La diplomatura de postgrau en Il·lustració narrativa per a publicacions infantils i juvenils d’EINA ofereix un programa que permet desenvolupar el propi estil i incorporar uns processos de treball òptims de cara a la professionalització dels seus alumnes com a il·lustradors.
Descarrega el programa ↧
→ Del 8 d'octubre de 2024 al 18 de juliol de 2025
→ Dilluns (alguns), dimarts i dijous, de 17h a 20h
→ Presencial - 30 ECTS
→ 4.500 €
→ Sessió informativa virtual dimarts 28 de maig a les 17h: Inscriu-te
Durant el curs, es desenvolupen projectes d’oci i divulgació en diferents àmbits: publicacions de prelectura, il·lustracions de revistes i jocs, llibres de text i de divulgació i àlbums infantils. També s’aprofundeix en l’àmbit de la il·lustració narrativa mitjançant projectes d’il·lustració de literatura infantil i juvenil, còmic i ficció digital.
En edicions anteriors s'ha comptat amb la col·laboració de Ricardo Alcántara, Arnal Ballester, Santiago Beascoa, Rosa María Budó, Anna Castagnoli, Teresa Duran, Sebastián García, Schnetzer, Flavio Morais, Helenio Picó, Imma Pla, Pep Rosell.
- Graduats superiors en Disseny
- Llicenciats en Belles Arts
- Llicenciats en Publicitat i Relacions Públiques
- Totes aquelles persones amb interès, habilitats i experiència en l’àmbit de les arts plàstiques i gràfiques, il·lustració, l’animació o el còmic
- Elaboració d'storyboards per animació o cinema.
- Col·laboració en estudis d'animació.
- Creació d'il·lustracions per a contes, llibres de text o altres publicacions infantils i/o juvenils.
- Il·lustració per a còmic, novel·la gràfica i ficció digital.
- Creació d'il·lustracions per a jocs i revistes.
- Docència en l'àmbit de la il·lustració.
Mòdul 1: Recursos gràfics i narratius (10 ECTS)
Estil gràfic
L'objectiu principal és el d'ajudar els estudiants a identificar i perfeccionar el seu estil gràfic per a què pugui evolucionar de forma més eficient en la resta d'assignatures. S'aborden tres àrees:
Story boarding i esbossat
S'aprendrà a diferenciar clarament els diversos usos del dibuix com a eina destinada a pensar, analitzar, dissenyar i investigar, en contraposició a l'ús del dibuix en l'elaboració de productes finals en els quals l'estètica passa a jugar un paper essencial. Això els ajudarà a detectar i corregir problemes habituals de dibuix i concepte en la fase de l'esbossat, el que portarà a que el seu estil gràfic evolucioni, eliminant vicis des de la base.
Sketching i documentació
A través del dibuix del natural o amb documentació adequada, s'ajudarà als estudiants a establir una millor connexió entre la representació de la realitat i el seu propi estil gràfic per quan, per exemple, necessiten sintetitzar o construir aquests mateixos elements a les seves il·lustracions. Es va buscar guanyar en agilitat i confiança en l'observació i també major destresa en l'execució, a fi d'aconseguir una millor qualitat final. S'aprendrà a treballar amb documentació apropiada, com utilitzar-la i aconseguir-la.
Anàlisi de dossiers i orientació d’estil
Anàlisi formal i conceptual de la capacitat narrativa dels dibuixos dels alumnes, per tal d'orientar el seu estil i el seu potencial com a il·lustradors/es. Concreció dels objectius quant a l'estil gràfic, respecte la resta d'assignatures de la titulació.
Dibuix aplicat a la il·lustració
L'assignatura servirà per aprofundir en l'anàlisi de la manera en què els il·lustradors construeixen la seva narrativa valent-se del dibuix. És a dir, analitzant els diferents recursos gràfics al seu abast per dibuixar personatges, dibuixar espais, i per acabar cada il·lustració dotant-la d'un estil propi i amb les eines més adequades per a cada encàrrec en funció de les característiques de dibuix de cada alumne.
