Informàtica aplicada al disseny d’espai i volum
L’eina informàtica ha esdevingut una eina tècnica essencial per al dissenyador, i el mercat li exigeix un ús àgil i fiable en diferents programes i sistemes operatius, per tant es plantegen els següents objectius formatius:
Espai:
L’objectiu en aquestes sessions de l’assignatura és poder assolir la capacitat de representar i presentar un espai amb mitjans informàtics. Aquest simple enunciat comporta el domini del C.A.D. en 2D i 3D i el 3dstudio Max en modelat 3D i render.
Volum:
L’objectiu en aquestes sessions de l’assignatura és poder assolir la capacitat de representar i presentar volums a partir de mitjans informàtics.
Aquest simple enunciat comporta el domini del Solid Works i Photoview 360º
En aquesta assignatura, tant el programari com els enunciats seran en anglès.
Objectius comuns:
- La capacitat d’assolir el treball i les operacions principals dels programes, Auto Cad 2015, 3DStudio Max, SolidWorks 2015 i Photview i l’ús de “Adobe Photoshop” per postproducció d’imatge.
- Assolir els coneixements necessaris per realitzar originals a partir del treball informàtic, ja sigui la realització de planells, maquetes tridimensionals, etc.
- Dominar els recursos gràfics propis dels programes per la representació de planells amb intencionalitat comunicativa.
- Controlar les extensions dels arxius dels programes treballats i les relacions d’exportació i importació per el treball creuat entre els mateixos i d’altres programes.
- Assolir la capacitat de treball a escala amb l’aplicació de les unitats de mesura correctes per cada cas concret.
- La capacitat de realitzar imatges fotorealistes, de qualitat mitjançant l’aplicació de materials, càmeres, il·luminació etc.
- La motivació per la qualitat del treball, l’ordre en la organització d’arxius i presentació de treballs de disseny. 8.Entendre la importància de treballar amb programes informàtics els projectes de disseny.
- Codi
200647
- Crèdits
6 ECTS
- Curs
2
- Semestre
1
- Matèria
Informàtica
- Professorat
-
- Oriol Ventura
- Nora Balcells
- Llengües
Castellà Català
- Prerequisits
Haver cursat l’assignatura de Recursos informàtics per al disseny.
- Imprimir
- Compartir
Continguts de l’assignatura
Bloc I: Contingut de modelat i representació d’espais
1. AUTOCAD 2D
- 1.1 Dibuix 2D. Autocad
- 1.2 Presentació en Espai paper
- 1.3 Menú de Capes
- 1.4 Arxiu Pgp
- 1.5 Plot : Ctb, pdf
- 1.6 Utilitats, Menús
- 1.7 Referències Externes i d’imatge
2. AUTOCAD 3D
- 2.1 Treball 2D per generació de volumetries.
- 2.2 Generació i Edició de volumetries Bàsiques
- 2.3 Generació i Edició de Volumetries Complexes
3. 3D STUDIO MAX
3.1 Generació
3.1.1 Generació i Edició de volumetries Bàsiques
3.1.2 Generació i Edició de Volumetries Complexes
3.1.3 Topografia3.2 Render: Il·luminació
3.2.1 Il·luminació inderecta
3.2.2 Il·luminació exterior
3.2.3 Il·luminació interior3.3 Render: Mapejat
3.3.1 Materials
3.3.2 Biblioteques de materials
3.3.3 Mapes3.4 Blocs
Inserció de models: persones, vegetació....etc.
