L'art conceptual a EINA (2): Entorn del tronc

Entorn del tronc. Art conceptual a EINA 1974

Entorn del tronc és una acció/exposició ideada per Albert Ràfols i Xavier Olivé que planteja una transformació temporal i parcial del jardí de la primera seu d’EINA a partir de diferents intervencions sobre els troncs dels seus arbres. La idea d’Entorn del tronc és que cada participant interactuï o investigui creativament en l’entorn natural, limitant-se a intervenir sobre un tronc o arbust adjudicat prèviament.

La intervenció, totalment lliure, només presenta com a límit la prohibició de mutilar o perjudicar l’arbre o el seu entorn de qualsevol forma. Els artistes convidats a participar reben per correu postal una llista dels arbres i plantes que es poden trobar al jardí, una mostra botànica de l’arbre adjudicat (una fulla i un tros d’escorça) amb una fitxa amb les seves característiques i l’emplaçament dins del jardí (Ràfols, 1987).

Entre els participants es compta amb una nodrida representació d'artistes i dissenyadors que formen part l'equip docent de l’Escola, que es troben vinculats a EINA a través de col·laboracions puntuals o inclús d'algun alumne. Les propostes són diverses: un til·ler que dóna til·la mitjançant una aixeta i unes tasses; un altre til·ler amb sobres de til·la de Xavier Olivé; un altre arbre amb les fulles numerades; un sagnant amb serres i ganivets que el ferien; un d'embolicat en cotó fluix; un altre en el qual es recolza un coixí acompanyat de dues novel·les policíaques, tot convidant a la lectura (Utrilla, 1980); la senyalització mitjançant un cartell d'una Mimosa, obra d’America Sanchez; o la intervenció de Fina Miralles que consisteix a empaperar el tronc i les branques d’un arbre amb un paper pintat per decorar parets que simula la fusta natural, plantejant una proposta dialèctica en la qual la intervenció artificial damunt d’un ens viu fa reflexionar a l’espectador sobre la dicotomia materials naturals versus materials artificials (Pol, 2012).

Bosses de til·la, obra de Xavier OlivéBosses de til·la, obra de Xavier Olivé

Obra de Fina MirallesObra de Fina Miralles

Til·ler que dóna til·la mitjançant una aixeta i unes tassesTil·ler que dóna til·la mitjançant una aixeta i unes tasses

Serra i encenallsSerra i encenalls

Senyalització d'una Mimosa, obra d'America SanchezSenyalització d'una Mimosa, obra d'America Sanchez

Canonada, obra de Jordi PabloCanonada, obra de Jordi Pablo

Etiqueta, obra de Ferran García Sevilla
Etiqueta, obra de Ferran García Sevilla.

Per a Cirici (1977), Entorn del tronc alberga un fort plantejament d'ordre conceptual, en transformar el paisatge del jardí en un entorn d'arbres vivents. El mateix Cirici aporta, per a l’ocasió, una fitxa d’anàlisi de l’experiència des d’un punt de vista semiòtic.

Fitxa d'anàlisi de l'experiència a càrrec d'Alexandre Cirici
Fitxa d'anàlisi de l'experiència a càrrec d'Alexandre Cirici.

D’una manera o una altra, les intervencions sobre la natura i en la natura que conformen aquesta experiència no persegueixen un propòsit hedonista, ornamental o estètic, sinó que tenen com a fi la presa de consciència de la intervenció de l’ésser humà sobre els elements de la natura, els quals s’alteren i esquerden amb aquesta intervenció (Dorfles, 1976).

Entorn del tronc s'emmarca en un context d'apertura de l'art conceptual a altres sectors de la cultura. Les ponències i reunions realitzades el mateix curs en l'Institut Alemany que van donar lloc al cicle Nuevas tendencias en el arte celebrat en el FAD; el cicle Nuevos comportamientos artísticos en Madrid i Barcelona; o la mostra col·lectiva Què fer? celebrada en la Sala Vinçon amb la col·laboració de l’Istituto Italiano di Cultura (Parcerisas, 2007), són exemples de la capilarització de les propostes conceptuals en diferents àmbits de la cultura.

Fitxa tècnica

  • Concepte, realització i disseny gràfic: Albert Ràfols Casamada i Xavier Olivé.
  • Participants: Fernando Amat, Josep Bigas-Luna, Joan Brossa, Xavier Bulbena, Carles Camps, Alicia Fingerhut, Ferran Garcia Sevilla, Maria Girona, Silvia Gubern, Josep Guinovart, Josep Iglésias del Marquet, Àngel Jové, Antoni Llena, Robert Llimós, Paco Llobet, Jordi Marcet, Fina Miralles, Yolanda Navarro, Xavier Olivé, Jordi Pablo, Santi Pau, Carlos Pazos, Olga Pijuan, America Sanchez, Albert Ràfols Casamada, Pere Riera, Francesc Serrat, Francesc Todó, Lluis Utrilla i Rosa Vila-Abadal.
  • Lloc: Jardí de la Casa Manuel Dolcet (primera seu d’EINA).
  • Data: del 18 al 20 de juny de 1974. Inauguració, 18 de juny a les 19.30.

Bibliografia

  • Cirici, Alexandre. «EINA fa deu anys». Serra d'or. Núm. 208 (1977), p. 43.
  • Dorfles, Gillo. Últimas tendencias del arte de hoy. 5ª ed. amp. y act. Barcelona: Labor, 1976. “Capítulo XII. Arte ecológico (land art, earth art), p. 167.
  • Parcerisas, Pilar. Conceptualismo(s): poéticos, políticos, periféricos: en torno al arte conceptual en España, 1964-1980. Madrid: Akal, 2007.
  • Pol Rigau, Marta. Anàlisi de l'obra plàsticovisual i poèticotextual de Fina Miralles: l'arbre com a reflex de la seva cosmologia. Tesi doctoral. Departament d'Art i Musicologia, Universitat Autònoma de Barcelona, 2012. .
  • Ràfols Casamada, Albert. “Notes per a una història d'EINA”. En: Villena, Josep Maria (coor.). Eina, escola de disseny i art: 1967-1987, vint anys d'avantguarda. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, 1987, p.32.
  • Utrilla, Lluís. Cròniques de l’era conceptual. Mataró: Edicions Robrenyo, 1980, p. 77.

Text: Rubén Alcaraz, amb la col·laboració de Xavier Olivé.