L'assignatura està dividida en dos àmbits de coneixement. Una part teòrica que defineix els conceptes bàsics sobre els materials i les tecnologies que es poden utilitzar i, una part pràctica on es desenvolupen les tècniques de producció de maquetes dins del context del disseny. Aquestes dues àrees es complementen amb el fet de dibuixar, a l'hora de desenvolupar, representar i presentar un projecte de disseny.
Durant el curs es treballaran diferents tipologies de maquetes, que ens ajudaran a desenvolupar el projecte i a presentar-lo respectivament:
- Les maquetes de treball que es realitzen amb materials efímers i són de ràpida execució, es fan servir com a eina de treball dins del procés de disseny d'un projecte i permeten: expressar conceptes, treballar les idees, les proporcions o les formes d'una manera eficaç.
- Les maquetes de presentació que es duen a terme amb materials d'una certa qualitat serveixen per representar de forma descriptiva un projecte quan es dona per finalitzada la fase de conceptualització i formalització. És una representació molt fidel a la producció final, la fase prèvia a produïr amb maquinària professional.
- Aprendre a fer servir el prototipatge ràpid com a eina de pensament.
- Representar conceptes de projectes de disseny gràfic mitjançant eines manuals i tota mena de materials.
- Adquirir habilitat en diverses tècniques i eines per poder executar maquetes amb diferents estils estètics.
- Aplicar una direcció artística en els projectes, combinant tècniques manuals amb processos digitals, per poder representar idees.
- Aprendre els processos i temps de producció per executar un projecte.
- Capacitat d’utilitzar la maqueta com a eina de treball per a desenvolupar idees vinculades al projecte
En ser una assignatura totalment pràctica, es recomana a l'alumne a assistir a la totalitat de les classes dirigides pel professorat. L'absència injustificada per part de l'alumnat pot dificultar poder seguir els exercicis amb solvència.
1. Lettering
Realització d’una peça de lettering a partir d’una paraula o frase.
• Conceptualització
• Formalització
• Acabats
• Presentació
2. Editorial
Realització d’una peça editorial a partir d’un text donat.
• Conceptualització
• Formalització
• Acabats
• Presentació
3. Peça lliure
Realització d’una peça de disseny totalment lliure a partir d’una àrea temàtica prèviament assignada.
• Conceptualització
• Formalització
• Acabats
• Presentació
4. Packaging
Dissenyar un pack a partir d’un concepte donat.
• Conceptualització
• Formalització
• Acabats
• Presentació
5. Bodegó
Realització d’un bodegó fotogràfic per a la coberta d’un llibre
• Conceptualització
• Formalització
• Acabats
• Presentació
Cadascun d’aquests exercicis es realitzarà amb els materials i les tècniques que es considerin més adequades en cada cas, tenint el suport de tota la maquinària del taller de maquetes i l’expertesa dels Mestres de taller, que permeten a l’alumnat treure el màxim rendiment formal de les seves idees.
Metodologia docent
- Les classes són eminentment de caràcter pràctic, en les quals s'aprendran les tècniques bàsiques per a reproduir i representar idees i conceptes dins del context del procés de disseny.
- Els continguts de tecnologia seran els que són propis del coneixement dels materials i els seus processos de treball per a la correcta manipulació i utilització per a la representació i presentació dels exercicis.
- Els alumnes elaboraran per cada projecte una presentació on cal que apareguin documentats gràficament els processos tècnics utilitzats per a la producció de la maqueta. Caldrà lliurar la peça física final i el pdf de presentació.
- Durant la presentació a l’aula, tots els projectes seran comentats per la professora i l’alumnat, obrint-se un espai d’anàlisi i crítica constructiva.
- Alguns treballs seran individuals i d’altres per parelles.
ACTIVITATS FORMATIVES
Classes Teòriques
ECTS: 10%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals
Competències: CE3, CE7
Treball de taller
ECTS: 20 %
Treball autònom: treball autònom o en grup pel desenvolupament de l’exercici de classe. Treball teòric, conceptual o de recerca
Competències: CE3, CE7, CE22, CT10
Treball de taller
ECTS: 45 %
Treball autònom: Realització del projecte en la fase de la representació, en maqueta de treball o de presentació
Competències: CE3, CE7, CE22, CT10
Tutories
ECTS: 10%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Tutories de seguiment i correcció del treball autònom
Competències: CE3, CE7, CE22
ACTIVITATS DIRIGIDES
Classes magistrals
Hores: 8h
Resultats d'aprenentatge: CE1.5, CE1.7, CE1.8
ACTIVITATS SUPERVISADES
Plantejament i resolució d’exercicis pautats
Hores: 32h
Resultats d'aprenentatge: CE1.8, CE3.1, CE3.2, CE3.5, CE3.7, CE4.6, CE7.3, CE7.9, CE22.1, CE22.2
Seguiment i correccions parcials dels exercicis autònoms
Hores: 32h
Resultats d'aprenentatge: CE3.1, CE3.2, CE3.5, CE3.7, CE4.6, CE7.3, CE7.9, CE22.1, CE22.2
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Desenvolupament dels exercicis fora de l’aula.
Hores: 62h
Resultats d'aprenentatge: CE3.1, CE3.2, CE3.5, CE3.7, CE4.6, CE7.3, CE7.9, CE22.1, CE22.2
Resolució d’exercicis d’anàlisis.
Hores: 10h
Resultats d'aprenentatge: CE3.1, CE3.2, CE3.5, CE3.7, CE4.6, CE7.3, CE7.9, CE22.1, CE22.2
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo.
