Infografia és comunicar visualment. Els nord-americans, pioners en infografia al món, segueixen definint-la com la ciència de fer gràfics informatius. Per a l’escola d’infografia de Barcelona i a la Universidad de Navarra, pioners a Europa, l’ infografia era un gran gènere periodístic nou, allà pels anys noranta, capaç d’explicar els JJOO de Barcelona i les guerres del Golf com mai s’havia fet en cap esdeveniment semblant. Ara, actualment, fer infografia és comunicar i explicar visualment qualsevol tema, en qualsevol àmbit, amb tecnologia transversal, la qual cosa és un immens recurs de present/futur i inesgotable donada la prioritat en la visualització de qualsevol tipus d’informació i la universalitat que aporten internet i les xarxes.
Els estudiants de disseny amb el seu gran bagatge de coneixements visuals i estètics tenen molt de guanyat per treballar i aprendre infografia. I, finalment, la branca més jove de la infografia: la visualització de dades VD (Big Data, gran volumen de dades); ha donat un salt qualitatiu i quantitatiu en el món de les empreses, públiques i privades, on cada cop és més requerida.
EINA te cura de que els seus alumnes puguin estudiar infografia en els seus graus, i amb una trajectòria que ha resultat en once premis europeus professionals al llarg dels sis darrers cursos.
Es tracta de capacitar l'estudiant per a comunicar visualment, i per tant, poder crear diferents tipologies, tant d'infografia clàssica com de visualització de dades (VD-Big Data), per a tenir una poderosa eina comunicativa que implementi qualsevol feina de disseny transversalment, tant en el món editorial com per a empresa, màrqueting de continguts, i xarxes socials, en 2D i on-line. Per aproximar-se a aquesta eina s’estudiaran tècniques de comunicació/informació, aplicació específica dels recursos gràfics i estètics del disseny, darreres tecnologies, aps, i molt especialment en visualització de Dades, una aproximació a programes fundamentals, com ara Tableau.
Objectius formatius
- Familiaritzar-se amb les darreres tendències infogràfiques/VD
- Programar, ordenar, jerarquitzar i sintetitzar qualsevol informació
- Capacitat de traducció a visual de qualsevol informació, escrita, oral o visual
- Tenir una base teòrica, reflexiva i analítica per programar qualsevol tipus de gràfic
- Dominar la síntesi, tant redaccional com visual
- Conèixer les darreres eines, tècnologies, apps i recursos gràfics per a fer infografia/VD
- Capacitat de fer infografia transversal: gràfics informatius, d’empresa, webs, blocs i xarxes
- Criteri per programar la més adequada tipologia infogràfica per a cada cas
- Treballar gràfics estàtics, animats i interactius
- Contemplar la Infografia/Vd com una eina important per incrementar el perfil professional
- Fase prèvia
- Documentació i recerca
- L'esbós, storytelling, esquema, programa
- Ordenació, síntesi
- El·laboració llenguatge visual
- El.laboració llenguatge escrit (edició)
- Tipologies infogràfiques. Selecció
- Eines de treball
- Cartografia i convenis visuals
- Tipografia
- Diagrames i iconografia (símbols, logos, convenis, senyals, pictogrames)
- Eines infogràfiques de suport (tipologies, quadres, barres, formatges…)
- Disseny i procés infogràfic
- Desenvolupament
- Procés de treball
- Interactivitat, animació, estaticisme.
- infografia on-line
- Infografia a Xarxes Socials
- Visualització de Dades
- Periodisme de Dades (BigData)
- Tipologies
- Anàlisi
- Llenguatges
- Desenvolupament
Les sessions responen a quatre tipologies generals que interaccionen entre elles
- Teòrico-analítica: amb estudi de models reals en pantalla
- Reflexions públiques col·lectives
- Desenvolupament pràctic. Tutoria a classe
- Activitats de camp (Tres sortides).
Assistència a una òpera al GT Liceu, una visita operativa del Museu del Disseny i una tercera visita a un àmbit de treball de Visualització de dades
Activitats formatives
- Projecte Liceu: 2 snapshots i reflexions visuals per a xarxes: individual (10%)
- Projecte DHUB: individual (20%)
- Projecte INFO: grup de 3 persones (30%)
- Projecte VD: grup de 3 persones (40%)
(Tots els projectes admeten interactivitat i/o animació)
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Normativa específica de l’assignatura
És obligatori el seguiment pel professor de qualsevol dels projectes de curs.
No s’admetran projectes desconeguts no programats/corregits previament.
- Cairo, Alberto (2013). “The Functional Art”. : An introduction to information graphics and visualization. (1 ed.). Berkeley: New Raiders.
- Cairo, Alberto (2008). “Infografía 2 “'Visualización de información en prensa”. (1 ed.). Madrid: Alamut.
- Valero Sancho, J. L. (2008) “La Infografía.:' 'Técnicas, análisis y usos periodísticos. (1 ed.). Barcelona: UAB. Universitat Autónoma de Barcelona.
- Castañeda Aitor; Català, Jordi; Franco, Hernán; Lapolli,Mariana; Marín-Ochoa Beatriz Elena; Medina, Federico; Morera Francesc; Robson, William; Valero, José Luis; Vanzin, Tarcísio. (2018). “Nuevas Narrativas Visuales”. : (1 ed.) .La Laguna: Cuadernos Artesanos de Comunicación CAC.
- Heller, Steven (2014) “Infographics Designers Sketchbooks”.: Adams Media.
- Nussbaumer Knaflic, Cole (2015) “Storytelling with Data.: A Data Visualization Guide for Business Professionals. Wiley
- Yau, Nathan (2013) “Data Points”.: Visualization. That Means Something. Wiley
- Krum, Randy (2017) “Cool Infographics”.:Effective Communication with Data Visualization and Design. Wiley
- Rendgen, Sandra (2018) “Information Graphics”.:Julius Wiedemann
- Wexler, Stev; Shaffer, Jeffrey; Cotgreave, Andy (2017). “The Big Book of Dashboards”.: Visualizing Your data. Wiley
- McCandless, David. (2014) "Knowledge is Beautiful”.: Harper Collins
- Valero Sancho, J. L. (2001). 'La Infografía': 'Técnicas, análisis y usos periodísticos”. (1 ed.). Barcelona: UAB. Universitat Autónoma de Barcelona
Competències específiques
Competència
CE11. Demostrar comprendre el funcionament de l’entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE11.6 Identificar els agents socials que participen de la cultura del disseny i definir les seves funcions i la seva interacció en el sistema del disseny.
CE11.7 Comparar les característiques de diferents cultures del disseny.
Competència
CE12. Demostrar conèixer l’entorn institucional i associatiu del món professional del disseny i el paper que juguen les diferents entitats i agents socials.
Resultats d’aprenentatge
CE12.1 Distingir les característiques i funcions de les diferents institucions que configuren la cultura del disseny.
CE12.2 Distingir les diferents tradicions en la pedagogia de les arts aplicades i del disseny.
Competències transversals
CT1. Capacitat de comunicació oral i escrita en la llengua nativa i en altres llengües com ara l’anglès que permeti treballar en un context internacional.
CT3. Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografia necessària tant per a la projecció com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT6. Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.