Àlbum

5 catàlegs d’Albert Ràfols i Maria Girona +1 collage

La donació de Xavier Olivé que ha ingressat recentment al fons d'EINA recull un total de cinc catàlegs dissenyats per ell mateix, d’exposicions d’Albert Ràfols i Maria Girona celebrades a la Galeria Adrià de Barcelona en la dècada dels 70.

Albert Ràfols Casamada

Catàleg de l’exposició de l’any 1974

El disseny d'aquest catàleg presenta la forma d'un portafoli personalitzat, amb el nom estampat amb lletres daurades a la coberta, simulant pertànyer a un alt executiu. Així es relaciona el disseny amb l'edició per a l'exposició d'uns "múltiples" numerats i signats que l'Albert Ràfols va editar emprant els tradicionals arxivadors de fitxes d'oficina. Es tractava d'unes caixes verdes d'uns trenta centímetres d'amplada que, en el seu interior, en lloc dels tradicionals separadors alfabètics i fitxes, contenia alguns dels seus poemes, així com diferents objectes quotidians com un rodet de fil, fotografies i postals, convertint-lo en una obra d'art conceptual.

Dins de la carpeta, trobem un desordre molt organitzat: un calendari de butxaca de la Galeria Adrià amb les dates de l'exposició encerclades amb retolador; fotografies personals en format cartera del seu estudi i de les escultures de fusta que s'exposen; un full arrencat d'un bloc de dibuix amb esbossos; una postal que reprodueix un dels quadres de l'exposició; i textos d'Alexandre Cirici, Ettore Sottsass i Josep M. Carandell mecanografiats, però corregits a mà, impresos sobre paper, cadascun plegat de diferents formes, fent referència a la sèrie Papers Plegats de l'exposició.

Les escultures de fusta que s'exposen a la Galeria, passen després a formar part de la col·lecció d'Art d'EINA. Una escultura va estar instal·lada al terrat del primer pis de la Torre Dolcet, primera seu d'EINA. Al llarg dels anys, es va anar transformant, si van plantar plantes carnoses, fins que es va deteriorar, tot configurant el que podem definir com una obra de Land Art.

El disseny del catàleg de l’any 1974 a càrrec de Xavier Olivé, rep el Premi Laus de Disseny Gràfic de l'any 1975.

Cartell / Catàleg de l’exposició de l’any 1977

Albert Ràfols presenta una col·lecció de pintures sobre fustes muntades de manera asimètrica. A partir d'aquest mateix concepte i, disposant d'un pressupost reduït, s'utilitzen per al disseny del cartell/catàleg dos fulls de paper de diferent color que, enganxant-los per la línia de punts seguint les instruccions, es transformen en cartell. El text de presentació és a càrrec de Xavier Rubert de Ventós.

Maria Girona

Catàleg de l’exposició de l’any 1973

El catàleg presenta la forma d'un acordió de postals. Per a la coberta s'utilitza la tècnica del frottage, un procediment artístic que, a partir d’una superfície amb certa rugositat, permet reproduir el seu relleu sobre un paper, en aquest cas el d'una postal antiga.

En aquesta mostra, Maria Girona exposa pintures i dibuixos, així com diversos collages. El catàleg mostra el procés de creació dels collages en els quals l'artista utilitza diferents materials evocant el món del cinema, els cromos de la infantesa, sanefes decoratives. Les obres presenten una visió nostàlgica, a vegades amb un cert toc Kitsch, incorporant també altres elements quotidians del dia a dia, com entrades de teatre i concerts, bitllets dels seus viatges, o factures de restaurants, entre altres. La peça queda relligada amb un grafisme naïf.

En una de les postals es reprodueix un esbós d’en Miguel Milá del disseny d'un sortidor fabricat amb polièster, un nou material, que es presenta en primícia a l'exposició. Temps més tard, aquest mateix sortidor amb el so de l'aigua servirà per generar l'atmosfera adequada al saló de la Torre Dolcet en el marc de la conferencia de Pere Riera sobre l'Alhambra de Granada.

En una altra postal, es reprodueixen dues fotografies del muntatge Projecte de transformació de jardí a escala 1:1 de Maria Girona. En aquesta instal·lació de l'any 1972, presentada al jardí d'EINA, l’artista utilitza antics decorats de teatre de paper pintat a mà que reprodueixen fonts, balustrades i roserars, els quals instal·la per tot el jardí integrant-los amb la vegetació natural.

Més informació a la cronologia d’EINA.

Àlbum: Maria Girona, catàleg de l’exposició de l’any 1975

Com remarca l’Alexandre Cirici al text de presentació del catàleg “les seves pintures son icòniques. Imatges d'un món familiar pintades a l'estudi, sobre notes preses del natural”. En el catàleg, per primera vegada es mostra el procés creatiu de l’artista, incloent per a cada obra, el seu esbós previ.

El mateix Cirici continua “Cada collage vol ésser la resposta a l'estímul d'una imatge popular trobada”. A partir d’aquests elements destacats per Cirici, sorgeix la idea de Xavier Olivé de convertir el catàleg en un àlbum de cromos.

Un sobre i una carta postal il·lustrades el 1978

Un sobre amb un esbós i una carta postal dibuixada amb una branca d’eucaliptus feta amb llapis de colors per Maria Girona, configuren la invitació a la inauguració de la seva exposició del 1978.

Aquest enviament va ser possible gràcies als nous serveis de correus del moment, els quals permetien enviar sobres personalitzats i sense segell.

El collage de Maria Girona és en record del viatge a Àustria i Hongria final de curs de l'any 1970, enviat a Xavier Olivé quan aquest estava realitzant el servei militar a Cadis.

Els catàlegs i el collage són una donació de Xavier Olivé a EINA. Els primers formen part també de la col·lecció del Museu del Disseny de Barcelona. Moltes de les obres exposades en aquestes exposicions avui constitueixen part de la col·lecció de la Fundació Carmen i Lluís Bassat.