Aquesta assignatura optativa de quart curs i obligatòria requerida per la menció de Disseny de Producte es desplega en dos continguts complementaris i paral·lels. Els primers són de caràcter general i estan destinats a mostrar com el disseny contemporani abasta un camp de coneixement ampli i heterogeni amb paràmetres d’anàlisi, avaluació, debat i crítica propis o compartits amb disciplines veïnes. Des d’aquesta perspectiva es dibuixa un marc d’acció i pensament en el que el projecte s’entén com a pràctica de recerca permanent interelacionada amb la crítica i debats teòrics actuals.
Per l’altra banda, l’assignatura cerca la concreció d’un marc analític i crític específic per la producció i recepció d’objectes, aprofundint en models teòrics i aplicats de mètodes i tècniques d’anàlisi que permetin interpretar i valorar les característiques internes de les obres o tendències, el context de la seva aparició i el seu impacte social, econòmic i cultural. Aquesta comprensió de les condicions culturals en la que es concep, produeix, consumeix i té existència social la cultura material contemporània y es fa ús dels coneixement i habilitats disciplinars dels dissenyadors de producte, ha de permetre aguditzant el pensament crític de l’estudiant.
La crítica de disseny d’objectes, a més de un territori de coincidències amb altres camps crítics (de l’art, de l’arquitectura, de la imatge i la comunicació), desenvolupa un marc discursiu específic. L’assignatura dedica també la seva atenció a l’aplicació d’aquesta capacitat analítica i crítica a la seva formulació escrita i oral. Es valora, per tant, la capacitat argumentaria, i el domini dels continguts i els gèneres d’escriptura més característics de l’anàlisi i la crítica i la seva aplicació tant en el cas d’obres de disseny com pel que fa a projectes propis (elaboració de programes, presentacions de projectes, redacció de memòries, etc). Complementari a l’escriptura, l’assignatura reconeix a altres formats analítics i crítics no estrictament textuals com ara la infografia, el documental, accions performatives, i el mateix projecte.
I DISSENY I EXPERIÈNCIA 1 - Presentació d’anàlisi i crítica: conceptes i funcions 2 - Dels projectes a l’Obra: l’episòdic i el narratiu 3 - Motivacions i interessos: l’individual i el social en disseny 4 - Objectius, capacitats i procediments: reptes y modus operandi 5 - El disseny com a paideia
II ANÀLISI D’OBJECTES 6 - Disposicions per a l’anàlisi: l’observació i descripció (l’ècfrasi com a coneixement) 7 - Anàlisis d’ús i anàlisi tècnica 8 - Anàlisis formals i anàlisi semiòtica 9 - Anàlisis contextuals: l’objecte resultat d’un entorn 10 - Problemes de la interpretació: espectador/obra i autor/relat
III CRÍTICA DE DISSENY 11 - Què és crítica? Elements de la crítica: anàlisi/interpretació i judici/valoració 12 - Funcions mediadores de la crítica en la creació/producció 13 - Funcions mediadores de la crítica en la recepció/educació 14 - Tipus de crítica, suports de la crítica i usos socials de la crítica
IV CRÍTICA CULTURAL I CRÍTICA DE DISSENY 15 - Pensar/actuar en la cultura: l’obra com a crítica 16 - Disseny, tecnoesfera i socioambient 17 - Disseny i identitat: globalitats i localitats
- Exposicions generals per part del professor
- Material i documentació de suport: bibliografia, documentació visual
- Participació en la dinàmica pràctic-teòrica de les classes: debats, resolució d’exercicis pràctics i presentacions fòrum o discussió assincrònica.
- Mobile learning.
- Treball col·laboratiu.
- Visites fora de l’espai i el temps de l’aula
- Treball autònom per a resoldre exercicis i treball final de síntesis Prova escrita final com a defensa del treball final
Activitats dirigides
- Classes magistrals
- Anàlisi i crítica de treballs de disseny
- Realització de debats sobre temes específics
Hores: 36
Resultats d'aprenentatge: Obtenció dels continguts bàsics de l’assignatura
Activitats supervisades
- Treballs i exercicis pràctics
Hores: 9
Resultats d'aprenentatge: Tècniques de l’anàlisi i la crítica de la comunicació visual
Activitats autònomes
- Treballs d’escriptura i recerca Treball de cur
Hores: 45
Resultats d'aprenentatge: Demostració de l’assoliment global dels continguts de la matèria: analitzar i criticar la comunicació gràfica i visual amb l’aplicació dels mètodes treballats.
- Assistència, participació en els debats, pràctiques realitzades a l’aula i presentacions (30%)
- Realització de els 3 exercicis (30%)
- Treball de curs i prova escrita sobre el treball de curs (40%)
Els exercicis que no es lliurin en les dates preestablertes, es podran entregar l’últim dia del curs, però s’avaluaran sobre 8 (i no sobre 10).
