L'objectiu de l'assignatura és introduir l'alumnat en el món del disseny editorial. S'aportaran els coneixements teòrics necessaris perquè tingui una visió clara de les principals branques que el formen: llibres, revistes i diaris. Es definiran les particularitats de cada branca, l’origen, l’evolució i la seva tendència actual.
En el vessant pràctic de l’assignatura, l’alumnat aprendrà a desenvolupar un projecte editorial passant per totes les seves fases, des de la fase inicial de conceptualització i edició fins a la seva realització final.
Objectius formatius
Dominar els elements bàsics que conformen el disseny gràfic: conceptualització, tipografia, composició, direcció d’art, i producció.
Aprendre a explicar i defensar el projecte en públic.
Recomanacions
Durant l’assignatura es farà un sol projecte, per tant, es recomana a l’alumnat que sigui molt constant amb la feina i que assisteixi a totes les classes, on s’impartiran continguts teòrics que li permetran desenvolupar-lo amb èxit. Si el treball no és constant, és difícil aprovar l’assignatura, ja que es tracta d’una carrera de fons per executar un projecte que és impossible resoldre en poc temps. És essencial també la realització de tutories cada clase amb la professora per revisar l’evolució de la feina i fer les correccions i millores necessàries per acabar amb èxit el projecte.
L'assignatura transcorrerà entre dos blocs.
BLOC I: càpsules teòriques (15-20 minuts) a l’inici de la classe que acompanyaran el projecte durant tot el semestre per tal que l'alumnat tingui coneixements i referències sobre la matèria i pugui aplicar-los correctament en la part pràctica.
Es tractaran diversos temes, petites monografies explicades en suport pdf que quedaran a disposició de l'estudiant. S'aportaran referències bibliogràfiques, vídeos, recursos online, etc.
Alguns dels temes que es tractaran en aquest apartat seran:
• Repàs antecedents històrics
• Definició i contextualització: el llibre, la revista, el diari
• Case studies
• Tipografia i layout
• Direcció d’art
• Infografia
• Sistemes de producció
• Últimes tendències panorama actual disseny editorial (nacional/internacional)
El bloc I ocuparà un 30% de les hores de classe de l'assignatura.
BLOC II: L'eix principal serà un projecte que cadascú desenvoluparà de manera individual: caldrà realitzar una revista passant per totes les seves fases, des de la conceptualització fins a la producció final. L’elecció temàtica serà totalment lliure.
- Anàlisi i crítica. Estudi dels models existents en el mercat tenint en compte paràmetres conceptuals, formals, funcionals i comercials: continguts, estructura, jerarquia, ritme, llegibilitat, producció, usos, públic, viabilitat comercial.
- Conceptualització. Tria del tema sobre el qual girarà la revista. Estudi de referents en el mercat del mateix tema. Presentació dels objectius i viabilitat del projecte. Proposta, jerarquització i distribució dels continguts.
- Disseny. Definició de l'estructura i layout de la publicació, disseny de la maqueta, tipografies escollides, estils, etc.
- Edició gràfica . Anàlisi i discriminació del material gràfic. Tractament de fotografies, il·lustracions i infografies. Direcció d’art.
- Maquetació.
- Producció . Realització d'una maqueta de la revista sencera a tamany real i en color. Impresa, tallada i enquadernada. Metodologia docent i Activitats formatives
- El Bloc II ocuparà un 70% de les hores de classe de l'assignatura.
Metodologia docent
- Les classes combinen petites càpsules teòriques amb classes de taller.
- Durant l’estona de taller, cada alumne treballarà amb el seu portàtil.
- Es faran revisions individuals i col·lectives al llarg del semestre, fomentant les habilitats de presentació de la feina, la crítica constructiva col·lectiva i l’autocrítica
- Hi haurà tres sessions de control al llarg del projecte on cada alumne haurà de presentar davant de la resta l’estat del seu projecte.
- Al final de semestre es farà una selecció de les millors revistes i els seus autors/es Cada dia s’anotarà si l’estat del projecte de cada alumne ha estat revisat.
