Després de la introducció al desenvolupament d’un projecte de disseny global que s’ha realitzat a l’assignatura Projectes 1 de primer semestre, l’alumnat pot optar a realitzar projectes de sectors específics que es corresponen amb l’oferta de mencions del Grau.
Objectius formatius
L’objectiu principal de l’assignatura és fomentar el desenvolupament d’un esquema cognitiu especialitzat que permeti a l’alumnat adaptar-se a diferents situacions, característiques de la pràctica professional, inter-connectant gran quantitat d’informacions heterogènies (fruit de l’anàlisi de realitats complexes a fi de detectar-ne els problemes d’ús) i estructurant-les per donar solucions plausibles des del disseny.
L'objectiu d'aquesta assignatura és acostar a l'alumnat al disseny gràfic i a la creació visual, dotant-lo d'eines i tècniques d'expressió que ho capacitin per a donar solucions a problemes de comunicació visual.
Al mateix temps d'adquirir les competències necessàries en el tractament de la imatge i de la tipografia mitjançant l'experimentació, es fomentarà la capacitat crítica de l'alumnat i la seva habilitat de generar auto encàrrecs per si mateix/a.
Metodologia docent
A través de lectures, exercicis i projectes pràctics, es posaran en pràctica processos de recerca, anàlisi, síntesi, conceptualització i formalització gràfica, necessaris per a complir amb els encàrrecs professionals del sector.
Activitats formatives
Introducció al disseny gràfic i a la creació visual
- Breu repàs dels orígens del disseny gràfic, la il·lustració, i el paper que exerceixen en la societat actual.
- Mostra dels àmbits d'actuació de la disciplina més comunes: disseny d'identitat, direcció d'art, il·lustració aplicada, disseny editorial, disseny d'empaquetatge, disseny d'informació i visualització de dades, senyalística, gràfica aplicada a espai i/o producte, animació, disseny interactiu, etc.
- S'introduirà a l'alumnat a la identificació de problemes i oportunitats, generació d'idees i formalització d'aquestes.
Retòrica visual
- El paper i la importància de les figures retòriques en el disseny gràfic i la comunicació visual.
- Teoria i pràctica del gag visual.
- Breu història del cartell com a eina utilitzada per dissenyadors/es i il·lustradors/es per a comunicar i transmetre idees.
Projecte 1: Disseny d'un cartell
10% de la nota final
Objectius: treballar els processos de recerca, conceptualització, exploració visual, formalització i producció final d'una peça gràfica
Exercicis d'estil: imatges i textos
- Imatges i text constitueixen els pilars de la comunicació visual, per la qual cosa és imprescindible tenir un coneixement específic en totes dues àrees per a aconseguir resultats satisfactoris i de qualitat.
- Aquest bloc està destinat a millorar les capacitats de l'alumnat mitjançant l'exploració intensiva de diferents tècniques de representació gràfica.
Projecte 2: Taller d'imatge
15% de la nota final
Objectius: expandir el llenguatge visual propi a través de l'experimentació de tècniques analògiques i digitals; adquirir capacitat d'anàlisi i crítica.
Projecte 3: Taller de tipografia
10% de la nota final
Objectius: a partir d'un text existent es treballa la part expressiva de la tipografia així com altres aspectes pràctics com la jerarquia i composició.
Projecte 4: Desenvolupament d'una tipografia display
5% de la nota final
En paral·lel al taller de tipografia els/les alumnes s'iniciaran en el procés de disseny i creació de fonts display.
Objectius: plantejar el disseny d'un alfabet basat en un concepte de lliure elecció, generant un mínim de caràcters. Produir una peça promocional de l'alfabet.
Disseny d'autor/a: storytelling i crítica social
- La figura dels dissenyadors i dissenyadores com a autors, proveïdors de continguts i desenvolupadors conceptuals de projectes.
- L'ús del disseny gràfic i la il·lustració com a llenguatges per a generar i contar històries.
Projecte 5: Generar i narrar una història utilitzant recursos del disseny gràfic i/o la il·lustració
15% de la nota final
Objectius: Expandir la visió del camp d'actuació del disseny gràfic i la il·lustració. Comprendre la importància de l’auto encàrrec en l'àmbit creatiu.
Projecte 6: Disseny d'un objecte que generi impacte sociocultural en el context (g)local de la ciutat de Barcelona
15% de la nota final
Objectius: fomentar una visió crítica del context sociocultural a través del disseny.
Projecte final
Projecte 7: Desenvolupament d'un sistema d'identitat visual complet (branding, direcció d’art, sistema gràfic i aplicacions)
30% de la nota final
Objectius: posar en pràctica tots els aspectes apresos durant el semestre: recerca, conceptualització, experimentació i exploració visual, formalització gràfica, adaptació a diferents formats/mitjans i presentació final del projecte.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
L'explicació de cada exercici anirà acompanyada d'una fitxa que contindrà la informació sobre aquest, una rúbrica avaluativa i el calendari dels lliuraments parcials i/o finals.
