Objectius
L'objectiu de l'assignatura és dotar l'estudiant d'una visió global del projecte i especialment una maduresa projectual en les fases inicials del disseny de producte com ara l'anàlisi del context al voltant del producte, la conceptualització i el projecte bàsic.
És fonamental entendre l'heterogeneïtat del projecte de disseny, els diferents enfocaments possibles i aproximacions metodològiques en funció de sector, la tipologia del projecte, de client o de l'usuari.
Per a això s'abordaran diferents eines i tècniques que permetin abordar la definició del projecte, l'elaboració d'una proposta de valor, la seva implementació en un producte tangible, així com la seva comunicació.
Els coneixements impartits s'orientaran a tècniques d'anàlisi de context, d'anàlisi de l'usuari i dels stakeholders vinculats al projecte, processos creatius, de conceptualització i proposta de valor, mètodes de resolució de problemes, eines de validació de projectes, tècniques de comunicació i introducció a components tècnic-formals del projecte de disseny.
Part del contingut s'orientarà a fomentar la cultura del disseny i de l'empresa, l'esperit crític de l'estudiant i la generació d'una identitat pròpia com a dissenyador.
El curs s'articularà a través de dos projectes, cadascun d'ells vinculat a un sector específic del disseny de producte i amb la possibilitat que l'estudiant abordi el projecte des d'enfocaments diferents. Els punts de partida per a cada projecte seran també diversos perquè els estudiants potenciïn la seva capacitat d'adaptació a diferents entorns projectuals.
L'objectiu de l'assignatura és dotar l'estudiant d'una visió global del projecte i especialment una maduresa projectual en les fases inicials del disseny de producte com ara l'anàlisi del context al voltant del producte, la conceptualització i el projecte bàsic.
És fonamental entendre l'heterogeneïtat del projecte de disseny, els diferents enfocaments possibles i aproximacions metodològiques en funció de sector, la tipologia del projecte, de client o de l'usuari.
Per a això s'abordaran diferents eines i tècniques que permetin abordar la definició del projecte, l'elaboració d'una proposta de valor, la seva implementació en un producte tangible, així com la seva comunicació.
Els coneixements impartits s'orientaran a tècniques d'anàlisi de context, d'anàlisi de l'usuari i dels stakeholders vinculats al projecte, processos creatius, de conceptualització i proposta de valor, mètodes de resolució de problemes, eines de validació de projectes, tècniques de comunicació i introducció a components tècnic-formals del projecte de disseny.
Part del contingut s'orientarà a fomentar la cultura del disseny i de l'empresa, l'esperit crític de l'estudiant i la generació d'una identitat pròpia com a dissenyador.
El curs s'articularà a través de dos projectes, cadascun d'ells vinculat a un sector específic del disseny de producte i amb la possibilitat que l'estudiant abordi el projecte des d'enfocaments diferents. Els punts de partida per a cada projecte seran també diversos perquè els estudiants potenciïn la seva capacitat d'adaptació a diferents entorns projectuals.
Objectius formatius
Els objectius formatius se centren a dotar l'estudiant d'una capacitat d'anàlisi i que sigui capaç de sintetitzar la informació recollida per a la detecció d'oportunitats de producte, com per a la seva formalització i execució a dissenys tangibles, amb una aportació de valor clara en funció dels objectius i abast marcat en el projecte.
És fonamental també que els estudiants desenvolupin eines de validació del projecte en les seves etapes més inicials.
Es treballaran diferents mètodes projectuals perquè l'estudiant sigui capaç d'afrontar diferents tipologies de projectes.
Es fomentarà el treball en equip per abordar diferents rols dins d'un context projectual, així com la presa de decisions.
En l'àmbit comunicatiu es buscarà dotar l'estudiant d'una seguretat i capacitat d'expressar els valors més importants del seu projecte en funció de l'audiència, mitjançant diferents eines visuals i de síntesi.
- Cultura de disseny i relació amb l'àmbit industrial i empresarial.
- Tècniques d'anàlisi de context des de la perspectiva de mercat, de la marca i l'empresa, o des del punt de vista de l'impacte social.
- Anàlisi d'identitat de marca i portafoli de producte.
- Tècniques d'empatia i detecció de necessitats de l'usuari i dels stakeholders vinculats al projecte.
- Definició de marc i abast del projecte.