Treballs a lliurar:
- I DISSENY I EXPERIÈNCIA Exercici 1: relat d’autoreconeixement com autor i proposta argumentada de projecte
- II ANÀLISI D’OBJECTES Exercici 2: anàlisi i fitxa d’un objectes
- III CRÍTICA DE DISSENY Exercici 3: situar un autor/estudi en el seu entorn i establir un marc crític per el seu treball
- IV CRÍTICA CULTURAL I CRÍTICA DE DISSENY Treball de curs: desenvolupar més àmpliament algun dels exercicis anteriors o, alternativament, desenvolupar un treball sobre una de les temàtiques tractades en el bloc IV.
- BLOCH, Maurice: “The Blob” (http://aotcpress.com/articles/blob/)
- COSTALL, Alan. Dreier, Ole (Ed.): Doing Things with Things.The design and use of everyday objects. Ashgate. Hampshire, 2006.
- D’ALLEVA, Anne. Methods and Theories of Art History. Lawrence King Publishing. London, 2005.
- Design Observer: http://designobserver.com/
- DEWEY, John. El arte como experiencia. Ed. Paidós, Barcelona, 2008
- ERLHOFF, Michael. Marshall, Tim (Ed.): Design Dictionary, Perspectivas on Design
- LATOUR, Bruno. "A Cautious Prometheus? A Few Steps Toward a Philosophy of Design”. Keynote lecture for the Networks of Design meeting of the Design History Society Falmouth, Cornwall, 3rd September 2008
- PETROSKI, Henry: El éxito a través del fracaso. La paradoja del diseño. Fondo de Cultura Económica. Mejico, 2011.
- RANCIÈRE, Jacques: El espectador emancipado. Ellago Ediciones. Castellón, 2008.
- Terminology. Birkhäuser, Basel, 2008.
- SUDJIC, Deyan. El lenguaje de las cosas. Turner publicaciones. Madrid, 2008. VV.AA: Reconstrucción y crítica. Siglo XXI. Madrid, 2010.
El calendari del temari, els continguts, les lectures i els treballs, amb els terminis inclosos, es seguiran a través del campus virtual (Moodle) de l’assignatura.
ACTIVITATS D’APRENENTATGE
I DISSENY I EXPERIÈNCIA
- Setmana: 1 Activitat: Presentació del curs: anàlisi i crítica, conceptes i funcions. Dels projectes a l’Obra: l’episòdic i el narratiu. Presentació de l’assignatura: temari i avaluació. Presentació del tema 1. Explicació de Exercici 1: relat d’autoreconeixement com autor i proposta argumentada de projecte
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 2 Activitat: Motivacions i interessos: l’individual i el social en disseny. Exercici 1: a) Presentacions de l’estudiant d'una selecció de treballs realitzats durant el grau. Presentació del tema 2
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 3 Activitat: Objectius, capacitats i procediments: reptes y modus operandi. Exercici 1: b) Presentacions dels estudiants de possibles àrees d’interès. Presentació del tema 3
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi i exemples infogràfics
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 4 Activitat: El disseny com a paideia. Exercici 1: c) Presentació d’un esquema general. Presentació del tema 4. Lliurament Exercici 1
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT15, CT19, CT17
II ANÀLISI D’OBJECTES
- Setmana: 5 Activitat: Disposicions per a l’anàlisi: l’observació i descripció (l’ècfrasi com a coneixement). Pràctica a l’aula: observació i descripció d’un objecte donat. Presentació del tema 5. Explicació de Exercici 2: anàlisi i fitxa d’un objectes/referent segons guió
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE18.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT6, CT17 - Setmana: 6 Activitat: Anàlisis d’ús i anàlisi tècnica. Pràctica a l’aula: observació i descripció d’un objecte triat. Presentació del tema 6
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE18.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT6, CT17 - Setmana: 7 Activitat: Anàlisis formals i anàlisi semiòtica. Pràctica a l’aula (en grup): anàlisi d’us i tècnic d’un objecte i presentació. Presentació del tema 7
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE18.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT6, CT17 - Setmana: 8 Activitat: Anàlisis contextuals: l’objecte resultat d’un entorn. Pràctica a l’aula (en grup): anàlisi formal i comunicatiu d’un objecte i presentació. Presentació del tema 8
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE18.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT6, CT17 - Setmana: 9 Activitat: Problemes de la interpretació: espectador/obra i autor/relat. Pràctica a l’aula (en grup): anàlisi contextual. Presentació del tema 9. Lliurament de l’Exercici 2.
