©FoodCultura, fotografia digital i cianotipia d'Anna Ferrer-Dalmau i Arnau de Pablo

Autoproducció: Antropofàgia

En col·laboració amb FoodCultura i Antoni Miralda, les alumnes de l’assignatura d’Autoproducció del grau d’EINA investiguen conceptual i materialment imaginaris culturals i emocionals de l’alimentació, l’acte de menjar i allò comestible, el devorar i ser devorat. Els rituals i accions entorn a la ingestió, preparació i transformació – les relacions ecosistèmiques i poders transitius de la matèria comestible a través de discursos biològics, animals, post-humanistes i decolonials – esdevenen nocions que vehiculen processos d’especulació objectual.

A partir d’objectes seleccionats de l’Arxiu FoodCultura, es demana a les estudiants que participin en una acció col·laborativa. La cartografia i la taxonomia serviran per a investigar l’ontologia de l’arxiu, i de les diverses narratives que el construeixen a partir de similituds o continuïtats. Les alumnes participaran en la creació de constel·lacions relacionals, explorant i identificant-se amb objectes de l'Arxiu FoodCultura, que posaran en diàleg amb objectes de la seva elecció: domèstics, trobats, comprats... als quals afegiran els seus imaginaris propis i referències culturals / artístiques, alhora identificant i possiblement contrarestant les narratives capitalistes i colonials que comporten la seva classificació, origen o ús.

Les propostes podran presentar-se en una varietat de formats com ara fotografia, àudio, vídeo, material imprès o assemblatges dels objectes mateixos. Es complementaran de treball de camp per la ciutat de Barcelona, a les zones de Collserola i el Poblenou.

Els resultats es presentaran el mes de juny EINA Bosc, culminant en una exposició que va de la caixa d'arxiu a l'aliment de supervivència, de la tectònica a la desmaterialització del sabor passant per goles de personatges bestials indeterminats que es masteguen a si mateixos i agonitzen públicament. La mostra pivotarà sobre un vídeo històric de Miralda, Milk, Coca Cola & Balut (1986), al voltant del qual es presentaran projectes de recerca performativa, especulacions alimentàries i prototips d'espècies i condiments impossibles. L'acte de menjar el balut —ou d'ànec fertilitzat, comú a la dieta filipina— serà així un dels desencadenants de la celebració, degustació i obertura del projecte.

FoodCultura és una fundació sense ànim de lucre creada per Antoni Miralda i Montse Guillén, situada al barri de Poblenou de Barcelona. Funciona com un arxiu i una plataforma per a la creació en què s’entrellacen cultura alimentària, antropologia i art contemporani. FoodCultura Archive, amb seu a Barcelona, centra la seva activitat en una investigació col·lectiva multidisciplinària i festiva d’objectes de diferents països amb usos i orígens diversos i relacionats amb l’alimentació i la cultura popular.

Informació

Exposició
Autoproducció: Antropofàgia

Divendres, 10 de juny
EINA Bosc - Carrer del Bosc, 2, 08017 Barcelona


Aquest cabinet s'ha dut a terme entre l’Espai FoodCultura i EINA Bosc, de febrer a juny de 2022.