Què has de saber abans de sol·licitar una estada a l'estranger?
Les estades internacionals poden tenir lloc entre el primer semestre del tercer curs del grau i el primer semestre del quart. Tenint en compte el calendari acadèmic de les institucions amb qui EINA té conveni, les dates exactes de l’estada poden variar.
L’estada pot tenir lloc en una institució europea o extracomunitària amb qui EINA tingui conveni. Pots veure les universitats de destí disponibles aquí.
Durant l’estada al centre de destí seguiràs els cursos a la institució d'acollida però continuaràs sent estudiant d’EINA, on t’hauràs matriculat seguint el procediment habitual i el període establert.
Els crèdits obtinguts durant l'estada a l'estranger seran convalidats per les assignatures matriculades a EINA.
1. Assistència a la reunió informativa que es realitza a Eina durant la tardor del curs anterior al qual vols marxar. Per exemple, si vols marxar durant el curs 2023-2023 has d’assistir a la reunió del curs 2022-2023.
2. Sol·licitud de tutoria amb Sara Coscarelli, coordinadora de Relacions Internacionals d’Eina, durant la qual analitzaràs les possibilitats que se t'ofereixen. Pots demanar cita enviant un correu electrònic a scoscarelli@eina.cat.
3. Un cop publicada la convocatòria per a mobilitat internacional per part de l’Àrea de Relacions Internacionals (ARI) de la UAB, has de sol·licitar plaça al programa de mobilitat que correspongui en funció de les destinacions seleccionades (pots seleccionar-ne més d’una) tot seguint les directrius donades a la reunió informativa.
4. Si un cop resolta la convocatòria se t’assigna una plaça en una de les universitats seleccionades, l’ARI n’informarà degudament al centre corresponent, qui es posarà en contacte amb tu per sol·licitar-te la documentació requerida. Recorda que la concessió d’una plaça al programa de mobilitat internacional no implica directament l’acceptació a la universitat assignada.
5. Enviament, dins el termini establert, de la documentació requerida per la universitat de destí juntament amb la sol·licitud d’admissió. Habitualment, els documents sol·licitats per les universitats de destí són: carta de motivació, currículum, expedient acadèmic, portfoli i sol·licitud d’admissió.
6. Admissió (o rebuig) per part de la universitat de destí. Aquest procés pot trigar més o menys temps a resoldre’s en funció dels mecanismes i organització de cada universitat.
7. En cas d'admissió, posada en marxa dels tràmits administratius vinculats a l’estada. Aquest procés es duu a terme entre l’estudiant, l’ARI i Gestió Acadèmica, qui et demanarà l’emplenament i/o signatura d’una sèrie de document. És indispensable que disposis de certificat digital per poder signar aquests document.
Allotjament
És la teva responsabilitat trobar allotjament al país de destí. Si la universitat de destí no ofereix allotjament dins d'una residència d'estudiants, es recomana que trobis allotjament, encara que sigui provisional, abans de la teva arribada a l'estranger.
Passaport i visat
Per als països no europeus, és necessari obtenir un passaport i/o visat. És la teva responsabilitat demanar-lo i seguir el procediment administratiu corresponent. En aquest sentit és recomanable que contactis el Consolat del país on faràs l'estada per tal d’obtenir els documents.
Llengua vehicular
És molt recomanable tenir un domini bàsic de la llengua parlada al país d'acollida. Per als intercanvis dins d'Europa, s'ofereix suport lingüístic online, que és gratuït però obligatori, a través de la plataforma OLS (Online Linguistic Support). Tingues en compte que hi ha universitats de parla no anglesa amb qui Eina té conveni que demanen certificats d’idiomes de la seva llengua vehicular.
Assegurança
És obligatòria la contractació d’una Assegurança Complementària de Mobilitat durant l'estada, que proporciona la UAB.
Pel que fa a l’assegurança mèdica, recorda que pots sol·licitar la targeta sanitària europea al teu CAP, que ofereix una cobertura bàsica a tot el territori europeu.
Si viatges fora de la UE se’t podrà requerir, per part de la universitat de destí, una assegurança mèdica. Cada centre pot demanar especificitats diferents.
A continuació trobaràs els documents més importants que validaran la teva estada internacional.
Conveni de subvenció
És el document que explica els teus drets i deures en relació al finançament de l’estada sol·licitada.
Certificat d'arribada
És el document que certifica que has arribat a la universitat de destí. L’has de demanar a la coordinació internacional del centre un cop hagin començat les classe, per tal que te l’emplenin i signin. Pots trobar-lo aquí (link directe). Amb aquest document podràs rebre la primera part de la beca.
Certificat d'estada
És el document que certifica que has assistit a les assignatures corresponents durant la teva estada a la universitat de destí. L’has de demanar a la coordinació internacional del centre un cop hagin començat les classe, per tal que te l’emplenin i signin. Pots trobar-lo aquí (link directe). Amb aquest document podràs cobrar la segona part de la beca.
Acord d'aprenentatge
És l’anomenat Learning Agreement (LA). És el document més important ja que especifica les diferents assignatures cursades a la universitat de destí i les que se’t convalidaran a Eina després de l’estada. Ha d’anar firmat per les tres parts implicades en l’acord: l’estudiant, la coordinació de la universitat d’origen i la coordinació de la universitat de destí.
Transcripció de les notes
En finalitzar l'estada internacional, la universitat de destí enviarà el teu expedient acadèmic a Eina. Tan bon punt s'hagi rebut aquest document, els crèdits assolits amb èxit durant l'estada seran validats per la coordinació d’Internacional d’Eina d'acord amb el que estableix l’acord d'aprenentatge.
Informe del participant
Durant els 30 dies següents a la finalització de l'intercanvi, hauràs de participar en una enquesta europea online.
És important planificar un pressupost realista per a una estada a l'estranger.
Com estudiant matriculat a Eina, no hauràs de pagar les taxes de matrícula a la universitat de destí, però sí que hauràs de planificar els fons necessaris per a l'allotjament, el transport i les despeses de manutenció ja que la beca en cobreix només una part ja que constitueix una contribució a les despeses addicionals derivades d'estudiar a l'estranger.
L'import de la beca varia segons el programa i està determinat per la durada de l'intercanvi i la destinació.
El primer pagament (70%) es realitza un cop s'ha rebut el Certificat d'Arribada a la institució d'acollida. La resta de la beca (30%) es transfereix a l'estudiant un cop s'ha rebut la documentació necessària per a la finalització de l'expedient de mobilitat, entre ells el Certificat d’Estada.
Les subvencions no s'atorguen automàticament. La seva assignació depèn dels fons disponibles i pot variar d'una situació a una altra i d’un curs a un altre.