En un món cada cop més digitalitzat, és fonamental mantenir-nos constantment actualitzats sobre les noves formes d'assolir els milions d'usuaris que estan al nostre abast, a només un clic o toc de les pantalles. Des de l ́arribada d ́Internet fa més de tres dècades, i amb l ́accés pràcticament permanent a la xarxa per part de la gran majoria d ́usuaris a nivell mundial, els dissenyadors hem de dominar i adaptar-nos a les noves vies d ́expressió i treball que no deixen de evolucionar.
Al segle XXI, dissenyar amb i per a la tecnologia s'ha tornat imprescindible per a qualsevol dissenyador/a, igual que per a altres disciplines i solucions que ofereix el disseny. La disciplina del disseny web ens ofereix l'oportunitat de portar la nostra creativitat a nivells inimaginables gràcies a la tecnologia, veient cada avenç tecnològic com una oportunitat tant creativa com de negoci.
En treballar als fonaments del disseny digital i en plantejar els projectes que es desenvoluparan al llarg d'aquesta assignatura, conceptes com la definició de l'arquitectura de continguts, el disseny de wireframes, la interfície de disseny (UI), l'experiència d'usuari (UX), el disseny web responsive i la usabilitat, aviat s'incorporaran al nostre vocabulari professional
- Procés de creació d’un web:
- Briefing.
- Mapa web.
- Prototipatge de baixa i alta fidelitat: wireframes.
- Maqueta gràfica.
- Prototip interactiu.
- Aspectes gràfics específics del disseny web:
- Color.
- Tipografia.
- Formats d’imatges per web, optimització i exportació.
- Layout: ús de retícula i responsive design.
- Sistematització: guia d’estil i design systems.
- Programes: Sketch i Figma.
- Aspectes tècnics del disseny web:
- Creació, estructura i publicació al servidor d’un lloc web.
- Maquetació web: HTML i CSS.
- Disseny per a gestors de continguts. Wordpress:
- Utilització de themes de Wordpress.
- Creació i personalització d’un tema fill.
- Introducció a la programació.
- Anàlisi del context web:
- Evolució del grafisme web.
- Context actual i escenaris de futur.
Metodologia docent
La primera part del curs es centra en el coneixement del mitjà, les seves característiques específiques i l’aprenentatge de les tècniques necessàries per desenvolupar un projecte web.
Es duran a terme sessions guiades combinades amb la realització d’un projecte on es posaran en pràctica els conceptes i tècniques explicats a classe. A banda dels conceptes tècnics, s’introduiran els programes informàtics amb els quals dur a terme els projectes.
A les sessions presencials es realitzarà el seguiment de cada fase del projecte en que es discutiran els diferents aspectes tractats, així com el seguiment individual i la resolució de dubtes tècnics.
La segona part es centrarà en el treball amb un gestor de continguts per familiaritzar-se amb els sistemes més habituals de publicació de continguts. Es durà a terme el desenvolupament d’un portfoli personal en Wordpress, d’entrada de manera guiada i posteriorment en mode taller per resoldre els dubtes individuals.
En ambdós casos, es farà una presentació de treballs i avaluació de resultats del projecte un cop completats.
En paral·lel, es realitzaran dos breus treballs d’anàlisi que l’alumne haurà de treballar de manera autònoma, i dels quals se n’exposaran les conclusions a classe.
Activitats formatives
- Projecte de disseny i maquetació web: 40%
- Creació d’un portfoli amb un gestor de continguts (Wordpress): 20%
- Exercici de programació: 20%
- Treball d’anàlisi: mirada al passat i prospecció de futur: 20%
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar a la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Jeremy Keith. Resilient web design. 2017.
Kohlmatova, Alla. Design systems. Smashing Media GmbH, Lübeck, Germany, 2017.
Brad Frost. Atomic web design.
Jason Santa Maria. On web Typography. A Book Apart, 2014.
Tim Brown. Flexible typesetting. A Book Apart, 2014.
Steve Krug. No me hagas pensar. Pearson Educación, Madrid, 2001.
Steve Krug. Rocket Surgery made easy. New Riders, Berkeley, 2010.
SuperHi. Learn to code. 2017.
Jeremy Keith. HTML5 for web designers. A book apart, New York, 2010.
Dan Cederholm. CSS3 for web designers. A book apart, New York, 2010.
Ethan Marcotte. Responsive web design. A book apart, New York, 2011.
Rachel Andrew. The new CSS Layout. A book apart, New York, 2017.
Khoy Vinh. Ordering disorder: grid principles for web design. New Riders Press, 2010.
John Maeda. Las leyes de la simplicidad. Ed. Gedisa, Barcelona, 2006
Competències específiques
Competència
CE3. Sintetitzar aquells coneixements i habilitats d’expressió plàstica, de tècniques de representació i de materials i tecnologies productives que permetin plantejar i desenvolupar projectes de disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE3.14. Aplicar els recursos de disseny assistit per ordinador a les diferents fases del projecte: conceptualització, formalització i presentació.
Competència
CE9. Demostrar conèixer i estar familiaritzat amb l’ús del mitjà audiovisual, l’entorn digital i les seves eines de creació i producció.
Resultats d'aprenentatge
CE9.5. Dominar a nivell d’usuari els diferents tipus de programes informàtics necessaris per al desenvolupament de projectes de disseny.
CE9.7. Utilitzar programes professionals de maquetació de pàgina i produir plantilles.
Competències transversals
CT5. Dominar el mitjà informàtic i les tecnologies digitals.
CT11. Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.