L'augment d'usuaris de dispositius mòbils i l'ús d'aplicacions digitals (App SmartPhone, SmartTV, domòtica de la llar i de l'automòbil, etc.) obre un mercat que requereix nous especialistes en disseny d'interfícies que reuneixin coneixements tècnics i funcionals per a aquest entorn.
Es requereix un perfil dual de dissenyador. No serà vàlid aquell qui és únicament 'print', que només traslladi solucions del mig imprès al digital, ni els informàtics, que tot i tenir els coneixements de programació no coneixen els recursos visuals de lectura ni de comunicació necessaris per elaborar una bona experiencia l'usuari (UX-IX) en productes interactius.
Per això és necessari que els grafistes siguin permeables als nous suports d'informació, entenent-los i afrontant les novetats tecnològiques que suposen, a partir de la comprensió real de les possibilitats que aquests canals digitals ofereixen.
La quantitat, la velocitat i la tipologia d'informació s'han vist directament afectades per l'avanç tecnològic dels dispositius intel·ligents (smartphones i tablets) obrint al dissenyador noves oportunitats professionals i fins i tot la possibilitat de crear el seu propi negoci o la seva pròpia startup.
Objectius formatius
Aquest curs té com a objectiu dotar a l'alumne de les competències necessàries per adaptar els seus coneixements de disseny gràfic i de comunicació a l'entorn digital i a la creació i desenvolupament de projectes en els seus principals dispositius (smartphone i tablet), així com noves interfícies para smart TV o electrodomèstics d'última generació.
Al llarg del programa es formarà a l'alumne en la creació, per iOS i Android, d'Apps i de productes interactius per a nous suports, tant des del punt del disseny (creació d'identitat i direcció d'art) com des de l'experiència d'usuari (navegació, usabilitat prototipat) o el llenguatge de programació, incloent-hi a més les opcions comercials de desenvolupament de negoci.
Al final d'aquest, l'alumne comptarà amb els coneixements requerits per comprendre cada format i les possibilitats que ofereix. Dissenyarà, configurarà i implementarà Apps tenint en compte, no només el suport, sinó també el tipus de contingut, portant-ho un pas més enllà.
L’assignatura tindrà un caràcter dual on s’alternaran sessions teòriques amb sessions taller.
El temari es compon de classes on analitzarem les noves variables i l’impacte que tenen en l’experiència d’usuari i l’experiència d’interfície, i altres on es tractarà la producció informàtica i el desenvolupament d’un projecte autònom.
BLOC 1: DEFINE + NAMING + BRANDING
Problem Statement Definició de les claus de la necessitat de disseny de treball.
Documentation Bechmarking + Search for referents of concepts
Naming Proposta de nom per a l'app
Branding Creació de les claus d’identitat Splash, Logo, codi cromàtic, direcció d’art d’imatge
BLOC 2: ARCHITECTURE + WIREFRAMING
Navegation Architecture
User: Sign-in/Log-in Visualització de la zona d’accés de l’App
Main Wireframes Deficició de les funcionalitats clau de l’App, TAP BAR
Bridge Navigation Visualització de les diverses tipologies de navegació. Directe vs retorn
Navigation Structure View Facilitat de visualització de les diverses funcionalitats de l’App. Disseny infogràfic
Wireframes
Wireframe Structure Estructuració de les accions i Creació del desplegat de les vistes de l’App.
Identity Funtion Zones Definició i sistematització de les diverses categories de vista de l’App
Animation Definició i pertinència de les tipologies d’interacció
BLOC 3: DESIGN & SKETCH PROTOTYPING
Main Wireframes + Look&feel Identificació de les zones de l’App
Visual Interaction Suport Visualització de les funcion en botons, colors, transicions de vista,...
Iconographie Visualització de les funcions en icones (d'acord amb el look&feel)
Prototyping & UX Creació del prototipat amb Sketch i animació de la UX en Invision.