A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi
Normativa general d’avaluació
● Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
● Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
● Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
● En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Criteris d’avaluació
Els criteris d'avaluació generals de l'assignatura són la presentació i la representació dels projectes, així com la capacitat d'utilitzar la maqueta com a eina de treball per a desenvolupar idees vinculades al projecte.
L'assistència al taller i el lliurament puntual de tots els treballs és obligatori. Les entregues fora de termini per causes no justificades, es penalitzaran amb un 5 i només es podran entregar a la classe següent. En cas de no entregar el treball dins del termini establert després de l'entrega fixada, la nota obtinguda serà de 0. En aquest cas no hi haurà reavaluació, exceptuant les persones que tinguin un justificant.
En cas d’assolir una nota inferior a 5, però superior a 0, en algun dels treballs, l'alumne tindrà la possibilitat de millorar l'exercici i la nota en la fase de revaluació (final de curs).
S’avaluarà cada exercici entre 0 i 10 i es farà una mitjana entre el nombre d’exercicis requerits a l’assignatura. Per poder fer la mitjana tots els exercicis han de tenir com a mínim un 5.
Cada classe es marcarà l’assistència i la revisió de projecte.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
Normativa general
● No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
● Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
Per poder reavaluar s'ha d'haver entregat amb anterioritat la totalitat dels projectes i l'alumne no ha d'haver superat el nombre d'absències a l'assignatura.
Bibliografia
CAMPÍ, I., “Activismo, Diseño y cambio social” en Revista Foroalfa. 2011.
https://foroalfa.org/articulos/activismo-diseno-y-cambio-social
CHEUNG, V.; “Simply packaging: to capture the ever-evolving art of packaging design and reveal its reflection of the times.” Ed. victionary, 2008
CHONG, P.; “Interactive packaging design.” Design Media Publishing (UK) Limited, 2018
DENT. A; SHERR, L.H.; “Material Innovation: Packaging Design.” Thames and Hudson, 2015
HAFFMANS, S.; GELDER, M.; HINTE, E.; ZIJLSTRA, Y.; “Products that flow: circular business models and design strategies for fast-moving consumer goods.” BIS Publishers, 2018
PAPANEK, V. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. Pantheon Books. New York, 1971
https://www.smow.com/blog/2018/09/victor-papanek-the-politics-of-design…
PATER, R. The politics of design. BIS Publishers, 2016
PATER, R. Caps Lock. Valiz, 2021
PELTA, R., “Diseñar para el cambio social” en Revista Monográfica nº 2. 2012.
http://www.monografica.org/02/Opini%C3%B3n/3112
PELTA, R., “Diseño y activismo. Un poco de historia” en Revista Monográfica nº 2. 2012. http://www.monografica.org/02/Art%C3%ADculo/2909
PUJAGUT, J., “Diseño activista y cambio social” en Revista Grrr. 2011.
https://blog.grrr.es/2011/01/21/diseno-activista-y-cambio-social/
ROOJEN, P.; “Special packaging.” The Pepin Press/Agile Rabbit, 2004
STEWART, B.; “Packaging: manual de diseño y producción.” Editorial Gustavo Gili, 2013
Estudis de referència
rundesign.net
bildi.net
benditagloria.com
losiento.net
eatock.com
hansen2.de
smallbcn.com
thedieline.com
lovelypackage.com
packagingoftheworld.com
ambalaj.se
packageinspiration.com
CE1. Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per detectar problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE1.5 Avaluar objectes, comunicacions gràfiques i espais habitables amb la finalitat de detectar problemes de disseny amb relació a les característiques i prestacions dels materials o els processos de fabricació.
CE1.7 Avaluar les viabilitats tecnològiques de les solucions de disseny alternatives en l’ús de materials i en els processos de fabricació.
CE1.8. Observar i valorar críticament els problemes d'ús d'un element de l'entorn immediat per a realitzar una anàlisi prèvia al desenvolupament d'un projecte d'il·lustració.
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE3.1. Relacionar solucions formals i expressives de disseny amb els materials, les seves característiques i comportaments i sobre els seus processos de transformació i el tractament dels acabats per a plantejar versemblantment avantprojectes de disseny
CE3.2. Aplicar les qualitats plàstiques i expressives en la formalització dels projectes d'il·lustració.
CE3.5. Utilitzar el llenguatge dels materials, la seva significació i les seves propietats expressives.
CE3.7. Demostrar criteris raonats en l’elecció de formats, mesures i proporcions.
CE4. Utilitzar les tècniques bàsiques d'expressió plàstica (dibuix, color i volum) per a representar i crear formes en dues o tres dimensions capaces de comunicar visualment idees i conceptes aliens.
CE4.6. Demostrar seguretat en el traç i realitzar esbossos ràpids.
CE7. Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i les seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
RESULTATS D’APRENENTATGE
CE7.3. Descriure les característiques, comportaments, prestacions i aplicacions de materials
CE7.9. Escollir els materials i els processos de transformació que s'adaptin a les necessitats funcionals i expressives de cada disseny.
CE22. Dominar els llenguatges plàstics per adequar les intencions comunicatives i expressives a l'ús dels mitjans i tècniques artístiques.
CE22.1. Relacionar els llenguatges plàstics amb les possibilitats comunicatives i expressives de les diferents tècniques artístiques.
CE22.2. Distingir els potencials comunicatius i expressius dels diferents codis artístics i les seves formes d’articulació per assolir resultats que corresponguin a intencions preestablertes.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l'acabat final d'un projecte de disseny.