EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona. Adscrit a la UAB

Cabinets

Eina/Idea

Descarrega el programa en PDF

La imaginació curatorial

Descripció:

Com podem narrar la producció d’idees, imatges mentals, conceptes i somnis en l’àmbit curatorial? A quin tipus de producció ens estem referint quan parlem sobre la Imaginació en un camp tan específic com el de la creació d’exposicions, on es superposen múltiples formes de creativitat i on l’hospitalitat, la negociació, la mediació i el pressupost són generalment factors determinants? Com podem imaginar nous gests col·lectius, comunitats efímeres de coses i usos mai vistos de l’espai institucional? Com poden els impulsos feministes, postcolonials i crítics redefinir la manera com produïm material mental? Diversxs curadorxs respondran aquestes preguntes, o variacions d’aquestes, i parlaran sobre la seva pràctica en aquest programa que comprèn conferències públiques i tallers intensius organitzats en col·laboració amb La Virreina, Centre de la Imatge de Barcelona.

Convidats:

Yasmil Raymond ha estat recentment nomenada Rectora del Hochschule für Bildende Künste–Städelschule i Directora de Portikus. Nascuda a Puerto Rico i formada a la School of the Art Institute de Chicago i al Center for Curatorial Studies, Bard College, Raymond ha exercit fins al 2019 de curadora associada del Museu d’Art Modern de Nova York, on ha organitzat encàrrecs a artistes de la talla de Goshka Macuga, Yoko Ono, Philippe Parreno i Haim Steinbach. Anteriorment ha estat Curator del Dia Art Foundation, Nova York, on va assumir la responsabilitat de grans exposicions i projectes específics, entre els quals destaquen Allora & Calzadilla: Puerto Rican Light (Cueva Vientos), Thomas Hirschhorn: Gramsci Monument i Jean-Luc Moulène: Opus + One, entre molts altres. Prèviament havia estat Associate Curator del Walker Art Center de Minneapolis. De la seva experiència en el medi acadèmic cal destacar el pas per escoles de prestigi com la Rhode Island School of Design a Providence i De Appel a Amsterdam.

Aimé Iglesias Lukin és historiadora de l’art i comissària, actualment Directora i Chef Curator de l’àrea de Visual Arts a l’Americas Society. Nascuda i criada a Buenos Aires, viu a Nova York des de l’any 2011. La seva pròxima dissertació This Must Be the Place: Latin American Artists in New York 1965–1975 mapeja les xarxes internacionals a través de les quals artistes de tot l’hemisferi van crear comunitats a la metròpolis, analitzant qüestions del viatge, l’exili i la identitat en les seves obres d’art. Va cursar el seu M.A a l’Institute of Fine Art de Nova York i la llicenciatura d’història de l’art a la Universidad de Buenos Aires. Iglesias Lukin ha rebut beques de recerca del American Art Museum, Metropolitan Museum of Art, Terra Foundation for American Art, i la Andrew W. Mellon Foundation. Al 2016 va ser premiada amb el ICAA Peter C. Marzio Award for Outstanding Research in Twentieth-Century Latin American and Latino Art from the Museum of Fine Arts. Ha treballat al departament d’Art Modern i Contemporani del Metropolitan Museum de Nova York, i al Institute for Studies on Latin American Art (ISLAA) de la mateixa ciutat, així com a la Fundación Proa de Buenos Aires.

Valentín Roma és escriptor, historiador de l’art i curador, actualment director de La Virreina, Centre de la Imatge de Barcelona. Al llarg de la seva trajectòria ha curat diverses exposicions d’art contemporani en institucions com el Museu Picasso, la Fundació Antoni Tàpies o el CaixaForum. També ha estat conservador en cap i director de recerca al MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Prèviament, va ser el comissari seleccionat per al pavelló Català de la 53ª Biennal d’Art de Venècia i, recentment, ha organitzat l’exposició Known masterpieces en col·laboració amb la Fundació Suñol. Entre la seva obra literària s’inclouen El enfermero de Lenin (Periférica, 2017) i Retrato del futbolista adolescente (Periférica, 2019).

