L’assignatura basa la seva raó de ser en l’anàlisi aprofundida de la imatge, entesa com a element comunicatiu representador de l’espai, amb totes les connotacions que aquest porta implícites.
Es donaran les eines i els recursos necessaris per a comunicar de manera òptima el projecte, en totes les seves parts.
Objectius formatius
Obtenció de les competències en un entorn professionalitzador. En acabar l’assignatura l’estudiant ha de ser capaç de presentar projectes comunicativament viables i que segueixin els codis internacionals de representació tècnica. Es fomentarà l’autocrítica i l’autoexigència per tal que l’estudiant exterioritzi el seu potencial creatiu a l’hora de representar un projecte.
- Introducció - Presentació del curs i organització de les classes.
- Comunicació visual aplicada al disseny d’espais.
- Introducció a la Comunicació projectual en el disseny d’espais.
- Estudi de cas. Representació de projectes de disseny d’espais.
- Mètodes de comunicació aplicats a la representació de projectes.
- Organització de fases del Projecte. Divisió del projecte en parts.
- Maquetació del projecte i Presentació Final.
- Aplicació dels Sistemes de Comunicació a la presentació del projecte.
- Representació de projectes. CAD.
- Memòria planimètrica, nomenclatures i caixetí.
- La importància de l’estètica del dibuix tècnic. Les capes i el CTB.
- L’Estat Actual. Les Imatges de Referència.
- El Projecte Bàsic: Plantes, Alçats i Seccions.
- El Projecte Executiu: Enderrocs, Electricitat, Sanejament, Lampisteria, Climatització, Paviments, Sostres, Revestiments.
- El Projecte de Detall: Fusteria, Aplacats, Alicatats, Mobiliari, ...
- Maquetació en CAD.
- Edició en Photoshop d’un delineat procedent de CAD.
- Tractament de capes. Fusió de capes, tipus d’imatge, seleccions, modificacions, efectes i filtres.
- Digitalització de delineats.
- Manipulació de l’escena importada des d’Autocad i edició per obtenir plasticitat, profunditat i realisme.
- Materials i textures. Digitalització, tractament, edició i aplicació. Acabats. Mobiliari, decoració i accessoris.
- Creació i tractament de llums i ombres.
- Representació d’espais virtual a partir d’una imatge existent. Photoshop.
- Tractament, edició i optimització d’imatges escollides prèviament per convertir-les en referència del projecte plantejat. Tractament i aplicació de filtres i efectes, textures i materials, llums i ombres. Efecte collage.
- Edició i optimització d’imatges renderitzades per aconseguir els objectius desitjats, sigui obtenint més realisme o bé creant noves imatges de caràcter més plàstic.
- Tractament d’imatges d’Estat Actual i creació d’efectes d’”Abans i Després” per a projectes de rehabilitació d’espais. Tractament i retocs de fotos reals. Fusió d’imatges, trucs, efectes, textures i filtres amb Photoshop.
- Modelatge en 3D amb Sketch Up
- Introducció al programa: Sketchup Make / Pro, galeria d'extensions, galeria 3D.
- Interfície: espai de treball, barres d'eines i finestres.
- Modelat: dibuix, edició, grups i components, capes.
- Biblioteca de materials. Textures i colors.
- Creació d'un entorn: calaix de sorra, ombres, estils.
- Preparació d'escenes: plànols de secció, memorització d'escenes.
- Sortides: exportació del model, generació d'imatges i animacions.
Metodologia docent
L’assignatura és clarament pràctica, amb una base teòrica. Les classes s’estructuren en dues parts: un vessant teòrica durant la primera sessió de la setmana, i una altra de pràctica durant la segona. Així, la sessió teòrica inclou el contingut base del tema a tractar durant la setmana i exercicis puntuals sobre la matèria explicada. La segona sessió setmanal és totalment pràctica, en el qual l’estudiant realitza un exercici orientat a assentar els coneixements explicats durant la sessió teòrica, així com a potenciar la seva creativitat i originalitat a l’hora de solucionar casos extrems i complexos. Aquestes pràctiques curtes es realitzen de manera individual, i en grup, depenent de l’activitat, amb l’objectiu de fomentar tant l’autocrítica i la superació personal, en el primer cas, com el treball en equip, la divisió de tasques i els debats, en el segon.
Un cop apreses i dominades les eines i un cop s’hagi obtingut una base crítica respecte a la temàtica de l’assignatura, es processa tota la informació obtinguda en la primera part del curs i es tramita de tal forma que l’objectiu final sigui l’obtenció d’una correcta, adequada i coherent presentació d’un projecte com a exercici final de l’assignatura, el qual els estudiants aniran realitzant per etapes (5 fases) durant tota la duració de l’assignatura.
Activitats formatives
Pràctica 1. Comunicació visual aplicada al disseny d’espais.
Realització d’un pla de comunicació visual.
Obtenció de la coherència i l’ordre necessaris per organitzar un projecte i dividir-lo en les seves respectives parts que sigui visualment comunicador de les estratègies plantejades.
Pràctica 2. Representació de projectes. CAD.
Organització visual d’un projecte a partir de les seves fases i continguts.
Adquisició de l’agilitat mental necessària per comprendre quina és la millor manera de representar el disseny d’un espai per tal que aquest assoleixi la màxima comprensió i especificitat possibles.
Pràctica 3. Edició en Photoshop d’un delineat procedent de CAD.
Digitalització i edició d’un delineat.
Obtenció d’un espai amb profunditat partint d’un plànol en 2D. Comunicació i expressió dels punts claus del concepte projectual.
Pràctica 4. Representació d’espais virtual a partir d’una imatge existent. Photoshop.
Edició d’un renderitzat o d’una imatge existent per a l’obtenció d’un nou espai.
Creació d’un nou espai virtual a partir d’una imatge ja existent. Ús de les tècniques explicades a classe, així com foment de la creativitat i originalitat.
Pràctica 5. Modelatge en 3D amb Sketch Up
Creació d’un espai virtual per contextualitzar-lo en un entorn real.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
- Assistència i participació: 25%
- Pràctica 1: 15%
- Pràctica 2: 20%
- Pràctica 3: 15%
- Pràctica 4: 10%
- Pràctica 5: 15%
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
Per aprovar l’assignatura cal tenir aprovades tant les pràctiques com l’assistència i participació.
Competències específiques
Competència
CE3 Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE3.9. Aplicar els recursos de disseny assistit per ordinador a les diferents fases del projecte: conceptualització, formalització i presentació.
Competència
CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE5.3. Representar superfícies, espais, i modelar objectes fent ús de programes informàtics
Competència
CE6 Demostrar conèixer i utilitzar amb criteris especialitzats l’arquitectura de la lletra i les diferents famílies tipogràfiques dels alfabets llatins.
Resultats d’aprenentatge
CE6.4. Gestionar els alfabets digitals i les aplicacions informàtiques relacionades amb la tipografia.
Competència
CE9 Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
Resultats d’aprenentatge
CE9.4. Dominar en l'àmbit d'usuari els diferents tipus de programes informàtics necessaris per al desenvolupament de projectes de disseny.
CE9.5. Modelar digitalment objectes en tres dimensions i canviar paràmetres i produir plans acotats.
CE9.6. Utilitzar programes professionals de maquetació de pàgina i produir plantilles.
CE9.7. Representar espais en dues i tres dimensions mitjançant l’ús de programes informàtics.
CE9-8. Editar productes audiovisuals amb imatges animades i so sincronitzat.
Competències transversals
CT5 Dominar el mitjà informàtic i les tecnologies digitals.
CT11 Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.