‘Pensar con el paladar. Una estética gustatoria’ és el darrer llibre escrit per Gerard Vilar, coordinador del Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny (MURAD), i Jèssica Jacques, professora d’aquest programa.
En aquest publicació, amb pròleg de Ferran Adrià, es proposa una concepció filosòfica cognitivista: pensar amb el paladar com a forma de conèixer, encaixar les peces centrals de les recents ciències cognitives amb la teoria crítica en el sentit més ampli, així com l’enactivisme i les seves derivacions performatives.
‘Pensar con el paladar. Una estética gustatoria’, editada per El espejo y la lámpara, també considera que la cultura gastronòmica té una funció de crítica social i cultural que l'acosta a l'art per la capacitat creativa de generar espais de diferència i autonomia, i que l'estètica gustatòria inclou alhora una ètica i una política de l'emancipació. En definitiva, el món de la cuina ha passat, a les societats sense gana, del regne de la necessitat al regne de la llibertat.


