L'assignatura està pensada per dotar als estudiants de les eines i estímuls necessaris per la producció de projectes propis amb llibertat de tema i formalització, fomentat l'experimentació, la creativitat i l'autonomia.
Duran el curs, es realitzarà una aproximació al context de la creació contemporània a través de dos projectes. S’acompanyarà als estudiants en el procés d'investigació i anàlisi, mitjançant tant les classes teòriques, debats, tutories individuals o col·lectives.
Els continguts de l'assignatura es relacionaran amb els temes i les investigacions vinculades als projectes dels propis estudiants.
L'objectiu principal és que els estudiants generin continguts a partir de la seva pràctica i experiència de recerca, la puguin analitzar i posar en context amb els circuits culturals contemporanis.
Objectius formatius
- Reforçar l'autonomia de l'estudiant per desenvolupar amb èxit les investigacions d'art i disseny que emprengui;
- Ser capaç d' adaptar-se i resoldre les diferents situacions i conflictes que esdevenen de la mateixa praxi professional.
- Dotar a l'estudiant dels recursos necessaris per desenvolupar projectes en les diferents fases, des de l'inici fins a la formalització.
- Augmentar la capacitat crítica, d'anàlisi i de diàleg.
- Conèixer l'entorn i eixamplar la mirada.
- Defensar i explicar el treball en públic.
Recomanacions
Durant l’assignatura es faran dos projectes. Aquests dos projectes podran ser diferents o estar vinculats entre ells. Així com també és podrà treballar individualment o per parelles. Es recomana escollir el camp d'investigació que generi més interès a l'estudiant.
Es recomana als estudiants que siguin constants amb la feina i l’assistència a totes les classes, ja que a partir del seguiment dels processos de treball es podran detectar i resoldre amb èxit els problemes que n'esdevenen.
Serà imprescindible dur material de treball durant les hores de taller.
El treball continuat i l'assistència hauran de ser constants i s'exigirà un grau de compromís alt amb l'assignatura per tal d'aprovar. Així com també demostrar que s'han assolit favorablement els comentaris i correccions sobre el treball propi i d'altri.
Serà important seguir les recomanacions bibliogràfiques específiques, exposicions, entrevistes o material per desenvolupar els projectes.
BLOC 1
El curs començarà fent un exercici de memòria i revisió personal. Es tractarà de fer una recerca a l'arxiu de cadascú sobre les idees o pràctiques que hem dut a terme sense que fos un encàrrec. En el cas que sols es trobin encàrrecs i tasques, en quines s'ha treballat amb prou llibertat creativa?
Es seguirà el bloc desgranant i explicant que és un projecte
1.1 Què hem fet de manera autònoma? Presentació individual de cada estudiant recopilant treballs, investigacions, obres, o dissenys.
1.2 Què és un projecte? Durant les primeres sessions descriurem què és un projecte i quines fases li són pròpies. Contextualitzarem aquest mot en el context contemporani de l'art i del disseny.
1.3 Els projectes: Producció o creació? experimental o especulatiu? Diferències etimològiques. Breu context històric per definir aquests termes.
1.4 Quins són els agents encarregats de legitimar la viabilitat d'un projecte?
BLOC 2
Organitzar-se el temps de treball i entrega dels projectes normalment ve marcat pel professor que en fa l'encàrrec. Ara però, es demanarà als estudiants que es responsabilitzin i comprometin a organitzar-se un calendari propi i complir-lo. D'aquesta manera es volen respectar els terminis de cadascú i compartir les presentacions d'una manera més dinàmica i espaiada en el temps.
Escollir doncs els temes de treball, com distribuir el temps, les entregues, desplaçaments per realitzar el projecte, tasques... és també una pràctica sobre la responsabilitat, organització, confiança, compromís i llibertat on es pretén fer créixer
l'autonomia, l'exigència i l'experiència dels estudiants.
Analitzarem també en aquest segon bloc, els models de productivitat i d'organització eficient del temps. Com la tecnologia ha canviat els hàbits existents tant en el mercat com en l'educació.