Consta, per tant, de tres apartats:
Personatges
Anàlisi i creació de personatges a través de la revisió de dibuixos de referència de diversos autors i d'elaboració d'esbossos que reflecteixin un estudi detallat de les característiques físiques, locomotores, d'expressió facial i de trets de caràcter dels mateixos. Es treballarà el dibuix atenent els abordatges basats en el visual davant aquells fonamentats en la propriacepción; a la composició i la interacció entre personatges i entre personatges i objectes; a la personificació d'animals i l'animalització de personatges; i també experimentant amb altres fonts de creació de personatges.
Espai
Anàlisi i recerca de les possibilitats expressives i narratives de les diferents maneres de dibuixar l'espai quan es il·lustra, a partir de l'estudi de dibuixos de diversos autors i mitjançant exercicis de dibuix encaminats a ajudar a trobar solucions adequades a la gràfica de cada alumne, incloent un repàs teòric-pràctic de les diferents perspectives: cavallera, axonomètrica, cònica i altres maneres de veure l'espai.
Llum i color
Anàlisi dels aspectes expressius i narratius dels dibuixos (llum, color, traç...) els que conformen l'estil dels il·lustradors.
Processos de treball
Processos de treball pretén aportar als estudiants una metodologia de treball adequada per a tots els encàrrecs d'il·lustració i els lliuraments finals; així com proporcionar eines digitals per aconseguir que el seu treball manual sigui el més destacable possible.
Consta de dos subapartats:
Laboratori digital de tècniques manuals
Anàlisi i potenciació de les possibilitats que, el nexe entre treball manual i digital, ofereix als il·lustradors.
Metodologia de treball i preparació d’arts finals
Revisió de la metodologia que els alumnes podran aplicar en tots els seus treballs, recollint el que han après al llarg de la resta del mòdul i completant-lo amb el que cal saber de cara a enviar un treball en impremta, o per ser difós en altres àmbits diferents al paper.
Mòdul 2: Projectes d'oci i divulgació (10 ECTS)
Projectes 1: Il·lustració de continguts d’oci i divulgació
L'assignatura consta de tres seccions: Publicacions per a prelectors; Il·lustració de revistes i jocs; i Llibre de text i continguts de divulgació.
Publicacions per a prelectors
Estudi de les característiques psicològiques i perceptives dels nens de 0 a 3 anys i elaboració d'un projecte adaptat a aquests requisits. Es tractaran els següents aspectes:
- Introducció al llibre per prelectors i la seva funció en el món editorial.
- Desenvolupament de la imaginació i capacitat de joc i d'empatia amb el nen "lector" per ajudar a que desenvolupi el gust pels llibres i futura lectura, atès que a partir de les il·lustracions el nen o nena treballarà la comunicació verbal, l'expressivitat de la veu recitada, el ritme oral, la comunicació corporal, la confiança en l'adult, el control motriu, l'autocontrol, la confiança mútua, el tacte i l'afecte, la complicitat, la coordinació i la imitació de gestos.
- Capacitat per idear una col·lecció i proposar-la a una editorial.
- Exploració de formats específics per a aquestes edats (per exemple el pop-up).
Il·lustració de revistes i jocs
Anàlisi de les característiques de la il·lustració aplicada a publicacions periòdiques adreçades a nens i joves, i de les diferents tipologies de continguts (historietes, jocs, passatemps, relats curts...). Desenvolupament d'un projecte adaptat a aquest mitjà.
Objectius:
- Entendre com funciona i quines possibilitats aporta un suport en paper o un digital. Orientar les capacitats cobrir les necessitats de les publicacions d'aquest tipus.
- Establir criteris bàsics per a cadascuna de les seccions d'una publicació periòdica adreçada a públic infantil i/o juvenil.
- Establir les bases per desenvolupar una col·laboració puntual o continuada.
- Implementar els nostres coneixements del medi i la seva realitat actual.
Llibre de text i continguts de divulgació
Estudi dels condicionants propis dels llibres de text (concisió, claredat, rapidesa de comprensió...) i els recursos necessaris per aconseguir un bon equilibri entre les funcions pedagògiques i la presentació agradable, original i sovint divertida, dirigides a facilitar l'aprenentatge escolar.
Objectius:
- Conèixer i analitzar la tipologia, funció i característiques d'un llibre de text escolar.
- Treballar la il·lustració amb adequació al llibre de text així com les diferents etapes del sistema educatiu.
