Entre les accions artístiques del curs 1971-1972, destaca la protagonitzada per una enorme creu de fusta amb la qual, Eduard Arranz-Bravo i Rafael Bartolozzi, van marcar la seu d’EINA a la torre Manuel Dolcet.
En aquesta intervenció efímera una creu de fusta gegant pintada de vermell cobreix la façana de l’edifici. La creu va ser construïda per trams, ja que no es disposava de bastida, i es va alçar a mà (moltes mans) utilitzant cordes i corrioles des dels balcons i terrats del primer i el segon pis. A mesura que es pujaven les peces, aquestes s’anaven unint per configurar el resultat final. Tot un esforç superat gràcies a la col·laboració entusiasta dels alumnes que participaven en un taller obert impartit pels mateixos dos artistes.
L’interior de l’edifici es trobava completament a les fosques, amb l’excepció d’una fotografia il·luminada en format 18 x 24 cm en blanc i negre de la mateixa torre ratllada amb una creu feta a mà amb retolador de color vermell. L’espectacular resultat de la vista de la torre ratllada es podia contemplar des de la carretera de Vallvidrera.
L’experiència, que s’inscriu dins de l’art conceptual i l’art efímer, tenia una durada d’una hora per contemplar el muntatge. Un cop fetes les fotografies, es va desmuntar i no va quedar cap rastre de l’obra. Com passa sempre en aquest tipus d’intervencions, el procés és el que compta.
El tàndem artístic Arranz-Bravo/Bartolozzi conegut com "Els Pintors" va estar actiu entre els anys 1967 i 1982. Els artistes s'allunyen de l'abstracció protagonista de les dècades anteriors i s'apropen a la nova figuració i el pop art. L'any 1968 reben l'encàrrec de l'empresari Isidor Prenafeta (antic estudiant de belles arts d'Arranz-Bravo) de decorar la fàbrica de pells de l'empresa Tipel a Parets del Vallès. El resultat és una intervenció en forma de pintura mural de més de dos mil metres quadrats sobre la façana i les parets laterals de la fàbrica, acompanyada, anys més tard, per sis escultures d’uns xais. La intervenció, molt celebrada en l'època i considerada com una de les obres pop més importants de Catalunya, es podia veure des de l’AP7 i això la va popularitzar tant, fins al punt que l’empresa d’autopistes va interposar una fallida denúncia per considerar que podia suposar una distracció per als conductors.
Fitxa tècnica
- Concepte, realització: Eduard Arranz-Bravo i Rafael Bartolozzi amb la col·laboració dels alumnes de Tallers Oberts del 1971.
- Fotografia: Fundació Arranz Bravo.
- Lloc: Casa Manuel Dolcet (primera seu d’EINA).
Agraïments
Agraïm a la Fundació Arranz-Bravo i al seu director Albert Mercadé la cessió de la imatge de la intervenció.
In memoriam Eduard Arranz-Bravo (1941-2023)
Obres del Fons d'Art de la Fundació EINA
Dedicatòria d'Eduard Arranz-Bravo. Collage amb Polaroid
Sense títol 1980 Tècnica i mida - Eduard Arranz-Bravo
Sense títol 1993 Tècnica i mida - Eduard Arranz-Bravo