La producció i processament del Big Data implica un canvi de paradigma en la relació que tenim amb el món. L’anàlisi de grans volums de dades aporta coneixement sobre l’entorn, els hàbits i conductes dels col·lectius i dels individus, fins i tot abans que ells mateixos ho sàpiguen. El coneixement que se’n deriva està capitalitzat, de moment, per la indústria tecnològica, que comercialitza amb els conjunts de dades amb empreses del sector de la mobilitat, la seguretat, la salut, el retail, etcètera.
En aquest curs es realitzarà una lectura no productivista de les dades massives, seguint les noves epistemologies de les humanitats digitals. Es proposaran mètodes small per a l’estudi de patrons de dades, que van més enllà de la narrativa i la comprensió convencionals, i permeten la modularització i recombinació de les disciplines tradicionals del disseny.
Concretament, s’estudiaran les oportunitats que s’obren per als dissenyadors i dissenyadores entorn l’ús de dades massives, la rellevància que té l’Small Data en l’era del Petabyte, i les possibles formes que, aplicades a les dades, esdevenen en el disseny de la informació. Alhora, es desenvoluparà una capacitat essencial i sovint menystinguda i que és pròpia del disseny: el canvi d’escala.
Objectius formatius
- Desenvolupar formes de relació de dades des de la cultura del projecte de disseny
- Integrar conceptes i procediments propis d’altres disciplines, com ara les tecnologies de processament de dades, per ampliar l’esfera de coneixement pròpia del disseny
- Desenvolupar un posicionament propi en relació a l’emissió de dades sostenible i responsable
- Exercitar el canvi d’escala com a competència d’articulació entre diferents nivells de realitats complexes
- Desenvolupar capacitats analítiques per a conjunts de dades de formats variats i multimodals
- Considerar les diferents narratives inherents als medis de producció del disseny
- No és necessari haver cursat prèviament altres assignatures afins.
- Es recomana dur el mòbil a classe.
TEMA 1. INPUT
- The Petabyte Age. Eames Office (1977) Potències de Deu.
- Volum, varietat i velocitat. Touring i el primer sistema Big Data.
- Mobilitat vs. ubiqüitat. Simon Weckert hackeja Google Maps.
TEMA 2. ALGORISME
- Algorismes de l’addicció. Big Social Data i la disputa de l’atenció.
- Data mining: perquè es venen bolquers i cervesa els divendres a la tarda.
- J. Craig Venter i la seqüenciació del genoma.
TEMA 3. OUTPUT
- Explicar històries amb dades. Lupi & Posavec a Dear Data.
- De les dades al coneixement, passant pel disseny de la informació. Domestic Data Streamers.
- Vigilància amb dades i contravigilància. Objecte panòptic i objecte patològic, per Alicia de Manuel.
TEMA 4. ABAST
- Humanitats digitals. Small data vs Big data.
- Ubiqüitat i paisatge sonor: Experiències sòniques.
- Noves epistemologies en la societat de les dades massives.
Metodologia docent
L’assignatura s’articula al voltant de tres formes d’activitats: dirigides, aquelles en què el pes recau sobre el contingut que es dóna als estudiants, supervisades, en què són els estudiants que generen contingut amb el docent com a guia, i autònomes, en què l’estudiant treballa en solitari a partir de les activitats formatives proposades. Es tres tipus d’activitats es barrejaran en sessions mixtes.
