L'objectiu principal de l'assignatura és dotar l'alumne de plantejaments de disseny que col·loquen a l'usuari a com a centre de el projecte, aprofundint en tècniques per saber detectar i qüestionar les necessitats dels usuaris i interpretar el seu context per poder generar solucions. El disseny centrat en l'usuari facilita la vida quotidiana i la nostra relació amb els objectes, la comunicació i els espais.
La usabilitat, el disseny d'interacció i l'experiència d'usuari (UX) estudien la forma en què les persones es relacionen amb el nostre context (comunicació, interfícies, productes, espais i experiències) per aconseguir que siguin més intuïtives, satisfactòries, recordables, més fàcils d'usar i amb una interacció més fluida.
Hem de comprendre què significa el "punt de vista de l'usuari"
Tot i que el Disseny d'Experiència d'l'Usuari està molt lligat als llocs web, aplicacions web i productes interactius digitals, en realitat fa referència a la "experiència ideal" a l'usar un servei, producte o espai, de manera que ens permet treballar solucions per dissenyar totes les experiències que una persona pugui tenir en relació a l'context en què viu.
Per tant, el treballar en el Disseny de l'Experiència, avui és competència de totes les àrees del disseny, ja que travessem un moment en què vivim la fusió dels mons físic i online i una excel·lent experiència començada en línia per un usuari, pot espatllar-se en la interpretació d'un missatge, en el primer moment d'ús del producte, a la recepció de l'hotel o en el moment de pagar una botiga o en el moment d'obrir un regal. El Customer Journey no acaba fins que no acaba l'ús del producte o servei per part de l'usuari.
Amb aquest enfocament en ment, la manera de plantejar el projecte canvia assumint un comportament més empàtic cap a les persones que seran els usuaris o consumidors de les nostres propostes. El punt és observar, explorar i visualitzar com se senten els nostres usuaris a l'utilitzar els nostres productes i serveis de principi a fi.
Objectius formatius
Conèixer mètodes per a la identificació de requisits de projecte des del punt de vista de l'usuari i la seva aproximació al problema plantejat des d'una perspectiva global de disseny.
Entendre l'experiència d'usuari com un component fonamental dins de la disciplina del disseny i la seva aplicació a marques, productes o experiències digitals.
Entendre els paràmetres que influeixen en la interacció de l'usuari amb el seu context, analògic o digital.
Aplicar el testeig amb usuaris com a part important del procés de disseny a l'hora de validar conceptes o dissenys.
Entendre el paper clau del disseny en la relació entre persones i tecnologia.
Conèixer i interpretar els fonaments i normatives necessàries per desenvolupar projectes pensant en les capacitats de les persones.
Instruir en les tècniques i metodologies per a l'elaboració de projectes complexos amb solucions inter-professionals, potenciant les relacions inter-humanes i el treball en equip.
Objectius del seminari
El seminari corresponent a producte servirà a l'estudiant per conèixer els paràmetres propis de l'especialitat vinculats a projectar tenint en compte els elements ergonòmics específics en l'àmbit físic i cognitiu.
L'assignatura es divideix en classes magistrals i seminaris. A la part magistral s'abordaran conceptes generals i transversals a totes les especialitats, aprofundint en continguts específics propis de cada menció a les sessions dels seminaris.
User research, investigació etnogràfica.
Tipus d'usuari. Lead users, usuaris extrems. Experts.
Entrevistes i eines qualitatives
Anàlisi de context. Storyboarding
Tècniques específiques: Persones, Stakeholders map, User journey, Mapes d'empatia, Blue Print.
- Metodologies de disseny centrat en l'usuari. User Research, Design thinking, Service Design, Design Sprint. Paradigma product-servei. UX / UI
- Conceptes bàsics. Usabilitat, experiència d'usuari, interacció, interfícies, arquitectura de la informació.
- Recerca prèvia i framing previ
- Comprendre a l'usuari i mapejar el context d'ús. Requisits d'usuari
- Definició de el marc projectual. Visualització i anàlisi de dades.
- Ideació. Generació de solucions. Eines creatives. Tallers de co-creació amb usuaris.
- Comunicació de el projecte. Storytelling, Visual thinking.
- Prototipatge i testeig. Eines de prototipat funcional. Avaluació heurística, test d'usabilitat amb usuaris. Mètriques idònies i anàlisi de resultats.
- Millores i validació.
Els continguts s'organitzen entorn de tres blocs bàsics d'activitats:
- Projecte experimental inicial d'Experiència d'Usuari.
- WORKSHOPS pràctics per abordar tècniques i eines
- Projecte final de caràcter global per avaluar els coneixements adquirits durant el transcurs de l'assignatura.
Contingut del seminari
- Criteris antropomètrics.
