Gràfica en moviment és una assignatura optativa de quart curs que pertany ala matèria de Processos del disseny i forma part dels crèdits que configuren la Menció de Disseny gràfic.
Objectius formatius
Els objectius finals d’aquest curs són:
- Dominar el llenguatge de la gràfica en moviment i el mitjà audiovisual
- Crear un arxiu de treballs amb prou qualitat perquè pugui ser mostrat a possibles entrevistes de feina i que hauria de reflectir un projecte integral de canal de TV.
- Crear professionals creatius, intel·ligents i segurs de si mateixos, que sàpiguen fer front a les diverses vicissituds d’aquesta professió mitjançant l’experimentació, la creativitat i l’impacte.
La classe és una experiència viva de superació personal, on l'alumne en exposar els seus treballs en públic, aprèn a través de la pràctica, tècniques per a una millor comunicació.
També s'estimula l'autocrítica, i es desenvolupen habilitats, se superen vergonyes, s'aprèn a valorar la crítica d'altres, tot això contribueix a admetre mancances i virtuts personals.
L'alumne rep sempre el suport i seguiment necessaris, per fer front a les diferents situacions, que es trobi en el món professional. A través de tècniques de "coaching" s'aconsegueix un suport que aporta seguretat i confiança en si mateix.
El programa d’aquesta assignatura es basa en l’estudi de la gràfica en moviment a través de la realització d’un canal de televisió i de les seves interfícies gràfiques.
Tema 1 - Comprensió del llenguatge de la gràfica i la tipografia en moviment Tema 2 - Creació de la marca del canal
Tema 3 - Creació dels separadors o cortinetes
Tema 4 - Realització d’un informatiu, la seva capçalera i les diagramacions
Tema 5 - Disseny d’un nombre més o menys extens de capçaleres de programes Tema 6 - Treball conceptual i realització d’un storyboard
Contingut teòric
Presentacions i explicacions de fonaments sobre gràfica en moviment
Desenvolupament pràctic Visualització de projectes reals Desenvolupament de projectes Presentacions públiques de treballs Criítica de treballs presentats
A la puntuació final s’estimaran tres variables:
Assistència a classe i puntualitat: 10%
Intervenció de l’alumne (segons el grau d’interacció de l’alumne a la classe, els comentaris i les crítiques): 20%
Treballs (qualitat, inventiva, creativitat, presentació): 70%
L'assistència és obligatòria a totes les sessions, per tant cada falta no justificada descontarà mig punt de la qualificació final.
Bibliografia
Wood, R. (1989). Hitchcock's Films Revisited. Columbia University Press.
Woolman, M. (2005). Type In Motion 2. London: Thames and Hudson.
Zennaro, M. (1997). Calligrafia: Fondamenti e Procedure. Stampa Alternativa & Graffiti.
Braha,Y. & Byrne,B. (2011). Creative motion graphics Titling for film, video & web. Focal Press
Filmografia
Almodovar, P. (2004). Bad Education.
Anderson, P.T. (1999). Magnolia.
Aronofsky, D. (2005). Requiem for a Dream.
Berg, P. (2007). The Kingdom.
Bute, M.E. & McLaren, N. (1940). Spook Sport. Campbell, M. (2006). Casino Royale.
Caro, M. & Jeunet, J.P. (1991). Delicatessen.
Chaplin, C. (1931). City Lights.
Clément, R. (1952). Forbidden Games (Jeux Interdits). Cody, Diablo. (2009). United States of Tara.
Coen, J., & Coen, E. (2003). Intolerable Cruelty.
Cohn, A. (1998). Dead Man on Campus.
Coppola, F.F. (1974). The Conversation.
Cukor, G. (1939). The Women.
Donen, S. (1963). Charade.
Duchamp, M. (1926). Anemic Cinema.
Favreau, J. (2008). Iron Man.
Fincher, D. (1995). Se7en.
Fincher, D. (1999). Fight Club.
Fincher, D. (2002). Panic Room.
Fleischer, R. (1966). Fantastic Voyage.
Forster, M. (2006). Stranger Than Fiction.
Forster, M. (2007). The Kite Runner.
Gondry, M. (2006). Science of Sleep.
Griffith, D. W. (1915). The Birth of a Nation. Guggenheim, D. (2006). An Inconvenient Truth.
Hess, J. (2004). Napoleon Dynamite.
Hitchcock, A. (1958). Vertigo.
Hitchcock, A. (1959). North by Northwest.
Hitchcock, A. (1960). Psycho.
Jonze, S. (2009). Where the Wild Things Are. Kubrick, S. (1964). Dr. Strangelove.
Leterrier, L. (2008). The Incredible Hulk.
Lee, A. (2003). Hulk.
Lynch, D. (1997). Lost Highway.
Maddin, G. (1997). Twilight of the Ice Nymphs.
Milestone, L. (1960). Ocean's Eleven.
Nair, M. (2001). Monsoon Wedding.
Niccol, A. (2005). Lord of War.
Noé, G. (2002). Irréversible.
Park, C. (2005). Sympathy for Lady Vengeance.
Pasolini, P.P. (1966). Uccellacci e Uccellini.
Polanski, R. (1965). Repulsion.
Reitman, J. (2007). Juno.
Reitman, J. (2009). Up in the Air.
Ritchie, G. (2000). Snatch.
Ritchie, G. (2008). Rocknrolla.
Schnabel, J. (2007). The Diving Bell and the Butterfly.
Silberling, B. (2004). Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events. Slade, B. (1979). The Partridge Family.
Snider, Z. (2004). Dawn of the Dead.
Snider, Z. (2009). Watchmen.
Spielberg, S. (2002). Catch Me If You Can.
Truffault, F . (1966). Fahrenheit 451.
Tykwer, T. (1998). Run Lola Run.
Wegener, P . (1920). Der Golem.
Weitz, P . (2009). Cirque du Freak: The Vampire's Assistant.
Web
AIGA Design Archives
Art Directors Guild & Scenic, Title and Graphic Artists Beck, Jerry, Cartoon Research–Original Titles
Daily Motion
Forget the Film, Watch the Titles
Hill, Steven, Movie Title Screens Page
The Art of the Title Sequence
Internet Movie Database
Motionographer
Movie Title Stills Collection
Title Design Project
Agències
21Boom
Big Film Design
Blind
Blur
Digital Kitchen
DR Film Design
Energi Design
Gunshop
Kompost
Imaginary Forces
Jamie Caliri
Mk12
Momoco
Pic Agency
Picture Mill
Prologue
Reel Fx Entertainment River Road Films Shadowplay
Susan Bradley Film Design Trollbäck+Company Voodoodog
yU+co
Competències específiques
Competència
CE9. Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
Resultats d’aprenentatge
CE9.1 Desenvolupar projectes específicament dirigits a la seva recepció en pantalla.
CE9.2 Aplicar els criteris i els recursos gràfics i tipogràfics propis del mitjà audiovisual i digital.
Competència
CE10 Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal.
Resultats d’aprenentatge
CE10.1 Dominar recursos infogràfics bàsics per presentar sectors i marcs d'actuació en què s'inscriu el projecte.
Competència
CE17 Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Competències transversals
CT6 Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT7 Capacitat per a coordinar, dirigir i liderar grups de treball al voltant d’un projecte de disseny, o bé on el disseny ocupi un lloc rellevant.
CT9 Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10 Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT12 Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.