Mateo López
23 de novembre - 7 de gener
Després de diverses aproximacions a l'obra d'Aurèlia Muñoz per part d'artistes i artesanes del context local des de la primavera del 2023, la presentació d'una selecció de treballs de Mateo López posa en relleu conceptes que vertebren tant la seva pràctica com la de l’artista catalana: portabilitat de l'obra d'art, ús de la maqueta com a extensió de la imaginació creativa i objecte especulatiu, funcionament dels cossos com a eines de mesura de la realitat. La mostra de treballs de Mateo López té igualment com a teló de fons l'intercanvi bidireccional i asimètric entre el moviment modern europeu i els sabers del Sud global i en particular d'Amèrica; un intercanvi en el qual podem inscriure la recerca d’Aurèlia Muñoz. Emergint d'un interès en el potencial constructiu, de projecció a escala i de mutació, les obres presentades en aquesta sala evoquen fenòmens orgànics (creixement vegetal, moviments animals) i idees d'organització espacial lligades a sabers com ara l'arquitectura informal, el dibuix preparatori i la cartografia. L'exposició planteja un diàleg entre nusos, plecs i frontisses; tensions, equilibris i modulacions delicades. El treball geomètric de l'artista colombià busca objectes amb què dialogar com fulles de tabac, maons, gats, llibres, plantes i flors, que s'uneixen a l'univers d'ocells, anemones, estels, ens i helicoides de Muñoz. Així, l'exposició posa en relació dues cosmologies pròpies a la vegada que subratlla la dimensió simultàniament conceptual i manual dels treballs, que es pleguen i despleguen. La distància entre obra escultòrica i prototip és així recorreguda en dues direccions. Aquesta tensió estava, de fet, ja present en peces històriques de Muñoz com l'Homenatge a Leonardo, la qual torna a ser exposada en la mateixa sala durant el mes de gener de 2024, oferint un tancament al taller aeri.
La presentació de treballs de Mateo López va de la mà d'un procés d’instal·lació/experimentació que va prendre la forma d'un taller obert durant els dies previs a la inauguració. Al llarg de tres jornades, l'artista va posar en marxa una conversa amb altres artistes i dissenyadorxs, amb qui va explorar les possibilitats de disposició, extensió i variació de les seves obres i va definir l'exposició final dels objectes reunits. Aquest procés va comptar amb la col·laboració de Toni Busquets, Berta Colomer, Solange Dalannais, Zoe Matalon, Catalina Morgado, José Nerín, Julià Panadès, Ignasi Parrilla, Diana Pelegrín, així com l'equip d'einaidea (Manuel Cirauqui, Mireia Molina Costa i Alex Viladrich). El grup va emprar un sistema imaginari de mesura per a, seguidament, pensar coralment a través del dibuix i el muntatge espacial.
El taller té lloc del 27 al 29 de novembre a Can Quitèria, Centre Grau-Garriga d’Art Tèxtil Contemporani de Sant Cugat, de 15:30-19:30h, amb una presentació pública el dijous 30 de novembre, a les 18h
Tornen les Esquelles (Ana Vivero i Martina Manyà)
19 de setembre - 12 de novembre 2023
Els conceptes de fibra, circularitat, ritualitat i col·laboració interespècie—expandint la relació intrínseca al ramat-pastor-ecosistema—susciten la invitació d’einaidea al col·lectiu Tornen les Esquelles (Ana Vivero i Martina Manyà) per a implicar-se en el projecte Aurèlia Muñoz. Taller aeri. El seu procés comença amb una residència a Casa Aymat. Espai de Creació durant tota la primavera, que es desenvolupa com a treball de col·laboració, a la vegada íntima i oberta, i pren el títol evocador de Placenta. Implicant a les co-creadores Daniela Duarte, Florencia Toro, Mire Garcia i Esther Clusas, i comptant amb les contribucions de Solange Dalannais, Ina Olabarria, Pan Wei Ju, Monica Kopatschek, Ana López Serrano, Remei Areny-Joval, Marta Collell, Mar Saiz, Marta Balaguer, Marcos Martinez, Eva Sarmiento, Monica Moreno i Enric Gaspar, el procés ha donat lloc a una sèrie d’objectes i tapissos de feltre i una capa de pastor a partir de la llana recuperada d’ovelles de Collserola. Així, s’inicia una nova exploració que dóna continuïtat al treball realitzat el 2021, de la mà d’eina obra, en aquest context ecològic. Placenta es presentarà el 19 de setembre en el marc de la mostra Aurèlia Muñoz. Taller aeri, obrint el projecte a una exploració i debat públics.