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE18.1, CE18.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT6, CT17
III CRÍTICA DE DISSENY
- Setmana: 10 Activitat: Què és crítica? Elements de la crítica: anàlisi/interpretació i judici/valoració Presentació del tema 10. Explicació de Exercici 3 (en grup): un autor/estudi en el seu entorn i establir un marc crític per el seu treball
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 11 Activitat: Funcions mediadores de la crítica en la creació/producció. Exercici 3 (en grup): a) recollida d’informació sobre un autor/estudi. Presentació del tema 11
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 12 Activitat: Funcions mediadores de la crítica en la recepció/educació. Exercici 3 (en grup): b) documentació de l’espai de treball de un autor/estudi. Presentació del tema 12
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 13 Activitat: Tipus de crítica i usos socials de la crítica Lliurament Exercici 3. Presentació del tema 13 Explicació del Treball de curs: desenvolupar més àmpliament algun dels exercicis anteriors o, alternativament, desenvolupar un treball sobre una de les temàtiques tractades en el bloc IV.
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE21.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT15, CT19, CT17
IV CRÍTICA CULTURAL I CRÍTICA DE DISSENY
- Setmana: 14 Activitat: Pensar/actuar en la cultura: l’obra com a producte de la crítica cultural i el disseny crític. Presentació del tema 14
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 15 Activitat: Disseny, tecnoesfera i socioambient. Pràctica a l’aula: presentació d’un producte i argumentació de les seves qualitats sostenibles. Presentació del tema 15
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 16 Activitat: Disseny i identitat: globalitats i localitats. Pràctica a l’aula: presentació d’un producte i argumentació de identitat local/global. Presentació del tema 16
Lloc: EINA
Material: Ressenya de lectures. Casos d’estudi Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT3, CT4, CT15, CT19, CT17 - Setmana: 17 Activitat: Prova escrita. Lliurament del treball de curs
Lloc: EINA
Material: Prova escrita
Resultats d'aprenentatge: CE16.1, CE11.6, CE.11.7, CE12.1, CE12.2, CE19.2, CE19.3, CT1, CT2, CT3, CT15, CT19, CT17
Competències específiques
Competència
CE11 Demostrar comprendre el funcionament de l’entorn econòmic, empresarial i institucional en el qual es contracten i desenvolupen professionalment els projectes i les activitats de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE11.6 Identificar els agents socials que participen de la cultura del disseny i definir les seves funcions i la seva interacció en el sistema del disseny.
CE11.7 Comparar les característiques de diferents cultures del disseny
Competència
CE12 Demostrar conèixer l’entorn institucional i associatiu del món professional del disseny i el paper que juguen les diferents entitats i agents socials.
Resultats d’aprenentatge
CE12.1 Distingir les característiques i funcions de les diferents institucions que configuren la cultura del disseny.
CE12.2 Distingir les diferents tradicions en la pedagogia de les arts aplicades i del disseny.
Competència
CE16 Demostrar entendre i interpretar de manera pertinent i raonada els textos d’història, teoria i crítica del disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE16.1 Aplicar críticament els conceptes i mètodes d'història, teoria i crítica del disseny a nous objectes d'investigació.
Competència
CE18 Interpretar i valorar críticament productes finals i projectes de disseny tant propis com aliens.
Resultats d’aprenentatge
CE18.1 Valorar críticament els cànons i criteris d'avaluació establerts en la cultura del disseny.
CE18.2 Redactar un assaig acadèmic de crítica del disseny.
CE18.3 Plantejar una estratègia de divulgació i difusió de la cultura del disseny.
Competència
CE19 Demostrar conèixer els mètodes d’investigació rellevants per a la projectació i la teoria, l’anàlisi i la crítica del disseny i de l’art.
Resultats d’aprenentatge
CE19.2 Descriure les diferents tendències en la didàctica del projecte.
CE19.3 Plantejar un projecte de recerca en disseny.
Competència
CE21 Disposar de recursos i capacitats per a relacionar conceptes i llenguatges de diferents especialitats de disseny.
Resultats d’aprenentatge
CE21.3 Identificar els trets comuns i les especificitats de les disciplines del disseny en l’anàlisi crítica dels diferents estils històrics o tendències actuals.
Comptències transversals
CT1 Capacitat de comunicació oral i escrita en la llengua nativa i en altres llengües com ara l’anglès que permeti treballar en un context internacional.
CT2 Elaborar informes professionals i treballs acadèmics.
CT3 Demostrar conèixer i utilitzar correctament les fonts documentals i la bibliografia necessària tant per a la projectació com per a l’anàlisi i crítica raonada del disseny.
CT4 Demostrar interès per l’estudi de llengües estrangeres tant per facilitar la comunicació com per accedir a contextos culturals diferents.
CT6 Capacitat per treballar en equip i aptituds per al diàleg amb els diferents agents i disciplines que poden intervenir en el desenvolupament d’un projecte de disseny.
CT15 Valorar i preservar el patrimoni cultural, artístic i paisatgístic.
CT17 Demostrar que coneix els fenòmens innovadors i els nous llenguatges i propostes culturals.
CT19 Demostrar una disposició afectiva positiva envers els valors estètics i les qualitats formals de l’entorn material i visual.