L'objectiu principal de l'assignatura és dotar a l'estudiant de plantejaments de disseny que col·loquen a l'usuari com a centre del projecte, aprofundint en tècniques per saber detectar i qüestionar les necessitats dels usuaris i interpretar el seu context per poder generar solucions. El disseny centrat en l'usuari facilita la vida quotidiana i la nostra relació amb els objectes, la comunicació i els espais.
La usabilitat, el disseny d'interacció i l'experiència d'usuari (UX) estudien la forma en què les persones es relacionen amb el nostre context (comunicació, interfícies, productes, espais i experiències) per aconseguir que siguin més intuïtives, satisfactòries, recordables, més fàcils d'usar i amb una interacció més fluida.
Hem de comprendre què significa el “punt de vista de l'usuari”.
Encara que el Disseny d'Experiència de l'Usuari està molt lligat als llocs web, aplicacions web i productes interactius digitals, en realitat fa referència a la “experiència ideal” en usar un servei, producte o espai, per la qual cosa ens permet treballar solucions per dissenyar totes les experiències que una persona pugui tenir en relació al context en el qual viu.
Per tant, el treballar en el Disseny de l'Experiència, avui és competència de totes les àrees del disseny, ja que travessem un moment en el qual vivim la fusió dels mons físic i online i una excel·lent experiència començada online per un usuari, pot espatllar-se en la interpretació d'un missatge, en el primer moment d'ús del producte, en la recepció de l'hotel o en el moment de pagar una botiga o en el moment d'obrir un regal. El Customer Journey no acaba fins que no acaba l'ús del producte o servei per part de l'usuari.
Amb aquest enfocament en ment, la manera de plantejar el projecte canvia assumint un comportament més empàtic cap a les persones que seran els usuaris o consumidors de les nostres propostes. El punt és observar, explorar i visualitzar com se senten els nostres usuaris en utilitzar els nostres productes i serveis de principi a fi.
Objectius formatius
- Conèixer mètodes per a la identificació de requeriments de projecte des del punt de vista de l'usuari i la seva aproximació al problema plantejat des d'una perspectiva global de disseny.
- Entendre l'experiència d'usuari com un component fonamental dins de la disciplina del disseny i la seva aplicació a marques, productes o experiències digitals.
- Entendre els paràmetres que influeixen en la interacció de l'usuari amb el seu context, analògic o digital.
- Aplicar el testeig amb usuaris com a part important del procés de disseny a l'hora de validar conceptes o dissenys.
- Entendre el paper clau del disseny en la relació entre persones i tecnologia.
- Conèixer i interpretar els fonaments i normatives necessàries per desenvolupar projectes pensant en les capacitats de les persones.
- Instruir en les tècniques i metodologies per a l'elaboració de projectes complexos amb solucions interprofessionals, potenciant les relacions interhumanes i el treball en equip.
Metodologia docent
- Classes teoricopràctiques: classes magistrals, referents a casos d'estudi, debat en gran grup.
- Seminari de procediments específics (eines i tècniques).
- Seminaris d'experts externs que aportin la seva visió professional.
- Seminaris d'aproximació al disseny de producte: referents i casos d'estudi.
- Sessions de treball.
- Tutories: tutories de seguiment i correcció del projecte.
- Presentació de treballs: presentació pública de resultats, parcials i finals.
- Valoracions.
Activitats formatives
Classes Teoricopràctiques. ECTS: 20%
Metodologia d'ensenyament / aprenentatge: Classes magistrals, casos d'estudi i debats en gran grup.
Competències: CE8, CE11
Pràctiques experimentals. ECTS: 30%
Metodologia d'ensenyament / aprenentatge: Exercicis a l'aula i demostracions experimentals
Competències: CE8, CE11
Cerca de documentació. ECTS: 10%
Metodologia d'ensenyament / aprenentatge: Treball autònom: cerca de fonts especialitzades sobre materials i processos de construcció i transformació
Competències: CE1, CE11, CT11
Realització de projectes i tutories. ECTS: 35%
Metodologia d'ensenyament / aprenentatge: Treball autònom i en grup. Tutoria de seguiment i correcció del treball
Competències: CE1, CE11, CT11
Avaluació. ECTS: 5%
Metodologia d'ensenyament / aprenentatge: Prova de síntesi i aplicació dels conceptes i procediments adquirits en les classes teòriques i les pràctiques experimentals
Competències: CE8, CE11, CT11
Metodologia del Seminari
Bloc Digital
Metodologia docent
Durant el transcurs del semestre s'alternen classes d'anàlisi de navegabiltat i usabilitat, de producció informàtica, juntament amb classes de treball supervisat i consulta (individuals i col·lectives).
Cada tema abordat se secundarà amb un exercici pràctic i estudi de cas com a exemple d'aplicació.
Se seguirà el següent esquema:
- Contextualització de l'entorn de treball. Documentació i anàlisi de les especificitats de l'entorn
(Case study) - Explicació teòrica d'eines de producció. Exercicis pràctics per a l'assimilació de conceptes.
- Projecte autònom amb sessions de control tutoritzades.
Activistes formatives
UX / UI - Pantalles i dispositius
- Mentalitat analítica, recerca.
- Entendre i familiaritzar a l'estudiant del nou context professional del disseny.
UX - Arquitectura i Wireframing
- Definir context i usuari. Capacitat de detectar problemes i oportunitats.
- Entendre les diverses fases d'un projecte digital.
UI - Elements del Disseny Digital
- Capacitat d'anàlisi i organització.
- Indentificar i entendre la funcionalitat dels diversos elements que intervenen en el disseny d'interacció.
Disseny d'interacció
- Proactivitat i visió de futur.
- Ampliar l'imaginari de dispositius d'entorn del disseny interactiu. Combinar disseny Print i les opcions/oportunitats de la interacció.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podrà ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor/a en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d'avaluació
La qualificació final del curs es basarà en una avaluació contínua del treball de l'estudiant. El professorat farà un seguiment de l'evolució i dels progressos de l'estudiant de manera individualitzada. Els criteris de valoració es corresponen amb l'adquisició de les competències corresponents a aquesta assignatura, descrites detalladament en aquesta guia docent.
La ponderació de la nota global de l'assignatura serà la següent:
- 50% la part magistral
- 50% la part dels seminaris
Per cadascun dels projectes s'indicaran les competències i habilitats a avaluar. Cada projecte tindrà un sistema d'avaluació vinculat a la tipologia de lliuraments definida.
La ponderació dels exercicis i projectes de la part magistral serà la següent:
- Un 30% de la nota correspon a l'exercici amb el qual s'inaugura el curs i es presenta l'assignatura.
- Un 30% de la nota correspon a la mitjana de notes obtingudes en els exercicis pràctics realitzats.
- El 30% de la nota s'avaluarà amb el projecte final.
- El 10% restant correspon a la participació activa en les sessions.
Els lliuraments són obligatoris, però el no lliurament no impedeix que es pugui aprovar si la mitjana dona 5 o més.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de la pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permetin.