La gran majoria de productes que hi ha al mercat venen en un envàs i, tot i que normalment tenen una vida molt curta, compleix amb una sèrie de funcions indispensables. Durant aquest curs farem una aproximació al packaging des d’una visió holística, pràctica i teòrica, per a comprendre els requisits necessaris per a dissenyar de manera òptima un bon envàs, embalatge i etiqueta.
L'assignatura de Disseny d'envasos, embalatges i etiquetes és una optativa de quart curs inclosa en el conjunt d'assignatures que configuren la menció de Disseny de producte industrial.
Objectius formatius
Els seus objectius formatius són:
Promoure en l’alumnat la visió global del disseny d’envasos, embalatges i etiquetes, entenent-lo com una activitat en la que s’han de tenir molts factors en compte, des del producte al què acompanya fins al seu context físic i socioeconòmic.
Dotar del coneixement i domini de les tècniques, les formes, els processos i les tendències del disseny d’envasos, embalatges i etiquetes i de les seves aplicacions industrials.
Capacitar l’alumnat, a través de la pràctica, en la competència per al desenvolupament professional de projectes de disseny d’envasos, embalatges i etiquetes.
INTRODUCCIÓ AL PACKAGING
Perspectiva històrica
Característiques funcionals
Descripció del sistema-producte i del cicle de vida
PACKAGING ESTRUCTURAL
Anàlisi de les necessitats específiques Forma, color, olor, volum i textures Ergonomia de l’envàs
COMUNICACIÓ I ASPECTES PERCEPTIUS
Relació del pack amb la marca i el producte Relació del pack amb el producte, el client i l’usuari
MATERIALS I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ
Vidre
Paper i cartró
Metall
Plàstics
Materials compostos Materials naturals
SOSTENIBILITAT APLICADA AL PACKAGING
Estratègies d’ecodisseny
Anàlisi del cicle de vida
El pack com a residu
LEGISLACIÓ
Normativa específica Identificació i codificació
INNOVACIÓ EN PACKAGING
Últimes tendències
Design for all
PROJECTES
L’assignatura s’imparteix mitjançant una diversitat de procediments metodològics:
Classes expositives.
Debats i reflexions dirigides Dinàmiques de treball en grup Elaboració de projectes Presentacions de l’alumnat
S’aplica un sistema d’avaluació continuada, tenint en compte cadascuna de les activitats formatives dutes a terme, la participació activa en les diferents activitats programades i el progrés de l'alumne.
Es valora:
El nivell tècnic i conceptual adequat als projectes. El nivell d’anàlisi, reflexió, comprensió i aplicació.
Assistència i implicació personal en el procés d’aprenentatge al llarg de l’assignatura.
Boylston. Designing sustainable packaging
Cervera. Envases y embalajes
Calver, ¿Qué es el packaging?
Sherin. Sostenible. Un manual de materiales y aplicaciones prácticas para los diseñadores
Competències específiques
Competència
CE1 Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
Resultats d’aprenentatge
CE1.1 Descriure les característiques pròpies d'un sector professional del disseny per a realitzar una anàlisi prèvia al desenvolupament d'un projecte
Competència
CE2 Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE2.1 Realitzar un programa d'usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte a partir de les característiques pròpies d'un sector professional del disseny.
Competència
CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE5.1 Utilitzar les convencions i les formes de representació habituals en el sector professional del disseny al qual va dirigit el projecte.
Competència
CE7 Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i els seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
Resultats d’aprenentatge
CE7.1 Identificar els materials i els processos de transformació més habituals en cada sector professional del disseny.
Competència
CE8 Demostrar comprendre els coneixements bàsics de les ciències i disciplines auxiliars del projecte de disseny, com ara l’antropometria i la fisiologia de la percepció visual, l’ergonomía, els mètodes d’avaluació de l’ús, la mercadotècnia, les tècniques de prospecció, etc.
Resultats d’aprenentatge
CE8.1 Situar el projecte en el context de l'oferta existent al mercat.
Competència
CE11 Demostrar comprendre el funcionament de l’entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE11.1 Detectar i explicar el tipus de contractació, la gestió dels projectes, etc. del disseny més característic del sector en què s'inscriu el projecte.
Competència
CE17 Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d’aprenentatge
CE17.1 Elaborar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment d'acord amb les convencions i les característiques específiques del sector del disseny al qual va dirigit.
Competència
CE19 Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
Resultats d’aprenentatge
CE19.1 Aplicar les metodologies de recerca i d'avaluació pròpies del sector professional del disseny al qual s'adreça el projecte.
Competència
CE21 Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE21.1 Desenvolupar projectes de disseny integral que relacionin conceptes i procediments de diferents sectors professionals del disseny.- CE21.2 Treballar en equips interdisciplinaris dins de les diferents especialitats del disseny distribuint funcions a partir de les habilitats i interessos dels seus membres
Competències transversals
CT2 Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT3 Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografia necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT4 Demostrar interès per l’estudi de llengües estrangeres tant per facilitar la comunicació com per accedir a contextos culturals diferents.
CT6 Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT7 Capacitat per a coordinar, dirigir i liderar grups de treball al voltant d’un projecte de disseny, o bé on el disseny ocupi un lloc rellevant.
CT9 Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
CT10 Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
CT11 Capacitat d’adaptació a l’entorn professional nacional i internacional i, en particular, als canvis tecnològics, socials i econòmics que es van produint.
CT12 Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
CT13 Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
CT14 Valorar i fomentar l’ús social de l’entorn i de la comunicació amb atenció especial a l’accessibilitat per a grups d’usuaris i receptors diferents.
CT15 Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT16 Demostrar que es posseeixen valors i principis deontològics propis de la professió.
CT19 Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.