La roba que portem explica ben poc del recorregut que ha fet abans d’arribar al nostre armari: d’on ve, qui l’ha confeccionada, quins recursos s’han utilitzat per produir-la o quin impacte genera al planeta. Aquesta és la idea central de La vida secreta de la roba, el còmic-assaig escrit per Clara Mallart, professora del Grau en Disseny i del Màster Universitari en Recerca en Art i Disseny (MURAD), i Anna Llarch, amb il·lustracions de Panchulei, alumni del Diploma d’especialització en Il·lustració Creativa i el Diploma d’especialització en Fotografia i Disseny Editorial d’Eina.
L’obra convida el lector a mirar més enllà de l’etiqueta i a prendre consciència de tot allò que sovint queda ocult darrere la indústria tèxtil. A través d’una combinació de divulgació, narrativa i humor, el llibre planteja una reflexió crítica sobre els hàbits de consum i les conseqüències socials i ambientals de la fast fashion.
La vida secreta de la roba combina divulgació, narrativa gràfica i consciència ambiental per qüestionar el model de producció i consum accelerat imposat per la fast fashion. A través de les protagonistes, la Rita i la Nico, el llibre acompanya el lector en un recorregut que fa visibles els processos industrials necessaris per fabricar roba, sovint vinculats a importants impactes ambientals i socials.
El viatge de les protagonistes esdevé també un procés de transformació personal i de descoberta d’aquells aspectes que habitualment queden fora de la mirada quotidiana. És precisament a partir de les situacions del dia a dia que la història avança i que les protagonistes prenen consciència de la realitat que s’amaga darrere la indústria tèxtil. Així, la informació no només té una funció divulgativa, sinó que actua com a motor del canvi personal i de la reflexió crítica.
Mallart defensa una mirada crítica però també pedagògica sobre el consum de roba. “La moda ràpida és un reflex de la societat actual, ràpida, trepidant, veloç, globalitzada i sobretot extractiva”, explica. Segons l’autora, el model de producció i consum tèxtil respon a unes dinàmiques macroeconòmiques i polítiques que han dividit el món entre “un Nord global consumidor i un Sud global productor, on es donen els impactes ambientals i socials més greus, sovint invisibilitzats”.
El llibre evita el to culpabilitzador i aposta per generar preguntes: què en sabem de la roba que portem? Quines alternatives existeixen a prop de casa que sostinguin altres maneres de fer moda? Publicat per Pol·len Edicions, el volum s’inscriu en una línia de divulgació crítica que vol apropar debats socials i ambientals a nous públics. El format de còmic facilita una lectura àgil i transversal, especialment entre lectors joves, sense renunciar al rigor de la investigació que hi ha al darrere.
Amb La vida secreta de la roba, Mallart trasllada al terreny narratiu una preocupació cada vegada més present: la necessitat de repensar la relació amb la roba que vestim. Una invitació a mirar l’armari amb uns altres ulls.
Imatge de portada: Lifelong fashion: una proposta estratègica per a un sistema del vestit circular i sostenible, Treball Final del Màster Universitari en Recerca en Art i Disseny de Clara Mallart.


