tinguin una total cartografia d'aquest tipus de pràctiques cognitives i de la seva naturalesa.
Mòdul 5: Recerca en Disseny I
Anàlisi crítica de les noves tendències en els processos del disseny i la seva expansió a àmbits i pràctiques emergents a partir dels criteris de classificació i valoració construïts des de les institucions (museus, col·leccions, publicacions).
Mòdul 6: Taller de crítica
Taller de crítica d'art i disseny realitzat per professionals de la crítica, el comissariat i altres professionals de l'art writing. En ell es realitzen exercicis d'anàlisi de crítiques d'art i disseny de professionals reconeguts així com, molt especialment, pràctiques de redacció i revisió de crítiques realitzades pels estudiants setmanalment.
Mòdul 7: Cultura del disseny
Revisió d'algunes de les teories i autors que des de la teoria del disseny, la filosofia, la sociologia, l'antropologia, la psicologia o altres ciències socials que han contribuït a enriquir els marcs teòrics del disseny actual.
Mòdul 8: Recerca en Disseny II
Conferències, workshops i seminaris en què s'examinen críticament les noves tendències en els processos del disseny i la seva expansió a àmbits i pràctiques emergents. S'estudiaran àmbits particulars que propicien la confluència del pensament, el coneixement científic, les propostes artístiques i les pràctiques quotidianes. I s'analitzarà com aquests obliguen a revisar conceptes estètics i estan donant lloc a noves categories professionals.
Mòdul 9: Pensament contemporani II
Estudi selectiu i crític d'alguns discursos de la filosofia i la teoria de l’art i el disseny il·luminadors d'aquells trets més distintius de les pràctiques artístiques contemporànies com ara la creativitat, la performativitat, la postmedialidad, la intel·lectualització i la participació.
Mòdul 10: Recerca artística II
Seminari sobre artistes i moviments artístics contemporanis realitzat per creadors i reconeguts especialistes. La temàtica principal és l'anàlisi de casos per tal d'aprendre a distingir quan un projecte suposa una aportació al coneixement i en quina mesura.
Mòdul 11: Treball de Fi de Màster (TFM)
Consisteix en un treball d'investigació en art i/o disseny de tipus teòric i/o pràctic amb un enfoc original, que pugui considerar-se una aportació al coneixement del seu tema.
El TFM està dirigit per un dels professors del màster. El TFM consistirà en la redacció i defensa pública del resultat d'un treball de recerca original. El TFM pot tenir dos formats: 'paper' o projecte
Format 'paper'
En el cas de tractar-se d'un treball tipus 'paper', aquest ha d'estar centrat en una pregunta de recerca concreta i abordar la importància d'aquesta qüestió en els debats acadèmics. Això suposa demostrar:
- coneixement i comprensió crítica dels debats acadèmics sobre un tema
- capacitat per orientar el treball cap a una qüestió concreta
- habilitat per establir connexions entre la teoria i els exemples o casos concrets
El treball s'ha de presentar en el format adequat per a la seva presentació com a 'paper' a una publicació acadèmica. A aquest document se li adjuntarà una memòria explicativa del procés d'investigació que s'ha seguit, posant l'accent en les aportacions procedimentals i de continguts que permeten avaluar la qualitat de la recerca presentada. L'extensió del conjunt serà d'un mínim de 30.000 paraules.
Format projecte El Màster en Recerca en Art i Disseny, donada la seva naturalesa promou com a TFM projectes de recerca artística i/o de disseny de caràcter creatiu a un nivell de realització i resolució que permeti la seva exposició pública. Aquest treball ha d'anar acompanyat d'una memòria raonada sobre el projecte (incloent el propòsit, els referents comentats, i la descripció detallada del procés de producció) d'una extensió mínima de 17.000 paraules. Eventualment, el director del treball, amb l'acord del coordinador del màster, ha de decidir sobre la idoneïtat i característiques del treball triat per l'estudiant.