BLOC 3
Una vegada entregats els calendaris personals, s’iniciarà la part del curs dedicada a projectar les idees dels estudiants. Es farà un seguiment individual dels projectes, així com s’aniran compartint els progressos amb el grup.
3.1 Conceptualització i presentació: Breument presentem la idea general del projecte i el contextualitzem. Estudi de referents
3.2 Fonaments teòrics: Explicarem quins son els conceptes en que es basa el projecte/obra i com l'hem enfocat per fer el nostre treball. També amb quin objectiu el fem i l'estudi de viabilitat del projecte.
3.3 Recerca, procés i formalització de les idees.
3.4 Descripció de quin ha sigut el procés creatiu, que l'ha mogut i també les decisions tècniques. Com esperem que el públic reaccioni, i si és un projecte artístic argumentar quin és l'espai, lloc, format ideal per ser mostrat. Si no és un projecte artístic, també explicar on el podríem trobar.
3.5 Fitxa tècnica: Categoria tècnica: ex. Instal·lació, performance, obra gràfica, Tècnica: ex. collage sobre paper, any. Necessitat de muntatge i desmuntatge
BLOC 4
Escriure. En aquest últim bloc, que s'anirà fent conjuntament amb el bloc 3, s'explicarà i es revisarà com redactar textos vinculats al treball que es du a terme.
4.1 Text sobre els processos que s'han experimentat per dur a terme els projectes.
(Aquest text respon a algunes preguntes des de la vostra experiència).
4.2 Text sobre el Projecte.
(Aquest text estarà enfocat a la professionalització)
Metodologia docent
- Les classes combinen diferents metodologies que alternen: classes teòriques i debat
- classes de taller, tutories individuals, tutories obertes. Serà necessària una actitud participativa de l'estudiant.
- Durant les hores destinades a taller, cada estudiant treballarà amb les eines i/o material que necessiti el seu projecte.
- Els continguts teòrics estaran vinculat a les investigacions que generin els mateixos projectes dels estudiants.
- Es comentaran individualment els projectes i processos, fomentant les habilitats de presentació de la feina, la crítica constructiva col·lectiva i l’autocrítica.
- Cada estudiant escollirà lliurement els temes d'investigació i els presentarà davant del grup, obrint debat.
- Es demanarà un calendari a cada estudiant que organitzi tutories i presentacions. L'estudiant haurà d'acomplir amb aquest calendari per aprovar l'assignatura.
- Els projectes es podran mostrar -sempre que es pugui i avisant amb antelació- a qualsevol espai d'Eina Bosc.
- Diàriament es revisarà si l’estat del projecte de cada estudiant avança.
Activitats formatives
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals i debat participatiu
Competències: CE3, CE6, CE10, CE22, CT9, CT10
Textos sobre la producció i recerca dels projectes propis.
ECTS:15%
Participació de les activitats dirigides com debats, lectures o tutories grupals.
ECTS:15%
Treball de taller
ECTS: 60 %
Treball autònom: treball autònom i presentació en públic dels 2 projectes realitzats al llarg del curs. (Cada projecte equival a un 30%)
Competències: CE3, CE6, CE10, CE22, CT9, CT10
Resultats d'aprenentatge: CE 3.2, CE 3.7, CE 3.13, CE 3.14, CE6.1, CE 6.3, CE 6.4, CE 9.2, CE 9.3, CE 9.4, CE9.5, CE 9.7, CE 10.5, CE 22.2
Tutories
ECTS: 10%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Tutories de seguiment quinzenal del procés de treball autònom de l'estudiant.
Competències: CE3, CE6, CE10, CE22, CT9, CT10
Resultats d'aprenentatge: CE 3.2, CE 3.7, CE 3.13, CE 3.14, CE6.1, CE 6.3, CE 6.4, CE 9.2, CE 9.3, CE 9.4, CE9.5, CE 9.7, CE 10.5, CE 22.2
Sistema d'Avaluació
L’Objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo.
A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor(s), en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa General d’Avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procés de Revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat es realitzarà segons calendari lectiu.
Procés de Reavaluació
Normativa general
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.