Els lliuraments de tots els exercicis es realitzaran sempre en dos formats:
- físic (en classe, concorde als requisits establerts en la fitxa)
- digital (exclusivament via intranet de EINA)
Els lliuraments que no compleixin els requisits establerts en la fitxa avaluativa de cada exercici (incloent-hi els lliuraments incomplets) seran qualificades de “No Avaluable” fins al lliurament complet de l'exercici.
Els treballs lliurats fora de termini tindran una penalització d'1 punt per setmana (natural) sobre la nota final.
En cas d'existir incidències tècniques en el sistema informàtic d'EINA que no depenguin de l'alumnat, l'equip docent proposarà solucions alternatives que seran comunicades per correu electrònic a les persones inscrites en l'assignatura.
No s'acceptaran lliuraments per correu electrònic en cap cas.
Aspectes avaluatius generals de l'assignatura
- La implementació en la pràctica dels continguts teòrics impartits a classe
- La capacitat de recerca, anàlisi i síntesi dels temes tractats
- La solidesa conceptual dels projectes
- La capacitat d'exploració i experimentació formal realitzada durant els exercicis
- La capacitat explicativa oral, visual i escrita dels projectes
- L'aprenentatge autònom de l'alumnat
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
La reavaluació consistirà en la possibilitat de tornar a lliurar els lliuraments del semestre (de manera total o parcial). Aquesta reavaluació podrà pujar/baixar la nota obtinguda prèviament.
Alumnat amb una nota final inferior a 3.5 punts
- No podrà optar a la reavaluació final
Alumnat amb una nota final entre 3.5 i 4.9 punts
- Podrà presentar-se a les reavaluacions d'aquells exercicis que tingui suspensos. La nota màxima a obtenir en la reavaluació d'aquests exercicis és de 7 punts.
Alumnat amb una nota final superior a 5 punts
- Podrà optar a la reavaluació d'aquells exercicis que tingui suspensos amb un màxim de 7 punts.
- Podrà optar a la reavaluació d'aquells exercicis que tingui aprovats i que hagin estat lliurats amb puntualitat en la data establerta, amb un màxim de 10 punts.
Lupton, Ellen. Intuición, acción, creación. Graphic Design Thinking. Editorial Gustavo Gili, Barcelona 2012
Lupton, Ellen. El diseño como storytelling Editorial Gustavo Gili, Barcelona 2019
Pelta, Raquel.
Diseñar hoy. Temas contemporáneos de diseño gráfico.
Ediciones Paidós Ibérica S.A., 2004
Meggs, Philip. W. Purvis, Alston. Historia del Diseño Gráfico. RM, 2015
Wigan, Mark.
Pensar Visualmente.
Editorial Gustavo Gili, Barcelona 2008
Munari, Bruno.
Design as art.
Penguin Classics, 2008
Frazier, Craig.
The Illustrated Voice.
Graphis, Inc. 2003
Gill, Bob.
Olvide todas las reglas que le hayan enseñado sobre diseño gráfico. Incluso las de este libro.
Editorial Gustavo Gili, 1981
Pater, Ruben.
The Politics of Design: A (Not So) Global Design Manual for Visual Communication
BIS Publishers B.V., 2016
Vignelli, Massimo.
The Vignelli Canon.
Lars Muller Publishers, 2010.
Recursos
Competències específiques
CE1 Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
CE2 Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
CE6 Demostrar conèixer i utilitzar amb criteris especialitzats l’arquitectura de la lletra i els diferents famílies tipogràfiques dels alfabets llatins.
CE7 Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i la seva qualitat, i sobre processos i costos de fabricació.
CE10 Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
CE17 Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
CE19 Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projecció i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
Competències transversals
CT9 Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10 Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT12 Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT19 Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.
Resultats aprenentatge
CE1.8. Observar i valorar críticament els problemes d’ús d'un element de l’entorn immediat per a realitzar una anàlisi previ al desenvolupament d'un projecte de disseny.
CE2.2. Dissenyar un programa d’usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte de disseny.
CE5.2. Representar mitjançant el sistema més apropiat en funció de cada projecte les característiques d'aquest.
CE6.3. Discernir entre les diferents famílies tipogràfiques en funció de les necessitats de lectura, de comunicació i d’expressió de cada projecte de disseny.
CE7.9. Escollir els materials i els processos de transformació que s’adaptin a les necessitats funcionals i expressives de cada disseny.
CE10.5. Emprar intencionadament els recursos gràfics per a sintetitzar i millorar la comunicació.
CE17.2. Realitzar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment
CE19.6. Formular un anàlisis de disseny que condueixi a un programa d’actuació a partir de la recollida de dades quantitatives i qualitatives, tests experimentals, entrevistes i interpretació de dades preexistents.
CE19.7. Avaluar críticament els resultats i l'eficiència del projecte a partir dels objectius definits pel programa utilitzant l’anàlisi comparatiu amb la realitat preexistent.