BLOC 4: UX-IX VIDEO (INVISION)
Problem Statement Visualització de les claus de la necessitat de disseny de l’App
UX Navegation Visualització de les diverses funcionalitats de l’App en un trajecte de navegació raonable
IX Design Visualització de les claus de disseny per a cada zona/funcionalitat de l’App
Durant el transcurs del semestre s'alternaran classes d'anàlisis de navegabilitat i usabilitat, de producció informàtica, junt amb classes de treball supervisat i consulta (individuals i col·lectives).
Cada tema abordat es donarà suport amb un exercici pràctic i case study com a exemple d'aplicació.
Se seguirà el següent esquema:
- Contextualització de l'entorn de treball. Documentació i anàlisi de les especificitats de l'entorn
- (case study)
- Explicació teòrica d'eines de producció. Exercicis pràctics per a l'assimilació de conceptes.
- Projecte autònom amb sessions de control tutoritzades.
Activitats formatives
Parcials
- Problem Statement + User Definition
- Architecture + Wireframe
- App Design
- UX-IX VideoUX/UI - Pantalles i dispositius
Final
- Dossier de Procès
- Prototip App
Sistema d’avaluació
Avaluació continuada
L’objectiu de l’avaluació continuada és que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del seu procés formatiu per tal de permetre-li millorar-lo. A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir, a decisió del professor, en una prova de síntesi, que permet l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Normativa general d’avaluació
Per considerar superada una assignatura, caldrà que s’obtingui una qualificació mínima de 5,0.
Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podran ser objecte d’una nova avaluació.
Es considerarà “No Avaluable” (NA) l’estudiant que no hagi lliurat totes les evidències d’aprenentatge o no hagi assistit al 80% de les classes sense haver justificat les absències. En cas d’absència justificada, l’estudiant s’ha de posar en contacte amb el professor en el moment de la reincorporació per determinar la recuperació de les activitats a les quals no hagi assistit.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L’avaluació es realitzarà de manera continuada i es valorarà l’evolució de l’alumne segons exercicis entregats al llarg del curs. Per tenir dret a la nota final caldrà haver entregat tots els exercicis que es plategen durant el curs.
L’assistència a classe i la puntualitat són importants per al bon funcionament de la dinàmica lectiva i seran presos en consideració a l’hora de l’avaluació final.
1. Es lliuraran tres exercicis que faran mitjana d'acord amb les següents percentatges.
Architecture + Wireframing 30%
Navegation Architecture: User: Sign-in/Log-in; Main Wireframes; Bridge Navigation; Navigation Structure View
Wireframes: Wireframe Structure; Identity Funtion Zones; Animation
Design & Sketch Prototyping 40%
Define + Naming + Branding: Problem Statement; Documentation; Naming; Branding
App Design: Main Wireframes + Look&feel; Visual Interaction Suport; Iconographie
UX-IX Video (Invision) 30%
Problem Statement; UX Navegation; IX Design
2. Es valorarà la participació i el seguiment a les activitats plantejades dins de l’aula.
Revisió de les entregues parcials (tutories de seguiment) junt amb l'assistència a les sessions.
Procés de revisió
La revisió es pot sol·licitar al professorat corresponent i es realitzarà durant la setmana indicada al calendari lectiu.
Procés de reavaluació
No es contemplen sistemes de reavaluació en els casos de les pràctiques externes, els TFG, i les assignatures / activitats formatives que, pel seu caràcter eminentment pràctic, no ho permeten.
Per participar en la reavaluació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Criteris d’avaluació
Es tindràn en compte els següents aspectes del disseny digital
Problema Statement Definició de les claus de la necessitat de disseny
Research Bechmarking + Search for referents of concepts
User: Sign-in/Log-in Visualització de la zona d’accés de l’App
Main Wireframes Deficició de les fucionalitat clau de l’App (TAP BAR)
Bridge Navigation Visualització de les diverses tipologies de navegació. Directe vs retorn
Navigation Structure View Facilitat de visualització de les diverses fucionalitats de l’App. Disseny infogràfic
Wireframe Structure Estructuració de les accions i Creació del desplegat de les vistes de l’App.