Guia TFM 2023-2024
Han impartit docència en edicions anteriors
Pere Castells, Oriol Castro, Fèlix Fanés, Christopher Green, Fréderic Lagarrigue, Antoni Marí, Yves Michaud, Antoni Miralda, Martí Perán, Josep Perelló, Francisca Pérez, Sevérine Rouillan, Ismael Vallvé
- Descarrega les guies docentes de les assignatures.
- Descarrega la Memòria del màster.
- Resultats de seguiment consultables a l'apartat de Qualitat.
Històric de guies docents:
Reserva de plaça:
- 1.500€: 10 dies després de rebre l’acceptació (aquest avançament es compensa del preu final de la matrícula)
Matrícula:
- Part restant de l’import de matrícula, un cop aquesta s’ha formalitzat (setembre)
Més detall a l'apartat de Gestió Acadèmica.
- Diferenciació d’imatges properes a l’original a Google Images - Xavier Alamany
- -Bang-a-bang-a : el banger y la escena musical de Internet - Carlos Anselmo del Pin
- Vacío fértil: condiciones de procesos generativos - Ximena Araujo Nagore
- Estructura y relato en diseño: el holograma como metáfora epistemológica y herramienta didáctica del diseño - Dominique Aubry Ramírez
- Comer en las fronteras del arte: límites y aperturas de la estética gustatoria - Barbara Bayarri Viñas
- Atmósfera activa: hacia una poética y política del espacio contemporáneo - Sílvia Bernad Lage
- El gesto de comer - Yaiza Ágata Bocos Mirabella
- L’aparença de les coses (les paraules i les coses) - Marta Boix Anfosso
- Cossos anònims, cossos en moviment : poètiques i polítiques en les pràctiques coreogràfiques contemporànies - Èlia Brugulat Rosselló
- Enough for the body : emergencia de una nueva cultura del vestido y del vestir para el siglo XXI - Fiona Carmen Capdevila Cugat
- Sensaciones super normales - Marco Antonio Cardoso Chávez
- Relat, recerca, reconstrucció: arxiu per a una història del disseny - Guillem Celada
- Juego, impacto emocional y entornos de aprendizaje: diseño de una variante del ajedrez - Maria Victoria Correbo
- La naturaleza del objeto arqueológico, desde el objeto cultural al objeto político: proyectar desde la arqueología - Macarena Paz Crisostomo Caldera
- Los patrones en la composición fotográfica: Fundación Joan Miró como estudio de caso - Natalia Avani Da Silva
- Un model de crítica sistèmica per a projectes de disseny gràfic - Pau de Riba Cusó
- Las difusas fronteras del arte contemporáneo - Marta del Viejo Nevado
- Entre diseño y ficción: cinco relaciones preposicionales y un término compuesto - Guim Espelt Estopà
- Impacte de les tecnologies de fabricació additiva en els processos creatius - Ariadna Fàbregas Domingo
- Textile agency in woven urban space - Víctor Fernández Gil
- Narrativas de la ausencia: cartografías de la memoria: tres diseños para tres narrativas - Santiago Ferrer-Vidal Cortella
- Visual communication paradigm/s - Meritxell Font Casadó
- “Ágape” Insípido, un aporte de conocimiento - Vera Livia García Cassinelli
- Utopía, ciudad, máquina: tres declinaciones sobre las controversias entre comunidades en movimiento y espacios de la modernidad - María García Ruiz
- Visualitzacions infogràfiques: dispositius crítics amb capacitat funcional - Enric Garrido Gabarrón
- La relación con el territorio a partir de la gastronomía, ampliando los límites de las gastronomías cotidianas - Santiago Gómez Corrales
- La performatividad generadora de espacio y cuerpo - Sara Elizabeth Gómez Velázquez
- Discursos pacíficos en la época de la saturación productiva - Alejandro Gopar Pérez
- Apertura y pensamiento per–formativo - María Juliana Guerrero Romero