4. POSPRODUCCIÓ
- 4.1 3d Studio
- 4.2 Adobe Photoshop
Bloc II: Contingut de modelat i representació de volums
Mòdul 1. SOLIDWORKS 2010
1. Introducció
1.1 Repàs dels conceptes principals i necessaris per el treball de nivell mig dels programes del mòdul.
1.2 Presentació de noves eines i interfícies dels programes. I Sistemes d’organització del treball.2. Modelat bàsic amb SolidWorks
2.1 El croquis i les relacions de posició paramètriques 2.2 Els plans de treball i la intenció de disseny
2.3 Les operacions de modelat3. L’assemblatge avançat
3.1 Les relacions de posició
3.2 Les relacions de posició avançades / és a dir les relacions a partir de croquis
3.3 L’ Exploting4. Els recobriments avançats com eines de treball avançades
4.1 Les configuracions5. Operacions compostes a partir de diversos croquis. “recobriments i escombrats”
6. Els “Sólidos Multicuerpo”
7. Realització de planells detallats i comunicatius a partir dels volums creats.
8. Buidats i nervadures
Mòdul 2. PhotoView360o amb postproducció.
- II.1 Aplicació de materials
- II.2 Aplicació d’entorns
- II.3 Creació d’imatges fotorealistes
- II.4 Formats i qualitat de les imatges
Mòdul 3. Projecte informàtic de volum / exercici transversal
Metodologia docent i activitats formatives
La integració de coneixements teòrics i pràctics es realitzarà amb una explicació a l’inici de cada sessió on es presentaran els continguts i les tècniques amb les que assolir els objectius de cada sessió.
Seguidament s’aplicaran els coneixements en una activitat formativa de durada variable. Cada activitat vindrà acompanyada de les explicacions pertinents. Les activitats podran ser desenvolupades durant el transcurs de la classe (activitats dirigides) o bé requerir treball autònom de l’alumne fora de l’aula (activitats supervisades i autònomes).
Hi haurà un treball final de caràcter propi i individual que es realitzarà com a activitat supervisada i autònoma, i que s’entregarà a final de curs.
Les activitats formatives tindran una durada de 75 hores, i estaran fonamentades en l’aplicació i síntesi dels procediments informàtics adquirits a les classes teòriques i els seminaris.
Activitats formatives
Classes Teòriques
ECTS: 10%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Classes magistrals: conceptes clau i procediments generals de la informàtica aplicada.
Competències: CE3 ,CE5, CE6, CT11Tutorials de programes
ECTS: 25%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Introducció a les característiques específiques de cada programa informàtic i pautes per a l'autoaprenentatge
Competències: CE3, CE5, CE6, CT5Taller
ECTS: 15%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Exercicis a l'aula amb assistència i resolució de les dificultats en l'aplicació dels diferents recursos utilitzats
Competències: CE5, CE9, CT5, CT11Realizació d'exercicis
ECTS: 50%
Metodologia d'ensenyament /aprenentatge: Treball autònom: realització d'exercicis d'aplicació i síntesi de processos informàtics
Competències: CE3, CE5, CE6, CE9, CT5, CT11
Sistema d'avaluació de l'adquisició de les competències i sistema de qualificacions.
Avaluació continua. Les competències d'aquesta matèria seran avaluades mitjançant la Carpeta de l'estudiant on es recopilessin el conjunt dels exercicis i treballs (Portafoli) [70%]; i l'assistència, el seguiment, l'aprofitament i la participació activa en els tutorials de programa i les sessions de taller [30 %].
Breu descripció de continguts de la matèria.
- Conceptes clau de la informàtica aplicada al disseny (usabilitat, interacció, resolució, compatibilitat, …)
- Gestió d'arxius informàtics en diferents formats.
- Mètodes d'edició i visualització en pantalla.
- Característiques específiques dels programes professionals de disseny
Activitats dirigides
- Classes teòriques i tutorials de programes
Hores: 26h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5
Activitats supervisades
- Taller
Hores: 11h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5
Activitats autònomes
- Realització d’exercicis
Hores: 38h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5
Avaluació
Modalitats d’avaluació
L’avaluació es realitzarà valorant les activitats presencials, les activitats autònomes realitzades durant el curs i mitjançant un examen final d’obligada presència que englobarà tots els temes tractats a les classes.
- Cada activitat tindrà un valor concret per a la nota final.