- Estudiar la diversitat de problemes que es plantegen en la il·lustració per al llibre de text i fixar solucions per a cada cas.
- Optimitzar la manera de treball per afrontar encàrrecs d'il·lustració per al llibre de text.
- Desenvolupar il·lustracions adaptades a aquest mitjà que puguin servir de mostra en el futur dossier professional de l'alumne i orientin les seves habilitats dins d'aquest sector.
Projectes 2: Il·lustració d’àlbum infantil
Anàlisi d’àlbum
Anàlisi narratiu i de les sinergies entre textos i il·lustracions, a partir del repàs d'àlbums destacats de la història de la literatura infantil i juvenil.
Inclou com a objectius:
- Analitzar els diferents aspectes involucrats en les narracions amb text i imatge.
- Conèixer conceptes específics aplicables als llibres il·lustrats dirigits als nens.
- Conèixer i aplicar algunes claus de lectura dels àlbums.
- Reflexionar sobre les diferents opcions que prenen els autors per comptar amb text i imatge i per comunicar.
- Conèixer el procés d'elaboració d'un àlbum.
- Conèixer les parts implicades en l'edició d'un àlbum i la manera en què treballen per arribar al resultat final.
- Generació d’idees
En aquest apartat s'abordaran, a través de l'escriptura, diferents mètodes per desbloquejar i agilitar la creativitat, fent especial atenció a la relació entre creació artística i expressió emocional.
Té com a objectius:
- Introduir-se en l'ús de l'escriptura com a generador d'històries destinades a àlbum infantil, tenint en compte els vincles que el text i la imatge s'estableixen en tot àlbum il·lustrat.
- Ser capaç de reconèixer -mitjançant l'experiència d'escriure, dibuixar o pintar- el seu potencial de creativitat, perquè puguin plasmar de forma fluïda.
Àlbum Infantil il·lustrat
Anàlisi de les característiques formals i narratives de l'àlbum il·lustrat des del punt de vista de l'il·lustrador. Desenvolupament d'un projecte personal d'àlbum infantil, potenciant molt especialment la qualitat artística de l'obra.
Mòdul 3: Projectes d'il·lustració de narrativa (10 ECTS)
Projectes 3: Il·lustració de literatura infantil i juvenil
Il·lustració de narrativa infantil
Estudi de les característiques tècniques, narratives i artístiques d'un llibre de col·lecció en blanc i negre. Elaboració d'un projecte adaptat a aquest mitjà, imprimint el propi estil al conjunt del projecte.
Il·lustració de narrativa juvenil
Projecte d'il·lustració d'un text literari per a públic juvenil, prestant especial atenció als recursos narratius emprats en literatura (com ara el ritme, el punt de vista, l'adequació emocional, les descripcions dels personatges, la importància dels Escenaris o els registres de veus...) i la traducció en equivalents (o alternatives) visuals, que funcionin correctament a l'hora de establerta una bona convivència entre la narració literària i la visual.
Projectes 4: Il·lustració de còmic i ficció digital
Taller de guió
Aportarà una visió general de la mecànica i particularitats de la creació d'històries mitjançant guions: estructura, construcció i diferents maneres en què una història pot ser traslladada en formats seqüencials o d'animació.
Anàlisi de formats digitals
Anàlisi interpretatiu de les particularitats poètiques, estètiques i comunicatives de la ficció digital destinada a la infància i la joventut a partir d'exemples concrets.
Objectius:
- Reflexionar sobre les diferents relacions entre estructura i espai que permet el terreny digital a l'hora de construir els seus discursos.
- Entendre el sentit de la interactivitat i la participació lúdica en les obres de ficció digital.
- Reflexionar sobre la importància de les diferents formes de comunicació dins dels ecosistemes multimèdia que conformen l'obra digital i aprendre a valorar el seu equilibri.
- Tenir coneixement representatiu de les diferents formes de ficció digital infantil a partir de les obres que poden trobar-se actualment.
- Començar a valorar i interpretar críticament el seu sentit i construcció interna.
- Adquirir nocions bàsiques de les formes i els llocs de circulació en què es mouen les obres de ficció digital.
