Centenari Aurèlia Muñoz

Centenari Aurèlia Muñoz

Amb motiu dels cent anys del naixement d’Aurèlia Muñoz Ventura (1926–2011), una constel·lació d’institucions culturals de Catalunya s’uneixen per celebrar una de les artistes més singulars del segle XX. Al llarg de tot un any, que s’inicia el 13 d’abril de 2026 coincidint amb l’aniversari de l’artista, tindran lloc diverses manifestacions culturals al voltant de la seva pràctica. La programació integrarà múltiples presentacions d’obres de Muñoz en diferents espais del territori, així com un ampli programa de conferències i tallers que donaran accés al complex univers d’una de les grans creadores catalanes de la història recent.

En el marc d’aquesta commemoració, destaquen dues grans exposicions institucionals que articulen el programa: Aurèlia Muñoz. Ents al Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia (del 29 d’abril al 7 de setembre de 2026), que inaugura el recorregut expositiu, i posteriorment Aurèlia Muñoz: Ens al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (del 5 de novembre de 2026 al 29 de març de 2027). Ambdues exposicions compten amb la participació d’einaidea, que contribueix al desenvolupament conceptual i a la recerca al voltant de l’obra de l’artista, reforçant la dimensió coral i transdisciplinària del projecte.

Aurèlia Muñoz Ventura va néixer a Barcelona el 13 d’abril de 1926 i, després de dedicar més de cinc dècades a la pràctica artística en múltiples mitjans, és reconeguda avui com una de les figures clau per a la comprensió de l’evolució de l’art contemporani de la nostra època. Aquesta commemoració posa de manifest el paper pioner i visionari d’una artista la tasca de la qual, fonamentalment escultòrica però també pictòrica i gràfica, va travessar i renovar tècniques ancestrals com el brodat, el nus (o macramé) o la fabricació de paper, en diàleg amb les avantguardes artístiques del seu temps, alhora que va crear vincles entre disciplines com l’art, l’arquitectura, el teatre i l’enginyeria. La seva obra revela una mirada compromesa que va anticipar preocupacions ecosocials com la sostenibilitat material i la relació entre espècies, així com la importància de la diversitat i la poètica com a nexes entre els àmbits de la producció artística i la vida.

Exposició al Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia
Organitzada pel Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia
Comissariat: einaidea (Fundació Eina)
Direcció científica: Manuel Cirauqui
En col·laboració amb: Rosa Lleó i Sílvia Ventosa Muñoz
Dates: 29 d’abril de 2026 — 7 de setembre de 2026


Exposició al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
Organitzada pel Museu d’Art Contemporani de Barcelona, amb el suport del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb l’Arxiu Aurèlia Muñoz i el teixit de museus i institucions culturals de Catalunya.
Comissariat: Sílvia Ventosa Muñoz, responsable de l’Arxiu Aurèlia Muñoz
Assessorament científic: einaidea (Fundació Eina), sota la direcció de Manuel Cirauqui
Coordinació: Aída Roger, MACBA
Dates: 5 de novembre de 2026 — 29 de març de 2027