L'ocell redemptor

EINA participa a ÒH!PERA, Microòperes de nova creació

EINA participa en el projecte ÒH!PERA, Microòperes de nova creació amb l’obra L’ocell redemptor, del compositor Fabià Santcovsky amb la direcció escènica de Marc Chornet, i l’escenografia i vestuari desenvolupat pels estudiants del Grau de Disseny Maria Arias, Anna Mas, Victor Moreno, Carla Poch, Mariona Pons i Abril Solsona, amb la tutorització d’Anna Alcubierre i Judit Colomer. 

ÒH!PERA és una aliança entre institucions i centres d’ensenyaments d’art i disseny que es tradueix en la creació i estrena de quatre òperes de petit format que es representaran durant la mateixa vetllada en diferents espais del Liceu (Foyer, Sala Miralls i Teatrí del Conservatori) els dies 9 i 10 de juliol de 2022. 

Consulta el programa de mà

Aquest projecte està impulsat pel Gran Teatre del Liceu, la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, el Disseny Hub Barcelona i les escoles de disseny BAU, Elisava, LCI Barcelona, Massana i EINA. La iniciativa, que compta amb la direcció artística d’Àlex Ollé, mostra el talent emergent de la ciutat per projectar-lo internacionalment, fomenta l’experimentació i l’aprenentatge dels alumnes a través d’una experiència real i atrau públic nou a l’òpera. 

Les peces líriques que es representaran seran: Shadow. Eurydice says al Foyer, The Fox sisters al Teatrí del Conservatori, Entre los árboles al Foyer i L’ocell redemptor a la Sala Miralls.

ÒH!PERA

L'ocell redemptor planteja una distòpia on el pes del conflicte recau en l'univers tecnològic en contraposició amb la humanitat. Partint de l'òpera de Debussy com a referent, l'autor es pregunta què significa “la bellesa” quan el món es construeix sobre un eix revulsiu i solitari. 

La proposta escenogràfica del projecte se centra en la creació d'un imaginari transhumà, al voltant de la idea de ramificació. Es treballa amb l'objectiu d'aconseguir una experiència immersiva, on a través de tres personatges, Melisanda, l'Ocell i la Placa, es genera una estructura mòbil orientada a 360 graus. La protagonista s’integra a la part central del dispositiu al qual es troba connectada, com a canal a través del que passa la informació. A mesura que avança la trama, el dinamisme de l'escenografia permet que pugui esdevenir referent de vida i consciència humana. 

Per tal d’evocar un imaginari comú, es parteix de la imatge del microxip per crear un "bosc tecnològic" fet amb deixalles, estructures d'alumini i cablejat. Es planteja un joc de llums amb l'espai i la música, perquè s'estableixi una sinergia entre els elements de l'escenografia i el so que és el que porta el pes de l'acció. Finalment, l'ocell es genera a través d'uns visuals envoltants que responen als estímuls sonors.

En paraules del llibretista i compositor Fabià Santcovsky “el topos poètic d’una bellesa redemptora i una transposició i reformulació dramàtiques del personatge de Mélisande de Maeterlinck —interpretada aquí com a encarnació simbòlica de la melangia infinita— es mesclen en aquesta òpera on l’espai escènic és el metavers de la informació, en el qual ens hi submergim i ens hi integrem quasi virtualment i hologràficament.” 

En aquest sentit, el muntatge, a càrrec de Marc Chornet,  evoca una intel·ligència artificial creada per recollir les dades de totes les fatalitats del món, i per sintetitzar-les en forma de periodicitats cronomètricament mesurades, que simbolitzen l’abstracció estadística de tots els successos i problemàtiques de les nostres societats actuals. Un drama que en el seu rerefons planteja, en un mestissatge entre ciència-ficció, teatre simbolista i faula, la qüestió de l’actual sincronia informativa creixent sense precedents tecnològics i del seu potencial tràgic. 

L'ocell redemptor compta amb la participació del LCI, en la confecció del vestuari de Melisanda; Pascualin estructures, Nouled.studio, Taxidermista: Tamara Ablameiko en la construcció de l’escenografia; Rikard Lindström en el disseny de synesthesia (live); David Bofarull en el disseny de llums, i amb la col·laboració de Carme Gomila, Fundació Engrunes, Associació UdGeeks i Aplitec InformàXca. 

Fotos L'ocell redemptor: Paco Amate
Foto de grup: Toni Bofill

L'ocell redemptor - Foto Paco Amate
L'ocell redemptor - Foto Paco Amate
L'ocell redemptor - Foto Paco Amate
Grup L'ocell redemptor - Foto Toni Bofill