En el marc del Taller de Disseny d’Aparadors impartit per Xavier Olivé a EINA, els i les estudiants del curs 1976-1977 dissenyen i munten els quatre aparadors de l’emblemàtica botiga Vinçon del Passeig de Gràcia de Barcelona. Fernando Amat, el propietari, cedeix els aparadors amb la condició que es dediquessin a llistes de boda amb productes de la botiga.
Un tema controvertit a EINA, on es qüestionava tot, just en una època post hippy on l’amor lliure era el protagonista i el moviment Glam tot just començava en el nostre territori. La proposta d’EINA va ser abordar l’encàrrec amb molta ironia i un toc Kitsch.
Els nuvis clients de Vinçon eren els "pogres” o “moderns" de l’època. Joves, casats per l’Església per complaure els desitjos d’uns pares que els hi muntaven el pis. Una època en la qual no existia el divorci, però tampoc el matrimoni civil, ni molt menys les parelles de fet o, ni tan sols, el pensament de la possibilitat de la legalització de les parelles homosexuals.
S’intenta camuflar als nuvis amb unes ulleres de sol fosques sobreposades a les fotografies, com si anessin d’incògnit. Les ampliacions de les fotografies en blanc i negre, estretes d’àlbums familiars de casaments reals, es preparen a mida natural i es divideixen per la meitat, tot insinuant una possible separació o divorci. El ram de núvia és de flors de plàstic. Del cap de la núvia surt el vel de la cua que cobreix part dels objectes exposats.
Els objectes es mostren embolicats com a regal, amb paper de seda blanc que, mig trencat, només deixa entreveure els electrodomèstics, vaixella, coberteria o cristalleria, seleccionats.
El terra dels aparadors s’omple d’arròs per desitjar bona sort i fertilitat als nuvis.
Passats uns anys, en Ramón Pujol, estudiant d'EINA, es va convertir en l'encarregat del disseny dels d’aparadors a la mateixa Vinçon. Un dels estudiants que va participar al taller va ser Josep Aregall qui, a partir del curs 1985-1986, passaria a impartir l’assignatura de disseny d’aparadors. El pla d'estudis també comptava amb altres tallers dedicats a l'escenografia, conduïts per Isidre Prunés i Andreu Rabal, i als muntatges efímers, de la mà de Dani Freixes i Pep Anglí.
Tot i persistir en diverses botigues de decoració, grans magatzems o, inclús, en plataformes digitals com Amazon, el concepte de llista de bodes ha anat evolucionant i ja no és tan habitual com ho havia estat anys enrere. L'experiència del Taller de Disseny d'Aparadors conduït per Xavier Olivé, consisteix en una proposta que vol fer valdre el concepte de Llista de casament, per sobre de marques, models i dissenys d'autor, autèntics protagonistes de la cuidada selecció dels germans Amat per a la botiga Vinçon.
Text: Xavier Olivé i Rubén Alcaraz