EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona. Adscrit a la UAB

Treballs de Fi de Grau

Laika, Pet Airways

Walkiria Parrales Marcillo
wparrales@eina.cat

LAIKA és una línia aèria centrada en viatges amb mascotes que neix per satisfer la necessitat actual d'aquells viatgers que vulguin volar amb el seu animal de companyia sense haver de preocupar-se perquè la seva mascota va a la bodega de càrrega. La marca es posiciona com una empresa que es preocupa per les condicions de viatge dels animals i que treballa per oferir un vol de qualitat, còmode i pràctic per a l'usuari, que pot dur la seva mascota com a company de seient. És important indicar que es tracta d'un posicionament que s'allunya molt del low cost.

L'àmbit dels viatges amb mascotes és una veta del mercat de les línies aèries amb moltes mancances que cal resoldre. Per això cal crear una línia aèria exclusiva per a viatgers amb mascotes.

L'objectiu del projecte és dissenyar la identitat d'aquesta línia aèria centrada en viatges amb animals de companyia. Amb aquesta identitat es vol plasmar i comunicar gràficament els valors identitaris de l'empresa i la seva nova proposta de viatge, que promou una millora en les condicions de viatge dels animals i la seva inclusió dins de la cabina de l'avió. Es tracta d'una línia aèria que neix per a aquells que volen recórrer el món juntament al seu amic, la seva mascota, un valor que la deixa fora de les línies aèries convencionals. Per dur a terme aquest projecte es planteja crear un sistema visual seguint la idea de vol únic, d'"estrella" per a les mascotes. D'aquí que el nom triat sigui LAIKA.

Laika, una gosseta russa, va ser el primer ésser viu que va orbitar al voltant de la Terra. Va ser llançada en una nau de forma experimental i no va tornar viva. En aquella època de noves exploracions espacials, els cartells de propaganda presentaven els protagonistes de les expedicions com a herois, per la posició, el primer pla... Això és el que ha servit de referent per desenvolupar la identitat gràfica. D'aquesta idea base s'ha conservat el concepte d'exclusivitat, de mantenir els animals com a protagonistes, i d'exploració, però en aquest cas d'una nova forma de viatjar. Per tant, la identitat d'aquesta línia aèria aposta per una estratègia que se centra a treballar en paral·lel la idea de viatge espacial i de viatge aeri.

El color principal, i que predominarà en la marca, és el blau clar com a representació del cel, en conjunt amb el blau fosc, que representa l'espai, i el vermell com a color que dona un toc de llum al grafisme. Com a complement i per a petits detalls s'utilitzarà un to més clar de blau i un gris al 15%.

Els animals que van a bord tenen un pes molt important en la identitat de la marca, ja que són els que guiaran l'estil que se seguirà i seran la cara principal amb què es relacionarà l'usuari i amb què identificarà la línia aèria. Com que la intenció és transmetre la idea de viatge únic i estel·lar en què les mascotes són les protagonistes, s'han representat com a astronautes, amb la típica bombolla. La intenció és comunicar la marca amb figures simples i colors plans, però alhora amb un to amable, proper i simpàtic. Un punt fort d'aquestes icones és que, gràcies a la simplicitat de les seves formes, se n'han pogut fer unes versions que funcionen a una tinta, en positiu i negatiu. Aquestes categories dels animals no són aleatòries, sinó que reflecteixen els percentatges dels diferents animals domèstics. Així, tenim els gossos en primer lloc, seguits dels gats, els rosegadors i les aus.

Text complet

Especialitat
Disseny gràfic
Tutors
Pilar Gorriz, Laia Clos
Tribunal
, Laia Clos, Pilar Gorriz, Salvador Huertas, Diego Fernández, Andreu Balius, Carlos Bermúdez

E I N A