La intervenció de Tornen les Esquelles posa en diàleg el procés d’origen primitiu de feltrat de la llana —i els seus moviments de premsat, pressió, però també d’abillament, protecció i transformació— amb l’interès d’Aurèlia Muñoz per les arts ancestrals del paleolític superior. Coexistint processual i expositivament amb l’obra de l’artista, el projecte permet abordar la dimensió del teixit —produït col·laborativament i tenyit a partir de plantes tintoreres— com a material viu, interespècie, així com a vehicle de processos col·lectius, rituals i ecofeministes. Així, dialoga simbòlicament amb la cosmologia també interespècie present en l’obra d’Aurèlia Muñoz, i posa en relleu la materialitat, no només tèxtil, que la compon: des del tintat manual de les seves fibres vegetals, animals i sintètiques, al premsat i la producció artesanal del paper i l’ús de pedres i altres materials trobats. També posa en relleu la dimensió social de la llana, donant visibilitat a l’ofici de pastor i generant activitats de feltrat públic, que permetran abordar performativament la recuperació i reciclatge de la llana local.
Francesca Piñol
23 de maig - 10 de setembre 2023
Francesca Piñol, artista de referència en la producció, investigació i docència de l’art tèxtil a Catalunya, va desenvolupar la seva obra en estret contacte conceptual i material amb el treball d’Aurèlia Muñoz. Fins a finals de juliol, el taller aeri acull una col·lecció de la seva obra, la qual integra aproximacions etnogràfiques, materials i també espirituals a les pràctiques tèxtils que compartia amb Aurèlia Muñoz a la vegada que exemplifica una observació crítica i rigorosa de l’ús del telar tradicional i el telar digital. El macramé de Muñoz i el telar de Piñol entren en un diàleg situat en una trama de llenguatges, suports i sistemes: del nus al píxel, del quipu a l’ordit, passant per la computació i la codificació de dades. Així, l’àmbit tèxtil s’evidencia com a ecosistema d’ensenyament col·lectiu, on conflueixen una diversitat de tècniques i aprenentatges, influències materials i la seva transferència i reutilització.
La intervenció de Francesca Piñol dóna també lloc a un taller de meditació guiada i un teixir col·lectiu de peces a partir de materials compartits, entre els quals figura estoc de fils i cordes que Aurèlia Muñoz havia proporcionat directament a l’artista. El taller aeri intensifica així el contacte amb el treball de Muñoz a través d’una aproximació espiritual a la confecció manual. També accedeix al terreny compartit de les dues artistes i les seves pràctiques comunes, prolongant la seva col·laboració implicant la ciutadania en la creació de nous teixits materials i pedagògics, així com la multiplicitat de mans, i ecologies, que els permeten.
Producció col·lectiva
13 d'abril - 17 de maig 2023
L'espai conegut com l'eixida del Centre Grau-Garriga d'Art Tèxtil Contemporani vertebra les constants mutacions de l'exposició Aurèlia Muñoz. Taller aeri. La seva primera mutació és una escultura processual i nuada què, en un estat permanentment creixent i inacabat, convida a diversos públics, grups d'estudiants, artistes i col·lectius ciutadans a involucrar-se en la seva (auto-)confecció.