- La nota de l’examen, pot fer aprovar o suspendre l’assignatura.
- Un exercici no presentat pot fer suspendre l’assignatura sencera.
- La falta d’assistència en un total de 8 classes, sigui aquesta justificada o no, és causa de no avaluació i el resultant d’un no presentat. Cada retard serà valorat amb 1/3 de falta general. Es a dir cada 3 retards es sumarà una falta.
- Cada activitat vindrà acompanyada d’un enunciat i de material didàctic per la seva correcta resolució. Criteris d’avaluació.
Els criteris d’avaluació que es presenten a continuació són de caire genèric. Cadascuna de les activitats i exercicis que es realitzin durant el transcurs de l’assignatura, anirà acompanyada d’uns objectius i uns criteris d’avaluació concrets.
1. Continguts
Es valoraran partint de l’assoliment dels objectius generals, mitjançant:
- Treballs, projectes
- Exàmens
- Intervenció a la classe
2. Procediments
Es valoraran a partir dels objectius generals de l’assignatura amb els següents paràmetres:
- Procediment seguit per l’alumne
- Com treballa i com aplica els coneixements
- La comprensió i assimilació dels continguts
- Presentació física dels treballs
Activitats d'avaluació:
Entrega Mòdul 1 (espai)
Hores: 6h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Entrega Mòdul 2 (espai)
Hores: 6h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Entrega Mòdul 3 (espai)
Hores: 6h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Entrega final (espai)
Hores: 12h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Examen final (espai)
Hores: 2h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Entrega Mòdul 1 (volum) Temari 1-3
Hores: 3h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Entrega Mòdul 1 (volum) Temari 4-6
Hores: 6h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Entrega Mòdul 1 (volum)
Hores: 6h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Entrega Mòdul 2 (volum)
Hores: 3h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Entrega Mòdul 3. Exercici transversal
Hores: 12h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5Examen final (volum)
Hores: 2h
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE5.3, CT5
Bibliografia i enllaços web
Tutorials nivell elemental i bàsic
Mòdul 1, Mòdul 2 (volum)
- Modelat 3D: SolidWorks Office Premium Conceptos Básicos de Solid Works. CIM Works.
- Planells 2D: SolidWorks Office Premium Dibujos de Solid Works. CIM Works
Tutorials nivell avançat
Mòdul 1, Mòdul 2 (volum)
- Modelat 3D: SolidWorks Office Premium Advanced Surfaces Modeling. CIM Works
- Modelat 3D: Soli dWorks Office Premium Chapa Metálica. CIM Works
- Modelat 3D: SolidWorks Office Premium Técnicas avanzadas del modelado de piezas. CIM Works
Webs d’interès
Programació de l'assignatura
Activitats d'aprenentatge
Setmana: 1 (espai)
Activitat: 1a Classe magistral M1 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 1 (volum)
Activitat: 1a Classe magistral M1-1
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 2 (espai)
Activitat: 2a Classe magistral M1 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 2 (volum)
Activitat: 2a Classe magistral M1-2 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 3 (espai)
Activitat: 3a Classe magistral M1 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 3 (volum)
Activitat: 3a Classe magistral M1-2
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 4 (espai)
Activitat: 4a Classe magistral M1 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 4 (volum)
Activitat: 4a Classe magistral M1-3 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.7, CT5Setmana: 5 (espai)
Activitat: Seminari entrega nº1. 1a Classe magistral M2
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 5 (volum)
Activitat: Seminari entrega nº1. 4a Classe magistral M1.4
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 6 (espai)
Activitat: 2a Classe magistral M2 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 6 (volum)
Activitat: 5a Classe magistral M1.4 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 7 (espai)
Activitat: 3a Classe magistral M2 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 7 (volum)
Activitat: 6a Classe magistral M1.5 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 8 (espai)
Activitat: Seminari entrega nº2. 1a Classe magistral M3
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 8 (volum)
Activitat: 6a Classe magistral M1.6 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 9 (espai)