Continguts i estructura:

Ubicació:

EINA / La Virreina, Centre de la Imatge, Barcelona

Dates:

Els/les participants obtenen:

Singularitats d’aquest projecte:

Preu de la conferencia:

Gratuït. Reserves aquí

Preu del taller:

Inscriu-te / Més info / M’interessa


Ian Wallace

Expanded masterclass

Descripció:

Expanded Masterclass redefineix l’abast conceptual i espacial de la classe magistral tradicional utilitzant un ventall de components físics i escenogràfics, protocols d’ús i transmissió en diverses localitzacions al voltant de Barcelona i també online. Aquest cabinet d’Eina/Idea convida, un cop l’any, a unx professional de reconegut prestigi mundial a que comparteixi idees centrals de la seva pràctica, així com objectes i material d’arxiu que estaran exposats abans, durant, i/o després de les sessions de taller. En la seva edició de primavera de 2020, Expanded Masterclass està organitzada en col·laboració amb l’Arxiu MACBA.

Artista convidat de primavera-estiu 2020: Ian Wallace

Nascut a Shoreham, Anglaterra, l’any 1943 i resident a Vancouver, Canadà, des de la infantesa, Ian Wallace és conegut pel seu paper fundador en la coneguda Escola de Vancouver. La seva reconeguda aproximació conceptual a la fotografia i la pintura ha estat objecte de múltiples presentacions individuals, incloses dues retrospectives a la Vancouver Art Gallery (el 1978 i 2012) i una exposició itinerant co-organitzada per Witte de With, Rotterdam, Kunsthalle Zurich i Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf (el 2008-2009) entre altres dotzenes d’exhibicions individuals en l’última dècada. Wallace és també una reconeguda figura en l’àmbit acadèmic canadenc i ha rebut títols honoraris com Doctor of Letters, Honoris Causa per la University of British Columbia i Chevalier de L’ordre des Arts et des Lettres pel Ministeri de Cultura francès.

Contingut i estructura:

Ubicació:

EINA / Barra de Ferro / MACBA

Dates:

Per determinar

Els/les participants obtenen:

Singularitats d’aquest projecte:

Preu conferència:

Gratuït. Reserves aquí

Preu tallers:

Inscriu-te / Més info / M’interessa


Metamaterial autoensamblatge

Descripció:

Aquest cabinet de múltiples sessions i persones convidades i de principi obert, aborda el moment actual d’interès per la programabilitat de la matèria i els materials, processos del que s’ha donat a conèixer com autoensamblatge. Conceptes d’interacció local no assistida d’entitats no vives, i/o parts d’aquestes, i/o conjunts articulats d’aquestes, entesos com una expansió de la lògica d’un “Internet de les coses”, ha produït recentment un ampli ventall de relats sobre el comportament i la potencial autonomia dels materials a l’hora de servir interessos predefinits, connectats i controlats de manera remota.

Aquest cabinet és, en el seu desenvolupament, un intent irònic de contrarestar discursos tecnocràtics dominants sobre la recerca especulativa, en la mesura que aquells acaben influint en processos materials de l’art, el disseny i la cultura en general. Mentre els teòricxs d’hipotètics autoensamblatges promouen i estetitzen una acceptació general de la instrumentalització biopolítica, el significat social de l’autoassemblea, l’auto-organització i l’autonomia organitzativa es torna borrosa. Desenvolupant pràctiques artístiques pro-assembleàries i políticament conscients que tenen origen en àmbits diversos i que poden servir-nos de models, literals i metafòrics, intentem reiniciar la nostra comprensió de conceptes essencials del disseny com l’assemblatge, la fabricació, la formació i l’articulació.

Els espais simbòlics de l’escultura, l’arquitectura, el disseny gràfic i la poesia ens oferiran, en la primera tanda de trobades i tallers, una plataforma de debat en la que “l’autoensamblatge” no s’entendrà sols com un procés material i mecànic, intel·ligent o no. Més aviat, les nocions polítiques i socials d’assemblea i ensamblatge seran introduïdes dins les dinàmiques materials, orgàniques i inorgàniques, examinant així la importància de l’auto-organització i l’emancipació dins i més enllà de l’espai humà.

Col·laboradorxs convidatxs, activitats i fases:


Prem Krishnamurthy

Metamaterial Autoensamblatge I: Prem Krishnamurthy
Taller a EINA, 15 de maig
P!DF, Fundació Mies van der Rohe, Nit dels Museus, 16 de maig