- Ergonomia postural. Ergonomia dinàmica i biomecànica. Moviments, limitacions, angles de confort
- Criteris de disseny basats en l'ergonomia
- Anàlisi ergonòmic de productes
- Prototipatge i testeig.
- La Posició sedent
- L'ergonomia de la mà
- Adaptació al cos humà
- Productes que integren ergonomia estàtica i dinàmica.
- Sistemes complexos. Automoció, wearables. interacció combinada
Es realitzaran diferents exercicis de curta durada de caràcter pràctic, que complementaran seminaris amb tècniques específiques i casos d'estudis entorn dels continguts plantejats.
Metodologia docent
- Classes teòric-practiques: classes magistrals, referents casos d’estudi, debat en gran grup.
- Seminari de procediments específics (eines i tècniques)
- Seminaris d’experts externs que aportin la seva visió professional
- Seminaris d’aproximació al disseny de producte: referents i casos d’estudi.
- Sessions de treball
- Tutories: tutories de seguiment i correcció del projecte.
- Presentació de treballs: presentació pública de resultats, parcials i finals. Valoracions.
Activitats formatives
Classes Teòric-practiques. ECTS: 20%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals, casos d’estudi i debats en gran grup.
Competències: CE8, CE11
Pràctiques experimentals. ECTS: 30%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Exercicis en l'aula i demostracions experimentals
Competències: CE8, CE11
Cerca de documentació. ECTS: 10%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Treball autònom: cerca de fonts especialitzades sobre materials i processos de construcció i transformació
Competències: CE1, CE11, CT11
Realització de projectes i tutories. ECTS: 35%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Treball autònom i en grup. Tutoria de seguiment i correcció del treball
Competències: CE1, CE11, CT11
Avaluació. ECTS: 5%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Prova de síntesi i aplicació dels conceptes i procediments adquirits a les classes teòriques i les pràctiques experimentals
Competències: CE8, CE11, CT11
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d'avaluació
La qualificació final del curs es basarà en una avaluació continuada del treball de l’estudiant. El professor farà un seguiment de l’evolució i dels progressos de l’alumne de manera individualitzada. Els criteris de valoració es corresponen amb l’adquisició de les competències corresponents a aquesta assignatura, descrites detalladament en aquesta guia docent.
La ponderació de la nota global de l’assignatura serà la següent:
- 50% la part magistral
- 50% la part dels seminaris
Per cada un dels projectes s’indicaran les competències i habilitats a avaluar. Cada projecte tindrà un sistema d’avaluació vinculat a la tipologia d’entregues definida.
La ponderació dels exercicis i projectes de la part magistral serà la següent:
- Un 30% de la nota correspon a l’exercici amb el qual s'inaugura el curs i es presenta l'assignatura.
- Un 30% de la nota correspon a la mitjana de notes obtingudes en els exercicis pràctics realitzats.
- El 30% de la nota s’avaluarà amb el projecte final.
- El 10% restant correspon a la participació activa en les sessions
Els lliuraments són obligatoris, però el no lliurament no impedeix que es pugui aprovar si la mitjana dóna 5 o més.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Competències específiques
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
CE7. Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i els seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
CE8. Demostrar comprendre els coneixements bàsics de les ciències i disciplines auxiliars del projecte de disseny, com ara l’antropometria i la fisiologia de la percepció visual, l’ergonomía, els mètodes d’avaluació de l’ús, la mercadotècnia, les tècniques de prospecció, etc.
CE9. Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
CE11. Demostrar comprendre el funcionament de l’entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
CE18. Interpretar i valorar críticament productes finals i projectes de disseny tant propis com aliens.
CE19. Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
CE20. Aplicar amb eficàcia els principis físics elementals i les eines matemàtiques bàsiques, per a la conceptualització i la formalització de projectes de disseny.
CE21. Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.
Competències tranversals
CT1. Capacitat de comunicació oral i escrita en la llengua nativa i en altres llengües com ara l’anglès que permeti treballar en un context internacional.
CT2. Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT3. Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografía necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT5. Dominar el mitjà informàtic i les tecnologies digitals.
CT6. Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT7. Capacitat per a coordinar, dirigir i liderar grups de treball al voltant d’un projecte de disseny, o bé on el disseny ocupi un lloc rellevant.
CT8. Capacitat d’iniciativa i esperit emprenedor.
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT11. Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.
CT12. Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT13. Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CT14. Valorar i fomentar l’ús social de l’entorn i de la comunicació amb atenció especial a l’accessibilitat per a grups d’usuaris i receptors diferents.
CT15. Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT16. Demostrar que es posseeixen valors i principis deontològics propis de la professió.
CT17. Demostrar que coneix els fenòmens innovadors i els nous llenguatges i propostes culturals.
CT18. Capacitat d’autogestionar el desenvolupament d’un itinerari professional.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.
CT20. Demostrar predisposició envers el rigor i l’experimentació propis del mètode científic.