El tòtem, o gairebé allò totèmic, roman present durant tota la trajectòria d'Aurèlia Muñoz: primer a través d'una simbologia pictòrica, i progressivament mitjançant diversos processos tèxtils. Els ens, híbrids d'animal i humà, vegetal i inanimat, masculí i femení; les divinitats, existents o inventades; els "personatges" i els ocells-estels; així com les grans vestimentes, les capes i les veles dotades de presència o vida pròpia, materialitzen la cosmologia íntima—i també creixent i inacabada—d'Aurèlia Muñoz. Adquirint una dimensió arquitectònica i monumental, aquest macramé-tòtem actua com a vehicle simbòlic i performatiu per tal de permetre pensar coralment a través dels processos tèxtils—en aquest cas el macramé i la seva diversitat de formes i patrons— i constitueix també la primera materialització ritualitzada del taller aeri.
Prenent com a base les obres d’Aurèlia Muñoz de la col·lecció de tapís i art tèxtil de l’Ajuntament de Sant Cugat, així com una selecció d’elements de l’arxiu personal de l’artista, Aurèlia Muñoz. Taller aeri es planteja més que com una exposició usual, com un espai en constant activació i redefinició.
Aurèlia Muñoz. Taller aeri presenta una selecció d’obres de l’artista –grans brodats i escultures nuades de macramé; dibuixos, maquetes i prototips; obres de tela suspeses a l’aire– com a vectors d’una pràctica que desborda l’àmbit tèxtil en múltiples direccions. Aportant lectures alternatives a la interpretació canònica que s’ha fet d’aquesta artista durant dècades, l’exposició connecta temes a vegades explícits, a vegades latents en la seva pràctica. Des de l’ontologia animista i la crisi ecològica fins als nous materialismes que coincideixen amb el ressorgir de les artesanies en l’era post-digital, l’obra de Muñoz sembla haver intuït o fins i tot prefigurat moltes de les urgències que defineixen el nostre present. La pràctica d’Aurèlia Muñoz no es presenta, doncs, com a "art tèxtil": més aviat pren les fibres tèxtils com a possible vehicle, però no únic, d’una reflexió al voltant de temes que són mòbils, aeris, delicats i intensos.
Al llarg dels mesos que durarà la mostra, el projecte anirà traçant un recorregut de la mà d’altres artistes contemporànies, col·laboradores i còmplices com Francesca Piñol, Martina Manyà i Ana Vivero, Sara Ramo i Ana Ramo, entre d’altres. Totes elles seran convidades a elaborar i desbordar conceptes que aniran de l’ens al nus, de l’estel al tòtem, de l'anemone al quipu i de la plàstica al plàstic. Taller aeri mantindrà una de les sales de l’espai expositiu en constant canvi i serà, en aquest sentit, un indret de confluència i experimentació permanent. Igualment, serà un dispositiu que anirà progressivament escrivint els seus guions i agendes, i això en col·laboració amb diversos públics, estudiants i col·lectius de la ciutadania. La idea serà elaborar coralment un nou mapa conceptual, i amb ell un nou teixit de relacions, entorn la pràctica d’Aurèlia Muñoz i de les moltes pràctiques que conflueixen en ella. L’exposició treballa l’arxiu analògic de l’artista en tota la seva plasticitat, afavorint les transferències d’una trama a l’altra, d’un medi a l’altre, i emfatitzant el fluir aeri, a vegades espectral, de la memòria.
Aurèlia Muñoz. Taller aeri és un projecte dirigit per eina idea i realitzat en col·laboració amb el Centre Grau-Garriga d’Art Tèxtil Contemporani, amb el decisiu suport de l’Arxiu Aurèlia Muñoz. Al final de la mostra, una publicació serà presentada en el marc de la mateixa exposició, concloent el seu cicle de tallers i traspassant al llibre —format aeri i alat, amb gran capacitat migratòria— els poders d’activació del taller aeri.