L’objectiu de l’assignatura és dotar a l’estudiant de les eines, convencions i normes necessàries perquè sigui capaç de dibuixar el plànol tècnic d’un objecte o d’un espai que ha de ser construït, de manera que pugui ser entès per tothom de manera inequívoca.
Durant el procés d’aprenentatge l’estudiant s’ha de sentir encuriosit per tot allò que l’envolta, adquirir una nova manera de mirar, que, a més de tècnica i representativa, ha de ser reflexiva i valorativa sobre aspectes com l’estabilitat, la llum o la funcionalitat i que estan lligades a d'altres àrees de coneixement com la física, la història de l’art i l’arquitectura, la fotografia, l’antropometria o l’antropologia.
Objectius formatius
L’objectiu de l’assignatura és dotar a l’estudiant de les eines, convencions i normes necessàries perquè sigui capaç de dibuixar el plànol tècnic d’un objecte o d’un espai que ha de ser construït, de manera que pugui ser entès per tothom de manera inequívoca.
- Introducció al sistema dièdric.
- Concepte de planta, alçat i secció
- Escala d’un plànol. Proporcions.
- Format de paper i sistema acotat: les normes DIN.
- Croquis. L’aixecament. Triangulacions.
- Perspectiva axonomètrica isomètrica. Especejament. Ombres. Introducció a la perspectiva cònica
- Dibuix dels espais arquitectònics.
- Càlcul i representació d’una escala.
- Com són i com es representen els tancaments exteriors i interiors.
- Representació de portes i finestres a e:1/50.
- Mobles i circulacions.
- Introducció al projecte i representació de cuines i banys.
Tipus d'activitats
- Plantejament i resolució d’un exercici a classe: seminari.
- Plantejament d’un exercici a classe i resolució d'aquest a casa: treball autònom.
- Plantejament i inici d’un exercici a classe i resolució d'aquest a casa: Tutoria + treball autònom.
- Exercici tipus 1, ampliat amb treball autònom: Seminari + treball autònom.
- Exercici tipus 3, ampliat amb treball autònom: Tutoria + treball autònom.
Activitats formatives
- Classes Teòriques ECTS: 15% Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals: models formats i convencions del dibuix tècnic. Competències: CE3.
- Seminari ECTS: 15% Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Plantejament i resolució a l’aula d’exercicis pautats. Competències: CE3, CE10.
- Treball autònom de l’alumne. ECTS: 50% Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals: models formats i convencions del dibuix tècnic Competències: CE3, CE10.
- Tutories ECTS: 15% Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Seguiment i correccions parcials del desenvolupament del treball autònom. Competències: CE3, CE10.
- Avaluació ECTS: 5% Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Examen: resolució d’un exercici de síntesi dels procediments de tècniques de representació adquirits. Competències: CE3, CE10.
Activitats dirigides
- Classes teòriques. Hores: 22h 30m Resultats d'aprenentatge: CE3.
Activitats supervisades
- Plantejament i resolució d’exercicis pautats. Hores: 22h 30m Resultats d'aprenentatge: CE3, CE10.
- Seguiment i correccions parcials dels exercicis autònoms. Hores: 22h 30m Resultats d'aprenentatge: CE3, CE10.
- Resolució d’un exercici de síntesi. Hores: 7h 30m.
Activitats autònomes
- Desenvolupament dels exercicis fora de l’aula. Hores: 75h Resultats d'aprenentatge: CE3, CE10.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Normativa específica de l’assignatura
Els treballs entregats fora de termini tindran una penalització en la nota i no podran superar el 30% dels exercicis totals del curs, si no hi ha un motiu justificat. És imprescindible lliurar tots els exercicis del curs per a poder qualificar l'assignatura, en cas contrari la nota serà no avaluable. La reavaluació consistirà en un examen on l’alumne pugui demostrar l’adquisició dels coneixements imprescindibles del temari de l’assignatura.
Criteris d’avaluació
- Exercici sense cap error de concepte: 60%
- Format i tipus correcte de paper: 10%
- Dibuix amb bon valor de línia i ben composat: 10%
- Dibuix amb la suficient informació escrita: 10%
- Treball suficientment polit: 10%
- Entrega d’exercici fora de termini: -10%
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Acebillo, Jose; Seetgman, Enric. Las medidas en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 1983
Izquierdo Asensi,Fernando. Geometría descriptiva. Madrid: Dossat,1982.
Competències bàsiques
Competència
CB1. Que els i les estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
Competències específiques
Competència
CE3 Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE3.8 Representar espais tridimensionals i volums simples mitjançant les convencions del sistema dièdric.
CE3.9 Calcular canvis d’escala gràfica.
CE3.10 Mesurar i geometritzar espais i objectes.
CE3.11 Presentar els resultats de mesuraments i geometritzacions d’espais i objectes mitjançant cotes.
Competències transversals
Competència
CT10 Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.