Assignatura Projectual en la qual l'alumne haurà de ser capaç de desenvolupar tècnicament i de manera viable, un producte de consum des de la seva conceptualització fins al prototipat.
Aquest procés partirà des d'una idea inicial pròpia de l'alumne, passant per diferents fases de desenvolupament bàsic, fins a arribar a un desenvolupament tècnic complet.
S'abordarà el projecte de disseny tenint en compte premisses d'usabilitat, fabricació, materials, ergonomia i processos productius.
Objectius formatius
Assignatura Projectual en la qual l'alumne haurà de ser capaç de L'objectiu formatiu principal de l'assignatura és fomentar el desenvolupament d'un esquema cognitiu especialitzat que permeti a l'estudiant adaptar-se a diferents situacions, característiques de la pràctica professional, interconnectant gran quantitat d'informacions heterogènies (fruit de l'anàlisi de realitats complexes a fi de detectar els problemes d'ús) i estructurant-per donar solucions plausibles des del disseny.
- Anàlisi
- Investigació sobre l'encàrrec, tipologia i empresa
- Notes / Fotografies
- Referències (Bibliografia, Websites, Blocs ...)
- Anàlisi tècnic (components i processos productius).
- Moodboards i Keywords.
- Projecte bàsic
- Primers Esbossos
- Segons Esbossos
- Opcions / variants
- Versions / família.
- Proves Volumètriques
- Dimensionado 3D i planimetria bàsica
- Desenvolupament tècnic
- Anàlisi del projecte bàsic
- Llista de components i vista feta explotar
- Adequació a la fabricació
- Adequació al prototipat
- Planimetria Tècnica i dibuix de detall
- Fabricació de model
- Comunicació i presentació
- Renders finals
- Maquetació i presentació
Metodologia docent
Tipus de Jornades:
- Teoria / Jornada tècnica (visites)
- Teoria + pràctica
- Teoria + revisió
- Revisió + pràctica
- Pràctica
Estructura general de les sessions: Teoria + revisió + practica
Activitats formatives
10%: Assistència a classe i participació
30%: Dossier procés de disseny.
Lliurables T1, 10%
Lliurables T2, 10%
Lliurables T3, 10%
40%: Projecte final (Lliurable T4)
10%: Presentació oral
10%: Prototip. (Lliurable T5)
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
Es valoraran tant la qualitat conceptual, com el nivell de desenvolupament i la qualitat de la comunicació de cadascuna de les entregues realitzades.
70% d'assistència obligatòria per a poder ser avaluats.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
Ser capaç de gestionar de manera òptima el temps i recursos disponibles. Es requeriran resultats exigents i es treballa amb terminis ajustats., De manera que es valoraran positivament treballs senzills però ben executats.
Tots els treballs s'hauran de lliurar a l'espai virtual: versió digitalitzada de tota la
Documentació
- Tots els Dossier en format A4 Apaïsat. Maquetació lliure. Arxiu .pdf. extensió màxima 2MB
- S'haurà de mostrar a classe el model funcional desenvolupat a escala 1: 1
- S'entrega un dossier final amb fotografies del producte acabat
La estrategia de producto y diseño en el plan de marketing (Vitrac, Jean-Pierre | Gaté, Jean-Charles)
Proceso : 50 productos de diseño del concepto a la fabricación (Hudson, Jennifer)
Los diseñadores hablan sobre el diseño (Conran, Terence | Fraser, Max)
Manufacturing processes for design professional (Thompson, Rob)
KGID : Konstantin Grcic industrial design (Grcic, Konstantin | Böhm, Florian)
Made of-- : new materials sourcebook for architecture and design (Sauer, Christiane)
Jasper Morrison : a book of things (Morrison, Jasper | Müller, Lars)
Edward Barber and Jay Osgerby (Barber, Edward | Osgerby, Jay)
Ronan & Erwan Bouroullec : works (Koivu, Anniina)
Design and marketing of new products (Urban, Glen L | Hauser, John R)
Apple design : the work of the Apple industrial design group (Kunkel, Paul)
Design secrets : products 2 : 50 real-life projects uncovered (Cullen, Cheryl Dangel | Haller, Lynn)
Design secrets : products: 50 real-life projects uncovered (Industrial Designers Society of America)
Product Concept Design : A Review of the Conceptual Design of Products in Industry (Takala, Roope; Keinonen, Turkka; Jaasko, Vesa)
Smart design : products that change our lives (Grinyer, Clive)
Designing the 21st century (Fiell, Charlotte | Fiell, Peter)
1000 nuevos diseños y dónde encontrarlos (Hudson, Jennifer)
Braun : fifty years of design and innovation (Polster, Bernd)
El pensamiento lateral práctico (Bono, Edward de)
Manufacturing processes for design professional (Thompson, Rob)
Así se hace : técnicas de fabricación para diseño de producto (Lefteri, Chris)
Recursos
Competències bàsiques
CB2 - Que els i les estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB4 - Que els i les estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Competències específiques
Competència
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
Resultats d’aprenentatge
CE1.8. Observar i valorar críticament els problemes d’ús de un element de l’entorn immediat per a realitzar un anàlisis previ al desenvolupament de un projecte de disseny.
Competència
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE2.2. Dissenyar un programa d’usos i funcions conduent al desenvolupament de un projecte de disseny.
Competència
CE5. Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE5.2. Representar mitjançant el sistema més apropiat en funció de cada projecte les característiques del mateix.
Competència
CE7. Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i les seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
Resultats d’aprenentatge
CE7.9. Escollir els materials i els processos de transformació que s’adaptin a les necessitats funcionals i expressives de cada disseny.
CE7.8. Realitzar un pressupost raonat i plausible d'un projecte de disseny.
Competència
CE8. Demostrar comprendre els coneixements bàsics de les ciències i disciplines auxiliars del projecte de disseny, com ara l’antropometria i la fisiologia de la percepció visual, l’ergonomía, els mètodes d’avaluació de l’ús, la mercadotècnia, les tècniques de prospecció, etc.
Resultats d’aprenentatge
CE8.5. Aplicar en el projecte paràmetres antropomètrics i perceptius, i criteris ergonòmics d’acord amb les característiques d’ús d'aquest.
Competència
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
Resultats d’aprenentatge
CE10.5. Emprar intencionadament els recursos gràfics per a sintetitzar i millorar la comunicació.
Competència
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d’aprenentatge
CE17.2. Realitzar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment
Competències transversals
CT2. Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.