Una aula a l’aire lliure, 1967-1994
El Jardí ha estat vital en els programes pedagògics d'EINA, un espai protagonista d’accions i performances, conferències i seminaris, aules i tallers. Des dels inicis d’EINA, també ha permès impartir les classes a l'aire lliure, seguint la gran petjada de l'escola moderna que creia que estar rodejat de natura, a banda de ser beneficiós per la salut, estimulava la creativitat.
Aquí recollim algunes de les activitats docents en les quals el jardí ha estat, alhora, protagonista i escenari.
Les classes de comunicació
L'art conceptual: el land art, arte povera i body art
Les accions artístiques promogudes des d’EINA pel voltant dels anys setanta són bàsicament conceptuals i formen part dels inicis de l’art conceptual català. Aquestes propostes artístiques sorgides en el marc de l’Escola s’emmarquen en les tendències de l’art contemporani internacional i suposen, segons Alexandre Cirici (1971), un dels antecedents de l’art pobre i conceptual en el nostre territori. En aquest sentit, molts dels artistes col·laboradors i dels estudiants d’EINA dels setanta, seran també els que ajudaran a consolidar el moviment conceptual català. En el context d’EINA, es configuren diferents grups de treball, molt presents en la vida cultural del país d’aquell moment, que compartiran experiències i reflexions dins i fora de l’Escola. En aquest context, Xavier Olivé imparteix les classes de Comunicació als alumnes de primer curs de disseny de l’escola. A continuació, es mostren algunes activitats emmarcades en el context d’aquesta assignatura.
El land art o l’art de la terra
En el land art, l’obra i el paisatge es troben estretament relacionades. L’obra es crea a partir d’elements de la natura com pedres, fulles, branques o terra, entre altres, en el que podem considerar com una intervenció de la natura sobre si mateixa. Les intervencions al jardí, caracteritzades per la seva fugacitat, només perviuen a les fotografies.
Cada estudiant crea la seva pròpia obra que després, a partir de la interacció amb altres estudiants s’ha d’acabar configurant com una única obra relligada. En les intervencions es treballen els quatre elements de la natura: aire, aigua, foc i terra.
L’aire a través d’una pluja de pètals.
El foc i la terra.
L’aigua.
Arte povera o art pobre
En l'art pobre s'empren materials habituals, humils i normalment sense valor. En aquest cas, es proposa a l'estudiant reflexionar sobre la forma dels objectes a partir de la seva manipulació.
Es treballa amb diversos elements trobats al jardí, així com amb intervencions directes sobre la natura com les petjades dels estudiants.
Body art o l’art del cos
En el body art es treballa amb el cos com a material plàstic, el qual es transforma objectualment en matèria artística. Per treballar aquest moviment artístic, els estudiants s’han de mimetitzar amb la natura.
Classes de dibuix
Il·lustració Botánica
Els estudis de botànica permetien analitzar i dibuixar les plantes del jardí. En aquest curs s’abordaven els problemes de la percepció i la comprensió analítica de l’organització de les formes, proporcions i textures, a través de l’observació minuciosa de detalls morfològics de les plantes. Per les classes del professor Patricio Vélez, passen estudiants com Joaquim Conca, Mercè Iborra, Alejandro Cànovas, Maria Àngels Feliu, Xavier Millan o Dylan Stone, entre altres.
Les classes de dibuix al natural
Obra de Francesc Artigau.
En elles van impartir docència durant els anys setanta i vuitanta: Francesc Artigau, Maria Girona, Joan Hernández Pijuan, Xavier Olivé, Montse Ribas, Santi Roquetes, Xavier Serra de Rivera, Francesc Todó, Patricio Vélez o Antonia Vilà entre altres.
Dibuixos de Xano Armenter, Inés Padrós i Mari Àngels Feliu.
Les classes de fotografia
Les classes de fotografia s'introdueixen a EINA de la mà de Xavier Miserachs, fundador i professor de l'escola fins a l'any a 1973. Aquesta assignatura, a la qual EINA va atorgar un espai preferent com a mitjà d'expressió artística, quan encara es tractava d'un mitjà exclòs en l'àmbit de les belles arts o els ensenyaments universitaris, serà impartida a partir dels setanta per altres professors com Paco Llobet (1970-1983), alumne de la primera promoció, o Manel Esclusa (des del 1978 fins a l'actualitat), als quals acompanyarien a través de seminaris, cursos i tallers altres noms com els de Colita, Humberto Rivas, Toni Catany, Oukalele, Jordi Sarrà, Antonio Molinero, o Pere Llunas.
Moltes sessions es feien al Jardí, un espai que obligava els estudiants a aprendre a captar la llum natural i saber ajustar l’objectiu de la càmera. Sovint, els alumnes posaven com a models per a altres estudiants. En la imatge anterior, en Xavier Miserachs fotografiant a la Clara García.
La glorieta del jardí d'Eina fotografiada per Mireia Riera.
Més enllà de Paco Llobet, la primera promoció d’EINA va donar altres molt bons fotògrafs com José Manuel Ferrater o Manuel Serra.
Seminaris, conferències i publicacions
El paisatgisme, el jardí i la jardineria
El paisatgisme, el jardí i la jardineria van ser matèria de seminaris i conferències entre els anys setanta i vuitanta.
L'any 1978 se celebrà el seminari Figures in a landscape: el paisatge, entorn natural i artificial a càrrec de Pep Alemany, Francesc Artigau, Dani Freixes, Maria Girona, Antoni Marí, Miquel Espinet, Joan Enric Lahosa, Toni Miserachs, Albert Ràfols i Llorenç Torrado.
En anys posteriors, Llorenç Torrado impartiria seminaris dedicats a la jardineria i al jardí.
L'any 1993, en el marc de l'exposició Una mirada al jardí, organitzada per EINA i el Col·legi d'Arquitectes de Girona i coordinada per Patricio Vélez, EINA publica un recull de dibuixos d'estudiants fruit dels resultats del taller experimental de dibuix descriptiu basat en l'observació directa de les plantes del jardí d'EINA, els Jardins de Montjuïc i el Jardí Botànic de Barcelona.
L’any 1985 EINA publica un número monogràfic sobre jardins a la revista Papers impresos. La revista és editada i dissenyada pels alumnes de segon curs de disseny gràfic a la classe de projectes impartida per Xavier Olivé.
Text: Xavier Olivé i Rubén Alcaraz
Entrades relacionades
Bibliografia
Cirici Pellicer, Alexandre. “Entorn de l’art conceptual”. Serra d’or. Any XIII, núm. 144 (set. 1971, p. 55, 56