Prem Krishnamurthy és curador, dissenyador, escriptor i professor resident a Berlín i Nova York. És soci de l’estudi de disseny Wkshps i co-director artístic de la FRONT International 2021, la triennal d’art contemporani de Cleveland. Ha dirigit projectes de disseny estratègic junt amb institucions com el Berkeley Art Museum, BOZAR, el Carnegie Museum of Art, Dhaka Art Summit, Guggenheim, L’internationale, MoMA, SALT i la Yale University Art Gallery. Com a comissari independent, Krishnamurthy ha organitzat exposicions a escala internacional incloent la Fikra Graphic Design Biennal, Ministry of Graphic Design a Sharjah, UAE; la 13ª A.I.R. Biennial, let’s try listening again; DIS-PLAY / RE-PLAY a l’Austrian Cultural Forum New York; i Creative Operational Solutions al Para Site de Hong Kong. Prèviament, ha estat fundador i director de P!, la “petita Kunsthalle experimental” ubicada al Chinatown de Nova York, així com co-fundador de l’estudi de disseny Project Projects. Ha guanyat el Cooper Hewitt Museum’s National Design Award de Communication Design i és el receptor de subvencions de la Fullbright Foundation, la Graham Foundation i el KW Institute for Contemporary Art.


Mónica de la Torre

Metamaterial Autoensamblatge II: Mónica de la Torre
Taller a EINA, 23-27 de maig

Mónica de la Torre és poeta, traductora i acadèmica, nascuda i criada a Ciutat de Mèxic. Llicenciada al Instituto Tecnológico Autónomo de México, l’any 1933 va mudar-se a Nova York, amb l’ajut d’una beca Fulbright, per obtenir el MFA i el PhD en Literatura Espanyola per la Columbia University. Entre els seus llibres de poesia s’inclouen les col·leccions Public Domain (Roof Books, 2008) i Talk Shows (Switchback Books, 2007), així com els pamflets Four (Switchback, 2012) i The Happy End (Song Cave, 2017). Habitualment col·labora amb artistes i escriptors, igual que amb Collective Task. Amb l’artista Terence Gower va escriure el llibre d’art Appendices, Illustrations and Notes (Smart Art Press, 1999) i junt a Michael Wiegers va co-editar l’antologia bilingüe Reversible Monuments: Contemporary Mexican Poetry (Copper Canion Press, 2002). També ha contribuït a un estudi sobre la indeterminació a Predictions (ChainLinks, 2009) i al treball crític conceptual Laureana Toledo: The Limit (Turner/A&R Press, 2008). Entre les seves traduccions a l’espanyol s’inclouen Mauve Sea-Orchids (Belladonna Books, 2007, co-traduïda amb Rosa Alcalá) de Lila Zemborain i Poems by Gerardo Deniz (Lost Roads Publishers, 2000), que també va editar.


Asier Mendizabal

Metamaterial Autoensamblatge III: Asier Mendizabal Taller a EINA Barra de Ferro, 2-4 de juliol Exposició 3-12 de juliol

Artista format a la Facultat de Belles Arts de la Universitat del País Basc, a Arteleku i la Byam Shaw School of Art de Londres, Asier Mendizabal desenvolupa des de fa més de dues dècades una reflexió crítica sobre l’escultura i els gestos, ritus, i codis que li són tradicionalment associats. Mendizabal ha exposat individualment a Raven Row de Londres; Museo Reina Sofía de Madrid; Culturgest de Lisboa i al MACBA de Barcelona, així com al Museo de Arte Precolombino Casa del Alabado de Quito i, més recentment, a la Fundación Museo Jorge Oteiza a Alzuza, Navarra. També ha participat en exposicions col·lectives com la 31ª Biennal de São Paulo; A Singular Form, Secession, Viena; El Arte y el Espacio, Guggenheim Bilbao Museoa; Tension and Liberty, Fundaçao Calouste Gulbenkian, Lisboa; IllumiNATIONS, 54ª Bienal de Venecia; o In the First Circle, Fundació Tàpies, Barcelona, entre moltes altres. Va ser co-fundador i membre del claustre de l’escola d’art Kalostra de San Sebastián i actualment és professor d’escultura al KKH Royal Institute of Art d’Estocolm.

Continguts i estructura:

Les persones participants obtenen:

Singularitats d’aquest projecte:

Preu conferències:

Gratuït, sense reserva

Preu dels tallers:

Inscriu-te / Més info / M’interessa


La setena direcció: especulació radical / escenografíes del pensament

Descripció:

Pensar produeix gests, com Auguste Rodin sabia massa bé; gests que cristal·litzen en formes. La connexió entre el pensament radical i la forma radical sembla ser, de fet, una noció consolidada en la nostra cultura. Si hi ha una teatralitat —suposada o residual— del pensament, tan aviat com aquest últim es tradueix novament en diàleg col·lectiu, produeix una escenografia. Tot pensament és col·lectiu, una situació. En el primer projecte d’aquest cabinet, entaularem conversació i producció amb Mériam Korichi, filòsofa, escriptora i escenògrafa. De les persones participants s’espera que discuteixin, organitzin i actuïn en un context híbrid de debat filosòfic i posada en escena experimental de l’obra Les Justes d’Albert Camus.