Atesos els imprevistos relacionats amb la COVID-19, part de la docència pot impartir-se telemàticament o de forma deslocalitzada, en espais fora de les instal·lacions de l’escola
Activitats formatives
Activitats dirigides: sessions d’una hora en la que es presenten els temes a treballar, ja especificats al temari. ECTS: 30%
Activitats supervisades: sessions de dues hores en la que s’el·laboren dinàmiques participatives al voltant dels temes presentats en les activitats dirigides o els exercicis realitzats en les activitats autònomes. ECTS: 40%
- Activitat 1. D’on vens i on vas
- Activitat 2. Patrons insòlits
- Activitat 3. Lo mismo pero en phygital
- Activitat 4. Input. Algorisme. Output. Abast. Disseny de l’outreach dels projectes desenvolupats, amb col·laborador extern a determinar. (Relacionat amb el projecte del curs)
Activitats autònomes: conceptualització i desenvolupament d’exercicis, del projecte de curs, i de la llibreta. ECTS: 30%
- Projecte del curs: disseny especulatiu i/o disseny crític a partir d’un set de dades
- Llibreta: es farà un diari de dades, que articularà els exercicis i el projecte, i esdevindrà un espai de treball personal
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
Els criteris d’avaluació són específics a cada treball i exercici de curs. Es concretaran en la descripció de presentació de l’exercici i es treballaran i ponderaran a la classe abans de fer-ne ús per a l’avaluació.
L’avaluació serà continuada, i en formen part les següents activitats:
- Exercicis resultants d’activitats supervisades (30%) Exercici 1. D’on vens i on vas (10%) Exercici 2. Patrons insòlits (10%) Exercici 3. Lo mismo pero en phygital (10%)
- Projecte del curs: disseny especulatiu i/o disseny crític a partir d’un set de dades (50%)
- Llibreta de treball personal (20%)
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
Els estudiants que no obtinguin una nota mitjana igual o superior a 5 caldrà que es presentin a la reavaluació. Aquesta no serà la reentrega d’un o diferents treballs suspesos ja presentats, sinó que es proposarà un nou exercici que permeti visibilitzar l’assoliment dels continguts impartits durant el curs.
- Alcalde, Ignasi (2015). Visualización de la información: de los datos al conocimiento. Editorial UOC.
- Augoyard, F., Torgue. (2008). Sonic experience: a guide to everyday sounds. McGill-Queen’s University Press.
- Bates, Marian (2011). Visual Complexity: Mapping Patterns of Information. Manuel Lima, ed.; Princeton Architectural Press.
- Collectif Multitudes. (2015). Digital Humanities Manifesto 2.0. Multitudes, no 59(2). doi:10.3917/mult.059.0181.
- Kitchin, Rob (2014). Big Data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data and Society, no 1. doi:10.1177/2053951714528481
- Lupi, G., Posavec, S. (2016). Dear Data. Maria Popova, ed.; Princeton Architectural Press.
- Manovich, Lev (2016). Trending: The Promises and the Challenges of Big Social Data. Debates in the Digital Humanities. University of Minnesota Press. ISSN 2380-5297
- Strathern, Marilyn. (1995). The relation: issues in complexity and scale. Prickley Pear Press, no 6. ISSN 1351-7961
- Pigliucci, Massimo. (2009). The end of theory in science?. EMBO reports.
- Eames Office (1977) “Powers of Ten”
Competències bàsiques
CB2 - Que els i les estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB4 - Que els i les estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Competències específiques
Competència
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
Resultats d’aprenentatge
CE1.8. Observar i valorar críticament els problemes d’ús d'un element de l’entorn immediat per a realitzar una anàlisi previ al desenvolupament d'un projecte de disseny.
Competència
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE2.2. Dissenyar un programa d’usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte de disseny.
Competència
CE5. Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE5.2. Representar mitjançant el sistema més apropiat en funció de cada projecte les característiques d'aquest.
Competència
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
Resultats d’aprenentatge
CE10.5. Emprar intencionadament els recursos gràfics per a sintetitzar i millorar la comunicació.
Competència
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d’aprenentatge
CE17.2. Realitzar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment.
Competència
CE19. Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projecció i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
Resultats d’aprenentatge
CE19.6. Formular un anàlisis de disseny que condueixi a un programa d’actuació a partir de la recollida de dades quantitatives i qualitatives, tests experimentals, entrevistes i interpretació de dades preexistents.
CE19.7. Avaluar críticament els resultats i la eficiència del projecte a partir dels objectius definits per el programa utilitzant l’anàlisi comparatiu amb la realitat preexistent.
Competències transversals
CT3. Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografía necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT12. Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT13. Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CT16. Demostrar que es posseeixen valors i principis deontològics propis de la professió.
CT19. Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.