- Genealogías digresivas del monstruo - Rafael Hernández Blasco
- ¿Post-identidad? dinámicas de unos cuerpos globalizados - Claudia Gabriela Jaramillo Arévalo
- A (IoT) Chairy Tale - Marc Ligos Masafrets
- Made to eat - made to feel - made to live: Antoni Miralda & FoodCultura - Agustí Macia Moragues
- Lifelong fashion: una proposta estratègica per a un sistema del vestit circular i sostenible - Clara Mallart Lacruz
- Arquitecturas sonoras de espacios velados en Barcelona - Maria Fuensanta Marín Quesada
- La sangre llama - Marcia Markovic
- Eina per a la comprensió formal de l’evolució històrica de l’alfabet llatí - David Martín López
- Espacio tejido no tejido: re-pensar los espacios arquitectónicos en la integración del espacio vivido - Isabel Cristina Mejía Jiménez
- Teenternet - Manuel Minchero Santamaría
- Un museu perifèric, Guillem Viladot: l'avantguarda rural - Pau Minguet Sánchez
- El diseño de carácter social Javeriano: cartografía del quehacer investigativo de la carrera de Diseño de Comunicación Visual de la Pontificia Universidad Javeriana Cali - Lucía Alejandra Morales Lizcano
- Jalea de chinches: del costumbrismo a la estética relacional - Lucía Alejandra Morales Garza
- Marina Abramovic: from the artist to the present - Carlos Moreno González
- La investigació artística i el Grau: raons i maneres d'aplicar la investigació artística al TFG del Grau en Disseny d'EINA, menció en Creació Visual - Artur Muñoz Camacho
- AGAIN-ST; nuevas nociones entorno a la crítica de arte - Anais Muñoz Cerdá
- Ser cuerpo indeterminado: percepciones del cuerpo en la danza a través del trazo y la poesía - Verónica Penagos Gallart
- Hacer filosofía: hacia una razón performativa - Patricia Reta Gallego
- LLUM.ZERO: la fenomenalitat de la llum al Moviment ZERO, 1957-1966 - Marta Risco Ruiz
- "Error" y proceso creativo a partir de los métodos de diseño de producto - David Sánchez Grisales
- ¿Qué podría ser un cuerpo? representaciones de los cuerpos e imaginarios del deseo: tres arquetipos: la puta, la bruja y la histérica - Alba Sánchez Martínez
- Manifiesto hacia un diseño emocional - Manuela Santoyo Bahamón
- El uso de las plantas medicinales en joyería contemporánea - Nora Sarlak
- Orwell in the Desert - Núria Saura Freixes
- Shark attack? - Sonia Serrano Peralta
- La voz como fenómeno: palabras aladas, cuerpos sonoros y escucha digital - Alejandra Striuk Torres
- Diseño crítico: de la transgresión a la autonomía - Inmaculada Torres Fernández
- Post-Internet music and accelerated-fashion for the virtual plaza - Alberto Valera Rosado
- Medio, cuerpo, imagen : narrativas en torno a la performidad de las imágenes: los Pisos García como objeto de investigación artística - Sergi Velasco Iglésias
- Accesos otros : ensayo sobre la metafísica del objeto cotidiano - Alexandre Viladrich Ginovart
- La danza y sus cuerpos como indisciplina - Laura Vilar Dolç
- La innovación del arte de cerámica original bajo la influencia del arte moderno - Tao Xuefan
- El diseño de producto como medio para el diseño de sociedades que no tengan relaciones de poder como factor relacionado - César Zabala Mena
- LAMURAD, Southern Journal of Research in Art and Design
Revista del Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny (MURAD) d'EINA i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), plataforma de difusió i exposició de les investigacions i reflexions en art i disseny generades per les experiències de treball de tot el col·lectiu implicat en el programa. - Instagram: @murad_eina
- Email: postgraus(a)eina.cat
- Telèfon: +34 93 203 09 23