Activitats formatives
Classes Teòriques
ECTS: 20 %
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals
Competències: CE3, CE6, CE10, CE22, CT9, CT10
Resultats d'aprenentatge: CE 3.2, CE 3.7, CE 3.13, CE 3.14, CE6.1, CE 6.3, CE 6.4, CE 9.2, CE 9.3, CE 9.4, CE9.5, CE 9.7, CE 10.5, CE 22.2
Treball de taller
ECTS: 60 %
Treball autònom: treball autònom pel desenvolupament del projecte. Inclou les sessions públiques de presentació de projectes.
Competències: CE3, CE6, CE10, CE22, CT9, CT10
Resultats d'aprenentatge: CE 3.2, CE 3.7, CE 3.13, CE 3.14, CE6.1, CE 6.3, CE 6.4, CE 9.2, CE 9.3, CE 9.4, CE9.5, CE 9.7, CE 10.5, CE 22.2
Tutories
ECTS: 20%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Tutories de seguiment i correcció del treball autònom
Competències: CE3, CE6, CE10, CE22, CT9, CT10
Resultats d'aprenentatge: CE 3.2, CE 3.7, CE 3.13, CE 3.14, CE6.1, CE 6.3, CE 6.4, CE 9.2, CE 9.3, CE 9.4, CE9.5, CE 9.7, CE 10.5, CE 22.2
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo.
Al llarg del semestre, hi haurà sessions de control de projecte per poder fer un seguiment continu de l'evolució de l'estudiant. Hi haurà sessions individuals i col·lectives, en les quals es requerirà la participació de l’estudiant.
Tot i que hi haurà dues setmanes de reavaluació abans del tancament del semestre, per poder aprovar l’assignatura cal haver aprovat totes les avaluacions parcials (sessions de control) que es faran al llarg del mateix, ja que el sistema d’avaluació és continu. Tampoc podran aprovar l’assignatura aquells que no hagin assistit regularment a classe.
L’avaluació és la suma, en diferents percentatges, de les notes que es posaran respecte a A, B, C, D:
• A. Assistència a classe (més d’un 20% de faltes d’assistència suposa no poder ser avaluat pel professor i, per tant, no superar l’assignatura. La llista només es passarà una vegada al començament de la classe, l’alumne que arriba tard ha de comunicar-ho al professor a final de classe, ja que si no, es considerarà falta.)
• B. Actitud, interès, predisposició i assistència a classe
• C. Sessions de control Cada sessió de control
• D. Entrega final del projecte
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
Normativa general
● No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
● Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
Per poder reavaluar s'ha d'haver entregat amb anterioritat la totalitat dels projectes i l'alumne no ha d'haver superat el nombre d'absències a l'assignatura.
