Objectius
L’ús de la fotografia com a eina de treball és, avui en dia, imprescindible en qualsevol àmbit del disseny; tant sigui en la seva vessant generativa com en l’edició de material, la fotografia és un recurs fonamental.
L’assignatura dota l’estudiant dels coneixements bàsics per tal de comprendre el dispositiu fotogràfic en tot el seu espectre i posa tota l’atenció tant en la producció fotogràfica com en l’acostament historiogràfic.
L’assignatura es divideix en dos blocs:
- L’alumne aprèn el funcionament bàsic de la càmera i del programa d’edició i processat digital, així com les repercussions que la tècnica té en la imatge.
- L’estudiant és introduït als processos de preproducció, producció i postproducció a un projecte fotogràfic que es desenvolupa mitjançant la realització pràctica en format de fotollibre tenint en compte les diferents fases de la creació fotogràfica: de la planificació de la idea, documentació i recerca, realització de les imatges, selecció i edició.
Coneixements tècnics
El programa es desenvolupa amb la realització d'una sèrie d'exercicis per posar en pràctica els diferents elements del llenguatge fotogràfic i conceptes. El contingut de les classes teòriques serveix per contextualitzar els exercicis segons la tècnica i la teoria de la fotografia:
- Càmera, Exposició, diafragma, velocitat i sensibilitat Profunditat de Camp, enfocament i Moviment.
- Objectius, Perspectiva, Enquadrament, Composició.
- Analògic / Digital. Processat i edició de la imatge digital
- Formats. Arxiu TIFF, RAW, PSD, JPEG, PNG, PDF.
- Blanc i Negre/ Color.
- Llum i Abstracció. Lluminositat.
- Contrast. Saturació. Volum i Figuració.
- Espai. Ficció i Documental.
Coneixements històrics
- Coneixements bàsics d’història de la fotografia.
- Coneixement de l’obra d’autors rellevants.
- Introducció als grans temes de la fotografia: Nu, paisatge, bodegó, retrat, documentalisme.
Competències projectuals
- Introducció a la producció i gestió del projecte personal.
- El projecte fotogràfic: Proposta, Documentació i Recerca,
- Producció imatges,
- Narrativa fotogràfica, seqüència i estructura.
- El Fotollibre com eina narrativa.
- Edició i disseny.
- Metodologia docent i Activitats formatives
Exposició de continguts
- Foment del debat, articulació de la classe a través de la pregunta-resposta.
- Pràctica de l’estudiant/ projecte.
- Correcció pública del projecte.
- Examen final.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Competències específiques
CE3 Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
CE4 Utilitzar les tècniques bàsiques d’expressió plàstica (dibuix, color i volum) per a representar i crear formes en dues o tres dimensions.
CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
CE9 Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
CE19 Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
CE21 Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.