Introducció de l’alumne en el món del disseny editorial, a través de continguts teòrics i pràctics. S’aportaran els coneixements necessaris per tenir una visió clara de les principals branques que formen aquesta àrea del disseny: llibres, revistes i diaris; es definiran les particularitats de cadascuna d’elles, l’origen, evolució i tendència actual.
S’explicaran també continguts teòrics específics de disseny editorial per tal de poder-los aplicar en la fase pràctica de l’assignatura. Entre d’altres, parlarem de conceptualització, tipografia, composició, direcció d’art i producció.
En el vessant més pràctica de l’assignatura, l’estudiant aprendrà a desenvolupar un projecte editorial passant per totes les seves fases, des de la inicial de conceptualització fins a la producció final.
Bloc 1
Càpsules teòriques (20-40 minuts) que acompanyaran els projectes per tal que l’alumne tingui coneixements i referències sobre la matèria i pugui aplicar-los correctament en la part pràctica.
Dins aquest bloc es tractaran diversos temes, petites monografies explicades en suport pdf que quedaran a disposició de l’estudiant. S’aportaran referències bibliogràfiques, videos, recursos online, etc.
Alguns dels temes que es tractaran en aquest apartat seran:
Antecedents històrics
- Definició i contextualització: el llibre, la revista, el diari
- Case studies
- Tipografia
- Composició i layout
- Direcció d’art
- Infografia
- Sistemes de producció
- Últimes tendències panorama actual disseny editorial
Aquest bloc ocuparà un 30% de les hores de classe de l’assignatura.
Bloc 2
L’eix principal d’aquest bloc serà totalment pràctic, a partir de dos projectes un individual i un per parelles.
Aquest bloc ocuparà un 70% de les hores de classe de l’assignatura.
Projecte 1
Desenvolupament d’una revista en diferents fases.
Projecte 2
Realització d’una petita peça editorial a partir d’un text donat.
Metodologia docent
Activitats formatives
Activitats Dirigides
Continguts teòrics
ECTS 20%
Resultats d’aprenentatge: CE3.14, CE5.3, CE6.4, CE9.5, CE9.6, CE9.7, CE9.8, CE9.9
Activitats Supervisades
Sessions de control (individuals i públiques)
ECTS 20%
Resultats d’aprenentatge: CE3.14, CE5.3, CE6.4, CE9.5, CE9.6, CE9.7, CE9.8, CE9.9
Activitats Autònomes
Projecte
ECTS 60%
Resultats d’aprenentatge: CE3.14, CE5.3, CE6.4, CE9.5, CE9.6, CE9.7, CE9.8, CE9.9
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
Al llarg del semestre, hi haurà 3 sessions de control de projecte per poder fer un seguiment continu de l’evolució de l’estudiant. Hi haurà sessions individuals i col·lectives, en les quals es requerirà la participació de l’estudiant.
Tot i que hi haurà dues setmanes de reavaluació abans del tancament del semestre, per poder aprovar l’assignatura cal haver aprovat totes les avaluacions parcials (sessions de control) que es faran al llarg del mateix, ja que el sistema d’avaluació és continu. Tampoc podran aprovar l’assignatura aquells que no hi hagin assistit regularment a classe. L’avaluació és la suma d’A, B, C, D i E:
A. Assistència a classe (més d’un 20% de faltes d’assistència suposa no poder ser avaluat pel professor, i per tant no superar l’assignatura. La llista només es passarà una vegada al començament de la classe, l’alumne que arriba tard ha de comunicar-ho al professor a final de classe, ja que si no, es considerarà falta.)
B. Actitut, interès, predisposició i assistència a classe = 10% de la nota
C. Sessions de control. Cada sessió de control es posarà una nota del 0 al 10. Aquestes notes, junt amb l’entrega del projecte acabat conformaran la nota del projecte 1 (d).
D. Entrega final del Projecte 1 = 70% de la nota
E. Entrega final del Projecte 2 = 20% de la nota
ACTIVITATS D’AVALUACIÓ
Sessions de control
ECTS 20%
Resultats d’aprenentatge: CE3.14, CE5.3, CE6.4, CE9.5, CE9.7
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
BRINGHURST, R. The elements of typographic style.Hartley & Marks Publishers, 2002
CALDWELL, C., ZAPPATERRA, Y. Diseño editorial. Periódicos y revistas / Medios impresos y digitales Gustavo Gili. Barcelona 2014
FRANCHI, F. Designing News. Editorial Gestalten, 2013
GAUTIER, D. i GAUTIER, C. Mise en page(s), etc. Pyramid Éditions, 2010
HÜBNER, M., KLANTEN, R., LOSOWSKY, A. Editors. Fully Booked: Ink on Paper. Gestalten, 2013
JARDÍ, E. Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores jamás revelarán) y veintidós cosas que nunca debes hacer con las letras (que algunos tipógrafos nunca te dirán).Ediorial Actar, 2007
KING, S. Diseño de revistas. Pasos para conseguir el mejor diseño. Gustavo Gili, 2001.
KLANTEN, R. i EHMANN, S. Turning Pages. Editorial Design for Print Media.Editorial Gestalten, 2011
KLANTEN, R, EHMANN, S. i SCHULZE, F. Visual Storytelling. Inspiring a New Visual Language.Editorial Gestalten, 2011
LESLIE, J. The modern magazine: visual journalism in the digital era. Laurence King, 2013
LEWIS, A. So You Want to Publish a Magazine? Laurence King, 2016
MARIN, R. Ortotipografía para diseñadores. Editorial Gustavo Gili, 2014
MESEGUER, L. TypoMag - Tipografía en las revistas. Index Book, 2010
MIDDENDORP, J. i TwoPoints.Net Type Navigator. Editorial Gestalten, 2011
MOSER, H. The art director’s handbook of professional magazine design. Thames & Hudson. UK, 2003
MÜLLER BROCKMANN, J. Sistemas de retículas. Gustavo Gili. Barcelona 1982
Recursos
Blogs sobre revistes i disseny editorial
The Society of Publication Designers
Tipografia
Competències específiques
Competència
CE3 Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE3.14 Aplicar els recursos del disseny assistit per ordinador a les diferents fases d’un projecte de disseny.
Competència
CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE5.3 Representar superfícies i espais i modelar objectes fent us de programes informàtics.
Competència
CE6 Demostrar conèixer i utilitzar amb criteris especialitzats l’arquitectura de la lletra i els diferents famílies tipogràfiques dels alfabets llatins.
Resultats d’aprenentatge
CE6.4 Gestionar els alfabets digitals i les aplicacions informàtiques relacionades amb la tipografia.
Competència
CE9 Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
Resultats d’aprenentatge
CE9.5 Dominar en l'àmbit d'usuari els diferents tipus de programes informàtics necessaris per al desenvolupament de projectes de disseny.
CE9.6 Modelar digitalment objectes en tres dimensions i canviar paràmetres i produir plans acotats.
CE9.7 Utilitzar programes professionals de maquetació de pàgina i produir plantilles.
CE9.8 Representar espais en dues i tres dimensions mitjançant l’ús de programes informàtics.
CE9.9 Editar productes audiovisuals amb imatges animades i so sincronitzat.
Competències transversals
CT5 Dominar el mitjà informàtic i les tecnologies digitals.
CT11 Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.