- Definició del brief del projecte. Capacitat crítica i proposta de re-briefing davant d'un brief assignat. Programa de necessitats i funcions.
- Utilització d'eines de dibuix, sketch, detalls constructius, storyboarding per l'aproximació al context d'ús del producte seva aproximació formal.
- Ús de maquetes preliminars, de caràcter volumètric i de simulació funcional com a eina de treball per a l'experimentació
- Tècniques creatives per a la generació de moodboards, estils de disseny, ambientació i definició de línies de disseny.
- Eines i estratègies de formalització, ús de materials, detalls constructius, solucions i aplicació de materials i textures.
- Acostament a coneixements tècnics, de materials i processos productius, per a atorgar la viabilitat necessària al projecte en les etapes inicials.
- Tècniques de validació de projectes en l'àmbit de proposta de valor, tècnics i d'encaix amb l'empresa o el client.
- Eines d'elaboració de discursos projectual i la seva exposició i comunicació.
Metodologia docent
- Classes taller on es combinen teoria i pràctica.
- Formació i coordinació d’equips per tal d’afrontar un objectiu comú.
- Tallers per tal d’obtenir informació de context i detectar oportunitats de producte.
- Desenvolupament del projecte per mitjà de dibuix i maquetes. Tallers de dibuix per generar múltiples solucions de disseny. Execució de múltiples maquetes de producte que aportin a l'alumne la informació necessària per a poder explorar i avaluar el seu projecte i elaborar taules de conclusions al respecte. L’objectiu és que l’estudiant reforci la seva capacitat d’avaluació, anàlisi i de desenvolupament del producte, a partir de testejar els seus propis dissenys.
- Exploració del producte: definició formal i constructiva a través de recursos de dibuix. Anàlisi funcional, ergonomia, components i funcionament, identitat, llenguatge i comunicació.
- Selecció i avaluació conjunta dels resultats obtinguts. Acordar criteris d'avaluació que satisfaci les necessitats descrites prèviament a l’inici del projecte, i concloure si el resultat obtingut s’adreça a l’usuari prèviament establert.
Activitats formatives
- Classes teòriques: classes magistrals i debat en gran grup.
- Seminari de procediments específics (einas i tècniques)
- Comissionat d’experts externs que aportin la seva visió estratègica del producte.
- Seminaris d’aproximació al disseny de producte: referents i casos d’estudi.
- Tutories: tutories de seguiment i correcció del projecte.
- Tallers de tècnica associada a la conceptualització i disseny bàsic: assistència en la resolució de les dificultats formals i constructives.
- Exercici autònom de formulació de programes de disseny i el seu desenvolupament a partir de situacions simulades i pautes per al desenvolupament del projecte.
- Desenvolupament grupal de les diferents tècniques expressives presentades a les classes teòriques.
- Presentació de treballs: presentació pública de resultats, parcials i finals. Valoracions.
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Competències específiques
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny i innovació.
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
CE4. Utilitzar les tècniques bàsiques d’expressió per a representar i crear formes en dues o tres dimensions.
CE7. Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i els seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
CE8. Demostrar comprendre els coneixements bàsics de les ciències i disciplines auxiliars del projecte de disseny, com ara l’antropometria i la fisiologia de la percepció visual, l’ergonomía, els mètodes d’avaluació de l’ús, la mercadotècnia, les tècniques de prospecció, etc.
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
CE19. Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
CE22. Dominar els llenguatges plàstics per adequar les intencions comunicatives i expressives a l’ús dels mitjans i tècniques artístiques.
Competències transversals
CT1. Capacitat de comunicació oral i escrita en la llengua nativa i en altres llengües com ara l’anglès que permeti treballar en un context internacional.
CT2. Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT3. Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografía necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT6. Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT7. Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT8. Capacitat per a coordinar, dirigir i liderar grups de treball al voltant d’un projecte de disseny, o bé on el disseny ocupi un lloc rellevant.
CT9. Capacitat d’iniciativa i esperit emprenedor.
CT10. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT11. Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.
CT12. Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT13. Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CE14. Valorar i fomentar l’ús social de l’entorn i de la comunicació amb atenció especial a l’accessibilitat per a grups d’usuaris i receptors diferents.
CT17. Demostrar que coneix els fenòmens innovadors i els nous llenguatges i propostes culturals.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.
CT20. Demostrar predisposició envers el rigor i l’experimentació propis del mètode científic.