La fotografia a EINA, Les classes de Xavier Miserachs 1967

Xavier Miserachs (Barcelona, 1937 –1998) va ser professor de fotografia a EINA des del curs 1967-68 al curs 1972-73. Formava part del grup de professors que van dimitir com a docents d’Elisava per fundar una nova escola. Vinculat a EINA des dels orígens de l’Escola com a fundador i professor regular, va mantenir, després, el contacte amb intervencions i conferències puntuals.

Així doncs, de la mà de Miserachs es van introduir en la fotografia les primeres generacions d’estudiants d’EINA. Com recorda Carme Vives, estudiant i més tard també professora d’EINA, es tractava d’un professor metòdic i rigorós molt interessat en què els alumnes aprenguessin la seva matèria. A les classes de primer curs s’insistia en les tècniques i els procediments de fotografia i revelat, però el domini de la tècnica fotogràfica també permetia accedir a una altra manera d’escrutar l’entorn, facilitava una educació de la mirada i transformava l’estudiant en un productor d’imatges. De fet l’ensenyament del disseny va atorgar un lloc a la fotografia quan aquest encara era un mitjà exclòs de l’àmbit de les belles arts o dels ensenyaments universitaris.


Xavier Miserachs i model a la classe de fotografia. Fotografia cedida per Merche Cisteró.
Xavier Miserachs i model a la classe de fotografia. Fotografia cedida per Merche Cisteró.

A partir del curs 1970-71 també es va incorporar com a professor de fotografia Paco Llobet, que seria titular d’aquesta matèria fins al 1982-83. Al curs 1978-79 ho va fer Manel Esclusa que és, des d’aleshores i juntament amb Núria Andreu i Artur Muñoz (que es van incorporar els anys 1998 i 2008, respectivament), els encarregats de bona part dels diferents cursos de fotografia que s’imparteixen a EINA. Resulta interessant parar atenció en la inscripció diversa dins el món de la fotografia d’aquests tres noms, tots ells representatius de la docència a EINA. A Miserachs se’l reconeix com a un dels fotògrafs més representatius del realisme objectivista i crític. Per la seva banda, Llobet ha desenvolupat bona part del seu treball en el camp de la fotografia publicitària i de moda. Esclusa ha destacat com a fotògraf innovador i personal en el registre del paisatge urbà. Tot plegat, tres concepcions de la fotografia, tres gèneres i tres mirades completament diferents.

A més dels ja esmentats hi ha altres noms del món de la fotografia associats en un o altre moment, amb més o menys intensitat, a l’Escola com són: Colita, Humberto Rivas, Toni Catany, Oukalele, J. Sarrà, Antonio Molinero, o Pere Llunas.


Targetó dels seminaris impartits per Manel Esclusa, R. Barnils, J. Rigol, J. Sarrà i Oukalele el curs 1979-1980.
Targetó dels seminaris impartits per Manel Esclusa, R. Barnils, J. Rigol, J. Sarrà i Oukalele el curs 1979-1980.

L’article ens serveix per recordar Xavier Miserachs, i per retre un discret homenatge a la memòria del professor i Amic d’EINA. Alhora, ens ha donat peu a parlar del paper de la fotografia en els estudis de disseny i art, tal com s’han vingut desenvolupant a l’Escola; és a dir: com a recurs tècnic de producció d’imatges, com aprenentatge, disciplina d’observació i comprensió de l’entorn i, evidentment, un mitjà d’expressió personal i de comunicació d’idees.

Text publicat originalment a: Pibernat, Oriol. “La fotografia a EINA, Les classes de Xavier Miserachs”. Plec: informatiu d’EINA. Núm. 13 (maig 2002), p. 4.

Xavier Miserachs i model a la classe de fotografia a EINA Xavier Miserachs i model a la classe de fotografia a EINA