Mériam Korichi és filòsofa i escenògrafa. Ha estudiat filosofia a la Sorbonne, l’Ecole Normale Supériure de París i a Harvard com a Visiting Fellow. Té diversos llibres publicats per Gallimard incloent Letters on Evil. A Correspondence between Spinoza and Blyenberg (2006), Notions of Aesthetics (2007), Notions of Ethics (2009), una biografia d’Andy Warhol (2009), traduïda al portuguès brasiler i al xinès, i A Treatise of Good Sentiments (Albin Michel, 2016). Entre les seves produccions d’òpera i teatre, ha treballat com a dramaturga i escenògrafa col·laboradora en el muntatge de Les Précieuses ridicules de Molière, La Grande Magia d’Eduardo de Filippo i The Tragedy of Hamlet a la Comédie-Française. El 2011 i 2013, va traduir al francès i va adaptar a l’escenari The Comedy of Errors i The King Richard III de Shakespeare per al teatre Bouffes du Nord de París. El 2018 i 2019 ha traduït Macbeth i A Midsummer Night’s Dream per a l’escenari. Amb la intenció de qüestionar els límits entre la filosofia, el teatre i l’art contemporani, va crear el concepte i format de la nit de la filosofia, que des de llavors ha estat organitzada en diverses ciutats arreu del món, inclosa la seu de la UNESCO a París.

Continguts i estructura:

Ubicació:

EINA / Campus Universitat Autònoma de Barcelona

Dates:

Maig 4-8, 2020

Les persones participants obtenen:

Preu de la conferència:

Gratuït, Inscriu-te

Preu del taller:

Inscriu-te / Més info / M’interessa


Antropologies de la caixa negra

Antropologies de la caixa negra

Descripció:

El punt de partida d’aquest projecte és la consideració de la caixa negra com a objecte múltiple i fonamentalment filosòfic. La caixa negra com a metàfora de la memòria encriptada, com a lloc de projecció i, per tant, per l’epifania de les imatges; la caixa negra com a recurs i resta després de la catàstrofe. Com a cabinet d’Eina/Idea, Anthropologies of the Black Box està concebuda en col·laboració amb l’acadèmica i escriptora Sara Nadal-Melsió i tindrà lloc en múltiples i evolutius escenaris. El primer d’ells serà un taller de dos dies que inclou un pròleg filosòfic així com la preparació conceptual d’un simposi i una performance que es desenvoluparà en el context teatral durant la tardor de 2020 i la primavera de 2021 a Barcelona.

Sara Nadal-Melsió és escriptora i acadèmica resident a Nova York. Màster a la Columbia University i PhD a la NYU, tots dos en Literatura Comparada i Teoria de la Literatura, ha impartit classe a la University of Pennsylvania, Princeton University, New York University i SOMA de Ciutat de Mèxic. Els seus assaigs han estat publicats a Diacritics, RHM, JSCS i Avenç, així com en diversos volums editats i catàlegs de museu. És co-autora d’Alrededor de/Around (Gustavi Gili, 2003), llibre sobre la fotografia i l’arquitectura de l’últim fin-de-siécle, i editora de dos números especials sobre cinema: The Invisible Tradition: Avant-Garde Catalan Cinema under Late Francoism (University of Pennsylvania Press, 2010) i Anachronism and The Militant Image: Temporal Disturbances of the Political Imagination (Abingdon Routledge, Taylor et Francis, 2017). També ha estat co-comissària de l’exposició sobre els artistes Allora & Calzadilla a la Fundació Antoni Tàpies de Barcelona (2018), que va anar acompanyada d’un treball crític de dos volums sobre l’actual crisi financera de Puerto Rico. Actualment està treballant en el manuscrit Europe and the Wolf, on analitza, a través d’una lectura de l’art contemporani i el cinema experimental, la transmissió de dissidència en el llegat musical d’Europa.

Continguts i estructura:

Ubicació:

EINA / Campus Universitat Autònoma de Barcelona

Dates:

Juny 2-4, 2020

Les persones participants obtenen:

Preu del taller:

Inscriu-te / Més info / M’interessa

E I N A