Projecte de ficció digital
Es treballaran els conceptes essencials per dur a terme l'adaptació d'imatges il·lustrades en la producció audiovisual, en qualsevol dels mitjans que l'ampli espectre digital permet (videoclip, curtmetratge, experimental, motion graphics, comercial...).
A través d'una varietat d'exercicis d'estil, propostes artístiques multidisciplinars i una extensa referència al món de l'animació, els alumnes podran utilitzar el coneixement realitzat a nivell teòric en la mateixa assignatura, i es recrearà un projecte ficció, ja sigui original o adaptació, on aprendran com traduir de la imatge estàtica i text a la imatge en moviment a través de la realització de storylines, boardamatics i finalment animàtiques, la peça fonamental per llançar-se a la producció de qualsevol peça audiovisual.
Objectius:
- Analitzar els diferents criteris involucrats en la transcripció d'obra il·lustrada a una obra audiovisual.
- Coneixements essencials de la narrativa visual aplicats a l'animació i imatge en moviment.
- Coneixement i desenvolupament d'un "pitch", el procés creatiu per aconseguir l'elaboració d'un encàrrec audiovisual.
- Conèixer, gestionar i analitzar els processos involucrats en l'elaboració d'una producció audiovisual, processos de preproducció, producció i postproducció.
- Realització d'una animació a partir d'una proposta creativa original o adaptada.
Projecte de còmic
Es treballarà la creació d'un projecte de còmic per a nens en el qual es treballaran de manera aplicada i simultània els tres aspectes fonamentals que comprenen aquest mitjà de narració gràfica, posant especial èmfasi en les capacitats individuals de cada alumne. En primer lloc, la creació d'una història i la consegüent adaptació a guió de còmic, de preferència sense paraules. En segon lloc, la creació dels personatges que protagonitzaran aquesta història, tenint en compte l'edat lectora a la qual ens dirigim. I finalment, introducció al llenguatge propi de l'art seqüencial i els seus recursos narratius, sempre en funció de potenciar el caràcter gràfic de cada un i el seu encaix idoni dins el projecte personal.
Professorat convidat: Ricardo Alcántara, Arnal Ballester, Santiago Beascoa, Rosa María Budó, Anna Castagnoli, Teresa Duran, Sebastián García Schnetzer, Flavio Morais, Helenio Picó, Imma Pla, Pep Rosell
5% de descompte per a:
- Alumni UAB
- Alumnes i exalumnes d’EINA
10% de descompte per a:
- Socis de l’Associació Catalana de Crítica d'Art (ACCA)
- Socis de l’Associació de Museòlegs de Catalunya (AMC)
- Socis de l'Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV)
- Socis de l’Associació Professional d'Il·lustradors de Catalunya (APIC)
- Consulta les taxes de tots els Estudis Propis (Màsters, Postgraus i cursos UAB)
Opció pagament únic:
- 100% en el moment de l'acceptació (per tal de garantir la reserva de plaça cal fer el pagament durant els 10 dies després de ser acceptat/da).
Opció de pagament fraccionat:
- 50%: en el moment de l'acceptació (per tal de garantir la reserva de plaça cal fer el pagament durant els 10 dies després de ser acceptat/da)
- 50%: abans de 15 dies a l'inici del curs
Més detall a l’apartat de secretaria.
- Ilustración en EINA (2022/2023)
- Ilustración a tres bandas (2021/2022)
- Something About Us (2020/2021)
- Colorín coloradas (2019)
- veovelingula (2018)
- ¿Dónde está el elefante? (2017)
- Exposició 10 anys d'il·lustració professional per a nens i joves - Llibre de col·lecció (2015)
- Exposició 10 anys d'il·lustració professional per a nens i joves - Material didàctic (2015)
- Exposició 10 anys d'il·lustració professional per a nens i joves - Altres formats (2015)
- Exposició 10 anys d'il·lustració professional per a nens i joves - Prelectors (2015)
- Exposició 10 anys d'il·lustració professional per a nens i joves - Primers lectors (2015)
- Exposició 10 anys d'il·lustració professional per a nens i joves - Revistes, publicitat i cartells (2015)
- Mil i un personatges de conte (2010/2011)
- Email: postgraus(a)eina.cat
- Telèfon: +34 93 203 09 23
- Blog ilusinfantil.blogspot.com