Identity Funtion Zones Definició i sistematització de les diverses categories de vista de l’App
Animation Definició i pertinència de les tipologies d’interacció
Plantilles clau: Tipus de botó, estructura llista, foto, mapa,... Creció de símbols
Tipus de zona del App: Splach, Sign-in/log-in/Stteings, Explanation, Home, Funtions, Bridges
Main Wireframes + Look&feel Identificació de les zones de l’App
Visual Interaction Suport Visualització de les funcion en botons, colors, transicions de vista,...
Iconographie Visualització de les funcions en icones (en base al look&feel)
Tipus de zona del App: Splash, Sign-in/log-in/Stteings, Explanation, Home, Funtions, Bridges
Tipus d’interacció: Botó, Check list, carrusell, Transicions de vista, Pop-up, Aparició/desapació zona, Reducció/ apliació zona
UX Navegation Visualització de les diverses funcionalitats de l’App en un trajecte de nav. raonable
IX Design Visualització de les claus de disseny per a cada zona/funcionalitat de l’App
Actualitat
Inspiració
Informació técnica, manuals
Llibrerías con símbolos y elementos dinámicos
Apple design resources (the official one)
Bottts per fer robots a través de símbols (great)
Humaaans para hacer ilustraciones a partir de figuras hechas
Producte
Link references to search images
Video
Procés de treball i presentació del Projecte del Disseny de l'App
Competències específiques
Competència
CE5. Dominar les tècniques de representació gràfica d'espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE5.1. Utilitzar les convencions i les formes de representació habituals en el sector professional del disseny a què va dirigit el projecte.
Competència
CE6. Demostrar conèixer i utilitzar amb criteris especialitzats l'arquitectura de la lletra i les diferents famílies tipogràfiques dels alfabets llatins.
Resultats d'aprenentatge
CE6.1. Usar els recursos tipogràfics i de maquetació de pàgina adaptats a funcions de lectura, comunicació i expressió del projecte.
CE6.2. Dominar l'arquitectura de la lletra i dissenyar alfabets.
Competència
CE9. Demostrar que coneix l'ús del mitjà audiovisual, l'entorn digital i les eines de creació i producció d'aquesta.
Resultats d'aprenentatge
CE9.1. Desenvolupar projectes específicament dirigits a la seva recepció en pantalla.
CE9.2. Aplicar els criteris i els recursos gràfics i tipogràfics propis del mitjà audiovisual i digital.
Competència
CE10. Estructurar i jerarquitzar gràficament la informació verbal
Resultats d'aprenentatge
CE10.1. Dominar recursos infogràfics bàsics per presentar sectors i marcs d'actuació en els quals s'inscriu el projecte.
Competència
CE21. Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE21.1. Desenvolupar projectes de disseny integral que relacionin conceptes i procediments de diferents sectors professionals de el disseny.
Competències transversals
CT9. Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10. Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l'acabat final d'un projecte de disseny.
Participació activa durant el curs i lliurament del dossier final
Competències específiques
Competència
CE2. Avaluar usos i programar funcions orientades a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d'aprenentatge
CE2.1. Realitzar un programa d'usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte a partir de les característiques pròpies d'un sector professional del disseny.
Competència
CE11. Demostrar comprendre el funcionament de l'entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
Resultats d'aprenentatge
C11.1. Detectar i explicar el tipus de contractació, la gestió dels projectes, etc. de el disseny més característic del sector en el qual s'inscriu el projecte.
Competència
CE17. Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d'aprenentatge
CE17.1. Elaborar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment d'acord amb les convencions i les característiques específiques del sector del disseny al qual va dirigit.
Competència
CE19. Demostrar que coneix els mètodes d'investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l'anàlisi i la crítica del disseny i de l'art.
Resultats d'aprenentatge
CE19.1. Aplicar les metodologies d'investigació i d'avaluació pròpies del sector professional del disseny al qual es dirigeix el projecte.
Competències transversals
CT2. Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT3. Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografia necessària tant per a la projectació com per a l'anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT4. Demostrar interès per l'estudi de llengües estrangeres tant per facilitar la comunicació com per accedir a contextos culturals diferents.
CT6. Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d'un projecte de disseny.