Disseny d'Equipament Domèstic
Es tracta d'una assignatura optativa de quart curs dins del marc de la matèria de Processos del disseny i que forma part de les assignatures que configuren la menció de Disseny de producte industrial.
El principal objectiu de l'assignatura és aplicar la metodologia i els processos de disseny enfocats a l'equipament domèstic, sota el punt vista de l'empresa, el sector d'activitat i les necessitats de l'usuari.
L'assignatura pretén aportar un coneixement bàsic sobre els sectors dins de l'equipament domèstic, els factors clau d'apalancament d'aquests, els requeriments i característiques particulars de cada sector i les eines per analitzar, comprendre i aportar solucions a les necessitats dels usuaris.
- Codi
200682
- Crèdits
5 ECTS
- Curs
4
- Semestre
2
- Matèria
Processos de disseny
- Professorat
- Llengües
Català
- Prerequisits
Es recomana tenir nocions de modelat 3D
- Imprimir
- Compartir
Continguts de l’assignatura
INTRODUCCIÓ
- Empresa i estratègia. Què venc, per què venc, a qui venc
- Nous materials en l'àmbit residencial
MODULS TEMÀTICS
El contingut de l'assignatura es plantejarà al voltant de 6 mòduls temàtics:
CUINA, MENJAR I NETEJA.
Petit i gran electrodomèstic, tableware, accessoris, bateries…OCI.
Electrònica de consumBANY, CONDÍCIA i WELLNESS.
Sanitaris, aixeteria, accessoris, dispensors…IL·LUMINACIÓ I DOMÒTICA.
CANVIS DEMOGRÀFICS.
Noves tipologies de família, nedons, sèniors. AdaptabilitatNOUS HÀBITS DE CONSUM.
Noves oportunitats de producte
Metodologia docent i activitats formatives
S'estudiaran els diferents sectors a través de seminaris i workshops d'anàlisis i mitjançant projectes dirigits que permetran aprofundir en productes emmarcats dins de les àrees concretes d'activitat relacionades amb l'equipament domèstic.
Cada mòdul temàtic s'abordarà sota la següent estructura:
Case studies. Empresa, producte o marca emblemàtica:
OTL AICHER I BULTHAUP. La cocina para cocinar, LEKUÉ, DYSON, BANG&OLUFFSEN,
ALESSI. La fabbrica dei sogni, IKEA, BRAUN i APPLE, NESPRESSO: El nou luxe
L'alumne tindrà un important paper participatiu en aquestes sessions.
Workshops d'anàlisi de les necessitats d'un sector determinatSeminaris:
Amb un convidat empresa del sector
Tecnologies o factors estratègics del sector
En paral·lel als diferents mòduls es desenvoluparan 3 projectes dirigits enquadrats en els sectors tractats en l'assignatura.
La durada de cadascun d'aquests projectes estarà entorn de les 5-6 setmanes. Els projectes es basaran en treball dirigit i tutoritzat durant les sessions generals i treball individual o en grup fora de l'aula.
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà sobre la base de dos criteris fonamentals:
Participació en classe:
casos pràctics i workshops d'anàlisis. El pes d'aquest factor serà del 25% del totalProjectes:
Avaluació del progrés del projecte, del seu resultat final i la seva presentació.
En el cas de treball per equips, la nota s'assignarà també individualment. El pes de la nota relativa als 3 projectes serà del 75%. L'assistència mínima per a l'avaluació de l'alumne serà del 75%
Bibliografia i enllaços web
Anatxu Zabalbeascoa, Todo sobre la casa,
Gustavo Gili, 2011Charlotte Baden-Powell, Architects pocket book of Kitchen design,
Architectural press, 2005Lluisa Francesc Deulonder, La cocina y otros espacios domésticos,
Gustavo Gili, 2009Ingrid Wenz-Gahler, Flush! Modern Toilet Design,
BIRKHAUSER, 2005TECTÓNICA 24, iluminación (I) artificial, 2010
Catalogo ERCO Programa 2012,
ERCO, 2012Design Museum, Cómo diseñar una lámpara,
Gustavo Gili, 2012R.Acuña, La casa Inteligente, 2001
P.Escobar, Edificios inteligentes y casas domóticas,
Monografias.com, 1997Zaida Muxi Martinez, Artículo: Habitar el presente. Vivienda en España: sociedad, ciudad, tecnología y recursos,
Ministerio de Vivienda, 2006
Competències i resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Competències específiques
Competència
- CE1 Analitzar els objectes, comunicacions i espais habitables per a detectar-hi problemes de disseny, aportar solucions alternatives i avaluar la viabilitat social, tecnològica i econòmica.
Resultats d’aprenentatge
- CE1.1 Descriure les característiques pròpies d'un sector professional del disseny per a realitzar una anàlisi prèvia al desenvolupament d'un projecte
Competència
- CE2 Avaluar usos i programar funcions orientats a la concepció i formalització de projectes de disseny.
Resultats d’aprenentatge
- CE2.1 Realitzar un programa d'usos i funcions conduent al desenvolupament d'un projecte a partir de les característiques pròpies d'un sector professional del disseny.
Competència
- CE5 Dominar les tècniques de representació gràfica d’espais i volums, plans i superfícies característiques del disseny.
Resultats d’aprenentatge
- CE5.1 Utilitzar les convencions i les formes de representació habituals en el sector professional del disseny al qual va dirigit el projecte.
Competència
- CE7 Demostrar comprendre els coneixements bàsics sobre els materials i els seves qualitats, i sobre processos i costos de fabricació.
Resultats d’aprenentatge
- CE7.1 Identificar els materials i els processos de transformació més habituals en cada sector professional del disseny.
Competència
- CE8 Demostrar comprendre els coneixements bàsics de les ciències i disciplines auxiliars del projecte de disseny, com ara l’antropometria i la fisiologia de la percepció visual, l’ergonomía, els mètodes d’avaluació de l’ús, la mercadotècnia, les tècniques de prospecció, etc.
Resultats d’aprenentatge
- CE8.1 Situar el projecte en el context de l'oferta existent al mercat.
Competència
- CE17 Exposar i raonar, de forma oral i escrita, els resultats i els processos de treball dels objectes de disseny propis.
Resultats d’aprenentatge
- CE17.1 Elaborar una memòria escrita del projecte i defensar-la oralment d'acord amb les convencions i les característiques específiques del sector del disseny al qual va dirigit.
Competència
- CE21 Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.
Resultats d’aprenentatge
- CE21.1 Desenvolupar projectes de disseny integral que relacionin conceptes i procediments de diferents sectors professionals del disseny.
- CE21.2 Treballar en equips interdisciplinaris dins de les diferents especialitats del disseny distribuint funcions a partir de les habilitats i interessos dels seus membres
Competències transversals
- CT2 Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
- CT3 Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografia necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
- CT6 Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
- CT9 Capacitat resolutiva i de presa de decisions.
- CT10 Motivació per la qualitat, tant en els plantejaments conceptuals i argumentals, com en la resolució formal i en els detalls de l’acabat final d’un projecte de disseny.
- CT12 Capacitat per a la integració i síntesi de coneixements adquirits en contextos i situacions diferents, amb flexibilitat i creativitat.
- CT13 Orientar l’acció del disseny a partir de valors de respecte a l’entorn ambiental i amb criteris de sostenibilitat.
- CT14 Valorar i fomentar l’ús social de l’entorn i de la comunicació amb atenció especial a l’accessibilitat per a grups d’usuaris i receptors diferents.
- CT16 Demostrar que es posseeixen valors i principis deontològics propis de la professió.
- CT19 Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.