Facilitar als estudiants les eines que els permeti iniciar l’aprenentatge en el desenvolupament de projectes per al disseny d’espais. L’assignatura incideix especialment en les primeres fases del procés projectual; el desenvolupament del concepte general del projecte, el programa, l’estudi del lloc, els referents, la tria de materials o el dibuix.
Objectius formatius
L’objectiu formatiu principal de l’assignatura és fomentar el desenvolupament d’un esquema cognitiu especialitzat que permeti a l’estudiant adaptar-se a diferents situacions, característiques de la pràctica professional, inter-connectant gran quantitat d’informacions heterogènies (fruit de l’anàlisi de realitats complexes a fi de detectar-ne els problemes d’ús) i estructurant-les per donar solucions plausibles des del disseny.
El curs es desenvoluparà a partir de les primeres fases del procés projectual, plantejant una sèrie de 5 projectes o treballs que pivotaran sobre aquests.
- L’estratègia projectual i el programa: Treballar l’anàlisi i el posicionament sobre l’espai en el qual es desenvolupa el projecte a partir de programes d’usos genèrics per tal de donar importància a la transformació de l’espai.
- L’entorn/emplaçament: Cal tenir en compte que qualsevol projecte forma part d’un entorn físic i cultural, i que aquest no es pot pensar de forma individual, doncs el nostre plantejament acabarà tenint un paper en aquest entorn i per tant s’ha d’incloure dins l’anàlisi projectual. Entendre el lloc com un element sentimental i no purament físic.
- Els referents: Coneixer l’entorn cultural històric i actual és essencial per als estudiants, ja que permet desenvolupar i plantejar les seves pròpies idees i conceptes de disseny. Durant el curs es treballarà la influència dels referents culturals sobre els projectes, posant-se en comú per tal d’ampliar-ne el coneixement. En aquesta línia, el conjunt d’assignatures de projectes de la menció d’Espais oferiran durant el curs una sèrie de conferències d’estudis de disseny interessants per als alumnes.
- La tria dels materials: A partir del desenvolupament de la idea principal del projecte, s’anirà triant els materials que expliquin millor el concepte que vulguem expressar. La tria de materials pròxims i sincers amb la seva forma i composició, permetrà dotar de valor i càrrega emocial als projectes, però per aconseguir això caldrà entendre les característiques i funcionalitats d’aquests per si mateixos, però també en relació amb la resta i a l’entorn.
- El dibuix: Per poder explicar el projecte, és necessari representar-lo mitjançant el dibuix. Però aquest no només té un objectiu com a presentació final, també forma part del mateix procés de projecció, a partir del moment que l’utilitzem com a forma de pensament i anàlisi. L’assignatura treballarà la relació entre el dibuix i la realitat.
Metodologia docent
Per tractar-se de projectes temàtics, cadascun d’ells inclourà la corresponent presentació (presentació/visita del lloc, programa, objectius i metodologia), una explicació del tema concret, correccions públiques dels treballs dels alumnes i una entrega final, també pública, que permetrà compartir-ne els resultats.
Els projectes s’organitzaran en grup o individualment, i tindran diferent durada, en funció dels objectius de cadascun d’ells.
A classe es treballarà amb una llibreta on l’alumne anirà plasmant els apunts, croquis i esbossos dels projectes. Serà una eina més de treball i un document que recollirà tant el treball diari que s’ha anat fent a l’aula com el treball autònom de l’alumne i s’haurà de lliurar al final de curs.
Activitats formatives
Activitats Dirigides
Activitat: Classes teòriques: classes magistrals i debat en gran grup
ECTS: 15%
Resultats d’aprenentatge: CE1, CE2.
Activitat: Taller de tecnologia: assistència en la resolució de les dificultats tecnològiques i constructives.
ECTS: 5%
Resultats d’aprenentatge: CE7, CE20.
Activitat: Taller de representació: assistència en la resolució de les dificultats de representació gràfica o en tres dimensions.
ECTS: 5%
Resultats d’aprenentatge: CE5.
Activitat: Presentació de treballs: presentació de resultats, parcials i finals i ronda de valoracions.
ECTS: 15%
Resultats d’aprenentatge: CE2, CE17.
Activitats Supervisades
Activitat: Tutories: tutories de seguiment i correcció del projecte.
ECTS: 10%
Resultats d’aprenentatge: CE2, CE10, CE19, CT9, CT10, CT12, CT13, CT15, CT19.
Activitats Autònomes
Activitat: Informació i documentació: treball autònom de recerca de fonts, recollida d’informació, anàlisi i elaboració documental d'aquesta.
ECTS: 10%
Resultats d’aprenentatge: CE19.
Activitat: Elaboració de projectes: treball autònom de formulació de programes de disseny i el seu desenvolupament a partir de situacions simulades i pautes per al desenvolupament del projecte.
ECTS: 40%
Resultats d’aprenentatge: CE1, CE2, CE10, CT9, CT10, CT12, CT19.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
Als criteris d’avaluació general es tindrà en compte el següent: la participació activa de l’alumne a les classes, el lliurament dels treballs en les dates assenyalades i l’assistència. Quant als treballs, es valorarà l’adequació del projecte al programa d’usos, l’organització i distribució dels espais, l’ambientació general del projecte, la tria coherent de materials i el correcte grafiat i dibuix dels plànols.
Proporcionalment els treballs que s’han de lliurar representen el 75% de la nota final, el 10% correspon a l’assistència i el 15% restant a la participació activa de l’alumne.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Competències bàsiques
CB2 - Que els i les estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB4 - Que els i les estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CB5 - Que els i les estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
Competències específiques
Competència
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
Resultats d’aprenentatge
CE1.8. Observar i valorar críticament els problemes d’ús d'un element de l’entorn immediat per a realitzar un anàlisi previ al desenvolupament d'un projecte de disseny.
Competència
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE2.2. Dissenyar un programa d’usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte de disseny.
Competència
CE5. Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE5.2. Representar mitjançant el sistema més apropiat en funció de cada projecte les característiques d'aquest.
Competència
CE7. Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i les seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
Resultats d’aprenentatge
CE7.9. Escollir els materials i els processos de transformació que s’adaptin a les necessitats funcionals i expressives de cada disseny.
Competència
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
Resultats d’aprenentatge
CE10.5. Emprar intencionadament els recursos gràfics per a sintetitzar i millorar la comunicació.
Competència
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d’aprenentatge
CE17.2. Realitzar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment
Competència
CE19. Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projecció i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
Resultats d’aprenentatge
CE19.6. Formular un anàlisi de disseny que condueixi a un programa d’actuació a partir de la recollida de dades quantitatives i qualitatives, tests experimentals, entrevistes i interpretació de dades preexistents.
CE19.7. Avaluar críticament els resultats i l'eficiència del projecte a partir dels objectius definits per el programa utilitzant l’anàlisi comparatiu amb la realitat preexistent.
Competència
CE20. Aplicar amb eficàcia els principis físics elementals i les eines matemàtiques bàsiques, per a la conceptualització i la formalització de projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE20.2. Verificar durant el procés de disseny i demostrar a la presentació, com actuen els principis físics elementals en objectes i espais projectats.
Competències transversals
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT12. Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT13. Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CT15. Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.