Com en els llibres de “Tria la teva pròpia aventura”, el treball en el territori de les arts visuals resulta de les diverses decisions que va prenent l’artista, així com dels condicionants que sorgeixen de les interaccions amb els altres agents del context. En aquest sentit, l’espai de les arts s’ha considerat com un de negociació, de joc, de trobada, de contacte, de subversió i de traducció. El taller d’Arts Visuals serà una immersió en l’ofici de l’artista contemporani per conèixer algunes d’aquestes realitats. Es veuran diversos passos que conformen el desenvolupament de projectes, es coneixeran diferents perfils d’artistes i agents culturals i es presentarà el context artístic com un camp potencialment interessant per a la investigació.
Objectius formatius
- Percebre l’ofici de l’artista com aquell que, actuant des de la incertesa, és conscient de trobar-se en tensió en una xarxa de relacions entre diversos agents.
- Conèixer els diferents agents que s’interrelacionen en el context artístic.
- Treballar l’espai de les arts com un context de possibilitats.
- Ser capaç de llegir críticament diverses manifestacions artístiques.
- Ser capaç d’analitzar les possibilitats potencials que el camp de les arts ens pot oferir pel mateix treball i interessos.
El curs començarà amb dues sessions dedicades a conèixer-nos i negociar què volem fer junts en una assignatura com aquesta. Es tindrà en compte allò que la docent vol compartir i els interessos de l’alumnat. El contingut específic de les set últimes sessions es plantejarà en aquestes dues primeres sessions.
Metodologia docent
La metodologia docent es basa en la deriva: és oberta i es perfilarà i actualitzarà a cada sessió, segons les relacions que s’estableixin amb el grup d’alumnes. La docent posarà èmfasi
Activitats formatives
- Trobades i converses amb artistes i visites a espais del context artístic (25%)
- Grups de debat (25%)
- Exercicis d’escriptura individual (50%)
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
L’assistència a totes les sessions amb una actitud activa i curiosa.
La participació activa a totes les activitats formatives.
La resta de criteris d’avaluació es pactaran el primer o segon dia de l’assignatura amb l’alumnat.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Calvino, Italo. (1979). Si una noche de invierno un viajero. Traducció d’Esther Benítez. En línia
Pratt, Mary Louise. (1999). “Arts of the Contact Zone”. A Ways of Reading, editat per David Bartholomae i Anthony Petroksky. Nova York: Bedford/St. Maritin’s.
Bang Larsen, Lars. (2013). “The Society Without Qualities”. E-Flux Journal #47. En línia
Sertic, Irena (ed.). (2019). Participatory Arts For Invisible Communitites. En línia
Recursos
Vídeo
The Committee (2014), Pilvi Takala
When Faith Moves Mountains (2002), Francis Alÿs
Me And You And Everyone We Know (2005), Miranda July (es troba a Filmin)
Ways of Seeing (1972), John Berger (sèrie completa a YouTube)
Obra
David Shrigley
Miranda July
Andrea Fraser
Palle Nielsen
Nyamnyam
Deriva Mussol
Competències específiques
Relacionar les metodologies artístiques amb les possibilitats comunicatives i expressives de les diferents tècniques artístiques i la situació contextual.
Competències transversals
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT15. Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.