Fernando Palma Fanjul

Fernando Palma

Docent i acadèmic del Departament d’Art i Tecnologies del Disseny a la Universitat del Bío-Bío, a Xile. 

Dissenyador industrial per la UBB (1996–2001), Màster en Disseny de Vehicles de Transport a Elisava (2002–2004), Màster universitari en Recerca en Art i Disseny a Eina (2023–2024), doctorand en Filosofia en l’àmbit de les estètiques contemporànies a la Universitat Autònoma de Barcelona (2024–2027). 

Docència / Recerca

És professor a l’Escola de Disseny Industrial de la Universitat del Bío-Bío, a Xile, principalment en assignatures projectuals, com el Taller de Disseny en diferents nivells del programa, així com el Seminari i el Taller de Títol. Ha estat professor convidat en diverses universitats per impartir assignatures com Generació d’Idees, Innovació Tecnològica, Geometria i Dibuix Tècnic, i Modelatge 3D i Fabricació Digital. 

La seva tesi doctoral i línia central de recerca exploren la pràctica i la pedagogia del disseny com a eina de transformació social, sota l’enfocament del Disseny per a les Transicions, amb especial atenció a l’agència del disseny cap a futurs sostenibles i justos: futurs amb futur. 

Activitat professional 

Dissenyador en actiu des de l’any 2001, combina des de 2012 la pràctica professional amb la docència i la recerca en disseny. 

La seva trajectòria s’inicia a Barcelona, on va treballar per a empreses especialitzades en disseny de producte, disseny de transport i disseny d’exhibicions i espais comercials, desenvolupant projectes per a marques de diversa escala per a Europa, Àsia i Amèrica. 

De retorn a Xile, el 2008 va fundar el seu propi Laboratori de Disseny, amb interès en el desenvolupament de la indústria local i dedicat al disseny comercial i al desenvolupament de producte. En destaquen projectes com “EcoLecho”, un bressol de cartró per a la marca i emprendiment xilè de criança conscient Be.mammals (2016–2021), o el projecte integral d’arquitectura de marca per a Cerveza Cristal en restaurants, bars i locals a escala nacional (2009–2012). També ha col·laborat amb diversos tipus d’empreses, marques i iniciatives emprenedores privades, així com amb projectes d’innovació vinculats a fons concursables públics i privats. 

El seu perfil integra competències en recerca, disseny conceptual i desenvolupament de producte, representació digital i tradicional, modelatge avançat de superfícies, prototipat ràpid i fabricació digital. Això configura una pràctica i una trajectòria professional àmplies i transversals dins la disciplina, que reflecteixen un compromís amb el disseny com a pràctica projectual, crítica i transformadora. 

Mèrits

  • Seleccionat a la Biennal Xilena de Disseny Stgo.Diseño 2009 amb el projecte “Saku”, un sac de dormir ultracompacte desenvolupat amb membrana de paper. 
  • Seleccionat a la Biennal Iberoamericana de Disseny 2018 amb el projecte “EcoLecho”, bressol per a la criança amb vincle afectiu desenvolupat en cartró. 
  • Beca i patrocini de la UBB per a estudis de doctorat a l’estranger dins l’itinerari de perfeccionament 2023–2027. 
  • Beneficiari de la Beca Chile per a estudis de màster a l’estranger (2023–2024). 
  • Becat per Eina – ESADE al I2Planet Pilot Programme 2024, estada a IdeaSquare al CERN, Ginebra, dins de la Design Factory Global Network. 
  • Seleccionat per a la Barcelona Design Week 2025 amb el projecte de disseny especulatiu/crític/ficció “Save our Beasts, Bestias en Extinción”. 
  • Seleccionat pel Ministeri de les Cultures, les Arts i el Patrimoni de Xile per formar part de la comitiva xilena a la Missió d’Economies Creatives i les Jornades de Drets Culturals i Economia Creativa per al Desenvolupament Sostenible, en el marc del congrés Mondiacult 2025, organitzat per l’OEI en col·laboració amb l’AECID al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).