El curs persegueix un apropament a la imatge en un sentit ampli des de diferents sistemes de generació, captura i manipulació de la mateixa, amb un émfasi especial en la fotografia i als procediments i l’actitud des d’on ens enfrontem al fet fotogràfic.
L’assignatura es divideix en dues parts ben diferenciades. D’una banda ens enfocarem cap a un model d’experimentació en la generació d’imatges (PART 1) mentre que de l’altre s’exposa una visió canònica del medi fotogràfic (PART 2)
Objectius formatius
PART 1
Es pretén dotar l’estudiant de la capacitació suficient per a elaborar fotografies que li permetin expressar-se i presentar els seus treballs de manera adequada. En aquest sentit els coneixements esdevenen doblement instrumentals: D’una banda es tracta d’iniciar-se en el coneixement dels medis i els referents per a disparar i manipular imatges de manera creativa i expressiva; i de l’altra d’adquirir les suficients destreses en la utilització dels materials del plató, dels aparells fotogràfics analògics i digitals, dels objectius i de la resta de materials auxiliars així com en la gestió dels arxius resultants de tot el procés, per tal de tirar endavant treballs de disseny que incloguin imatge fotogràfica i ser capaç de presentar-los adequadament.
PART 2
Comprensió i execució tècnica del dispositiu fotogràfic.
Comprensió i execució tècnica de la il·luminació amb llum continua a l’espai plató.
Desenvolupament de les competències necessàries per a realitzar un projecte fotogràfic simple.
Coneixement de la història de la fotografia.
Aquesta assignatura s’imparteix en: Català / Castellà
Les tutories es podran realitzar en: Català / Castellà
No es requereixen coneixements específics. Es recomana tenir accés a un aparell fotogràfic amb possibilitat de manipulació manual.
PART 1
- La llum i la generació de la imatge.
- El principi de la càmara estenopeica i de la fotosensibilització.
- Els temes fotogràfics
- Format, enqüadrament, punt de vista i composició.
- Fotografia analògica i digital.
- Sèrie, Seqüència i narrativa. Estil
- Altres dispositius de captació i generació d'imatges.
- Manipulació i intervenció de la imatge fotogràfica.
PART 2
- L’aparell fotogràfic. Cos, objectiu i sensor. Obturació, diafragma i sensibilitat. Enfoc i profunditat de camp. La mesura de la llum: histograma
- Tractament digital de la imatge fotogràfica:Formats d’arxiu. Resolució. Gestió del color. Retoc.
- Impressió de la imatge fotografica
- La il·luminació. El plató i els exteriors.
- Creació de narratives simples a través d’imatges
Metodologia docent
PART1
En principi, es duran a terme dues sessions setmanals on es treballaran de manera alterna continguts de caràcter més tècnic amb altres orientats a oferir una visió contextual del medi i a la generació de projectes per al desenvolupament de les competències tècniques i expressives. Aquesta alternància, així com -en general- tots els aspectes metodològics són susceptibles de veure’s afectats i -en conseqüència- modificats per la dinàmica dels grups i la seva evolució competencial, així com per altres circumstàncies externes com col·laboracions amb altres assignatures, esdeveniments puntuals o demandes dels propis estudiants.
El coneixement de referents i fonaments conceptuals servirà de marc per a la realització d’exercicis pràctics en que es vagin exercitant els diferents punts a tractar fins a l’assoliment d’una competència general suficient en la matèria.
PART 2
Els mètodes d’aprenentatge es basen en l’assitència a classes magistrals i seminaris així com el desenvolupament del projecte. Per tal de fer emergir els coneixements en l’alumnat es treballa amb el mètode pregunta resposta així com en la resolució de petits problemes.
Activitats formatives
- Sessions de contextualització històrica i referencial.
- Sessions d’explicació de procediments i de demostracions pràctiques.
- Comentaris a les lectures, consultes i visites a exposicions programades.
- Pràctiques supervisades a l’aula, al plató (ocasionalment també a l’exterior) i al taller de creació gràfica.
- El treball autònom es centrarà fonamentalment en la captura de imatge, seguint les indicacions que corresponguin en cada cas a l’objectiu de cadascun dels exercicis plantejats. Posteriorment es realitzaran a l’aula sessions col·lectives de visionat, comentari i avaluació de les imatges.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo.
A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
- Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
- Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
- Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
PART 1
Es lliuraran un mínim de sis sèries fotogràfiques on s’evidenciaran els diferents continguts, separadament o en conjunt. L’avaluació serà sumativa i formativa i aquests treballs pràctics suposaran un 80% d’aquesta part.
El 20% restant correspondrà a un treball autònom i/o un examen (encara per determinar, i que es realitzarà en funció de l’evolució dels grups). L’actitud i assistència ponderarà fins a un 10% de la nota final per tal de compensar la tendència negativa en la qualificació resultant de l’avaluació continuada i la multiplicitat de tasques.
PART 2
Projecte fotogràfic 60%
- Entrega d’una revista A3+ plegada amb goma segons model.
- Les imatges s’han d’entregar en un pen drive en format .tif
Examen teòric 40%
- Es demana un mínim d’una nota 3 per tal de que aquesta faci mitja.
- Per tal de tenir dret a examen cal entregar la llibreta de seguiment a mode d’evidència de l’aprenentage de l’estudiant.
NOTA FINAL
La nota final es composarà del 50% de cada part.
Procés de reavaluació
Normativa general
- No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
- Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
Els treballs susceptibles de ser reavaluats es pactaran amb el professor al llarg del curs i/o en la data acordada de revisió.
- Fontcuberta, Joan. La furia de las imágenes. Barcelona: Galaxia Gutenberg. 2016
- Sontag, Susan. Sobre la Fotografia.Barcelona: De Bolsillo. 2010
- Schotte, H. Diccionario de la Fotografia. Barcelona: Blume. 1982
- Weston, Chris. Domina la Exposición Digital. Barcelona: IndexBox. 2008
- Langford, M., Fox A. i Sawdon, R. Fotografia Basica. Barcelona: Omega. 2011
Competències específiques
Competència
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE3.5. Utilitzar el llenguatge dels materials, la seva significació i les seves propietats expressives.
CE3.7. Demostrar criteris raonats en l’elecció de formats, mesures i proporcions.
Competència
CE22. Dominar els llenguatges plàstics per adequar les intencions comunicatives i expressives a l’ús dels mitjans i tècniques artístiques.
Resultats d’aprenentatge
CE22.2. Distingir els potencials comunicatius i expressius dels diferents codis artístics i les seves formes d’articulació per a assolir resultats que corresponguin a intencions preestablertes.
Competències transversals
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT15. Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.