Activitat: 2a Classe magistral M3.1 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 9 (volum)
Activitat: Seminari entrega nº2. 7a Classe magistral M1.7
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 10 (espai)
Activitat: 1a Classe magistral M3.2 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 10 (volum)
Activitat: 8a Classe magistral M1.8 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 11 (espai)
Activitat: 2a Classe magistral M3.2 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 11 (volum)
Activitat: 9a Classe magistral M1.9 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 12 (espai)
Activitat: Seminari entrega nº3. 1a Classe magistral M3.3
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 12 (volum)
Activitat: 10a Classe magistral M1.10 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 13 (espai)
Activitat: 2a Classe magistral M3.3 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 13 (volum)
Activitat: Seminari entrega nº3. 1a Classe magistral M2
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 14 (espai)
Activitat: 3a Classe magistral M3.3 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 14 (volum)
Activitat: 2a Classe magistral M2 i Entrega 4
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 15 (espai)
Activitat: 1a Classe magistral M3.4 i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 15 (volum)
Activitat: Taller Mòdul 3
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 16 (espai)
Activitat: 1a Classe magistral M4i Taller
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 16 (volum)
Activitat: Taller Mòdul 3
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 17 (espai)
Activitat: Examen i Entrega Final
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 17 (volum)
Activitat: Examen i Entrega Final 5
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 18 (espai)
Activitat: Comentari de l’activitat d’avaluació / tutoria final
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5Setmana: 18 (volum)
Activitat: Comentari de l’activitat d’avaluació / tutoria final
Lloc: EINA
Material: -
Resultats d'aprenentatge: CE3, CE3.9, CE9, CE9.4, CE9.5, CE9.7, CE5, CE, CT5
LLiuraments
Setmana: 5 (espai)
Activitat: Entrega nº1
Lloc: EINA
Material: Digital i A3
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 5 (volum)
Activitat: Entrega nº1
Lloc: EINA
Material: Digital
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 8 (espai)
Activitat: Entrega nº2
Lloc: EINA
Material: Digital
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 9 (volum)
Activitat: Entrega nº2
Lloc: EINA
Material: Digital i A3
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 12 (espai)
Activitat: Entrega nº3
Lloc: EINA
Material: Digital
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 13 (volum)
Activitat: Entrega nº3
Lloc: EINA
Material: Digital
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 14 (volum)
Activitat: Entrega nº4
Lloc: EINA
Material: Digital
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 17 (espai)
Activitat: Examen i Entrega Final
Lloc: EINA
Material: Digital i A3
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13Setmana: 17 (volum)
Activitat: Examen i Entrega Final nº5
Lloc: EINA
Material: Digital i A3
Resultats d'aprenentatge: CE3.12, CE3.13
Competències i resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Competències específiques
Competència
- CE3 sintetitzar aquells coneixements y habilitats de expressió plàstica, de tècniques de representació y de materials y tecnologies productives que permetin plantejar y desenvolupar projectes de disseny.
Resultat d’aprenentatge
- CE3.9 Aplicar els recursos de disseny assistit per ordinador a les diferents fases del projecte: conceptualització, formalització i presentació.
Competència
- CE9 Demostrar que coneix l’ús del medi audiovisual, l’ entorn digital i les eines de creació y producció del mateix.
Resultat d’aprenentatge
- CE9.4 Distingir els diferents tipus de programes de informàtica aplicada al disseny y reconèixer les seves característiques y funcions.
- CE9.5 Modelar digitalment objectes amb tres dimensions, canviar paràmetres i produir plànols acotats.
- CE9.7 Representar espais amb dos i tres dimensions mitjançant l’ús de programes informàtics.
Competència
- CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultat d’aprenentatge
- CE5.3 Representar superfícies, espais i modelar objectes fent us de programes informàtics.
Competències transversals
- CT5 Dominar el medi informàtic y las tecnologies digitals