- BRINGHURST, R. The elements of typographic style. Hartley & Marks Publishers, 2002
- CALDWELL, C., ZAPPATERRA, Y. Diseño editorial. Periódicos y revistas / Medios impresos y digitales. Gustavo Gili. Barcelona 2014
- FRANCHI, F. Designing News. Editorial Gestalten, 2013 GAUTIER, C. GAUTIER, G. Mise en page(s), etc. Pyramid, 2010
- HÜBNER, M., KLANTEN, R., LOSOWSKY, A. Editors. Fully Booked: Ink on Paper. Gestalten, 2013
- JARDÍ, E. Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores jamás revelarán)y veintidóscosasquenuncadebeshacerconlasletras(quealgunos tipógrafos nunca te dirán). Ediorial Actar, 2007
- KLANTEN, R. i EHMANN, S. Turning Pages. Editorial Design for Print Media. Editorial Gestalten, 2011
- KLANTEN, R, EHMANN, S. i SCHULZE, F. Visual Storytelling. Inspiring a New Visual Language. Editorial Gestalten, 2011
- LESLIE, Jeremy The Modern Magazine: Visual Journalism in the Digital Age. Laurence king, 2013
- LEWIS, A. So You Want to Publish a Magazine? Laurence King, 2016
- MARIN, R. Ortotipografía para diseñadores. Editorial Gustavo Gili, 2014
- MESEGUER, L. TypoMag - Tipografía en las revistas. Index Book, 2010
- MIDDENDORP, J. & TwoPoints.Net Type Navigator. Editorial Gestalten, 2011
- MOSER, H. The art director’s handbook of professional magazine design. Thames & Hudson. UK, 2003
- MÜLLER BROCKMANN, J. Sistemas de retículas. Gustavo Gili. Barcelona, 1982 V. WHITE, J. Diseño para la edición. Jardín de Monos. Málaga, 2017
ONLINE
Tipografía y documentación
https://fontsinuse.com/ https://fontstand.com/ https://myfonts.com http://ilovetypography.com/ http://typographica.org/ http://typophile.com/ http://typeculture.com/ http://designobserver.com/ https://eyeondesign.aiga.org/
Fundiciones
http://fontshop.com/ http://houseind.com/ http://typography.com/ http://letterror.com/ http://ourtype.com/ http://fontbureau.com/ http://typotheque.com/ http://lineto.com/ http://re-type.com http://typerepublic.com/ http://dstype.com http://daltonmaag.com http://re-type.com
Libros y Revistas
http://ypsilonediteur.com https://hyphenpress.co.uk/ https://counter-print.co.uk/ https://magculture.com/ http://spd.org https://gestalten.com/ https://stackmagazines.com/ https://onomatopee.net/ http://campgrafic.com/ https://de.phaidon.com/ https://slanted.de/en/
Competències específiques
Competències específiques i resultats d’aprenentatge
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE3.2 Aplicar les qualitats plàstiques i expressives en la formalització dels projectes d'il·lustració.
CE3.7 Demostrar criteris raonats en l’elecció de formats, mesures i proporcions.
CE3.13 Gestionar correctament els recursos informàtics necessaris per a la pràctica del disseny.
CE3.14 Aplicar els recursos de disseny assistit per ordinador a les diferents fases del projecte: conceptualització, formalització i presentació.
CE6 Demostrar conèixer i utilitzar amb criteris especialitzats l’arquitectura de la lletra i els diferents famílies tipogràfiques dels alfabets llatins.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE6.1 Usar els recursos tipogràfics i de maquetació de pàgina adaptats a funcions de lectura, comunicació i expressió del projecte.
CE6.3 Discernir entre les diferents famílies tipogràfiques en funció de les necessitats de lectura, de comunicació i d’expressió de cada projecte de disseny.
CE6.4 Gestionar els alfabets digitals i les aplicacions informàtiques relacionades amb la tipografia.
CE9 Demostrar que coneix l'ús del mitjà audiovisual, l'entorn digital i les eines de creació i producció d’aquest.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE9.2 Aplicar els criteris i els recursos gràfics i tipogràfics propis del mitjà audiovisual i digital.
CE9.3 Combinar les tècniques artístiques tradicionals amb els mitjans digitals de manipulació de la imatge
CE9.4 Distingir els diferents tipus de programes d’informàtica aplicada al disseny
i reconèixer les seves característiques i funcions
CE9.5 Dominar a escala d’usuari els diferents tipus de programes informàtics necessaris
CE9.7 Utilitzar programes professionals de maquetació de pàgina i produir plantilles
CE10 Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE10.5 Dominar els recursos infogràfics bàsics per a presentar sectors i marcs d’actuació en els que s’inscriu el projecte.
CE22. Dominar els llenguatges plàstics per adequar les intencions comunicatives i expressives a l'ús dels mitjans i tècniques artístiques.
CE22.2 Distingir els potencials comunicatius i expressius dels diferents codis artístics i les seves formes d’articulació per assolir resultats que corresponguin a intencions preestablertes.
Competències transversals
CT5 Dominar el mitjà informàtic i les tecnologies digitals.
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l'acabat final d'un projecte de disseny.