Oriol Pibernat

Oriol Pibernat

Historiador i dissenyador. És Màster Oficial EEES en Mètodes i Tècniques Avançades de Recerca en Història, Art i Geografia (UNED) i Graduat en Història de l’Art. Va realitzar estudis de disseny a EINA i d’Humanitats a la UOC.

Docència

Actualment és professor del Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny (des de 2013), del Postgrau d’Il·lustració Creativa (des de 2018) i del Grau de Disseny d’EINA des del 2012. Ha estat professor del Màster d’Estètica i Teoria de l’Art Contemporani de la UAB (2005-2009); del Màster Ecodisseny de la UPF (2002-2004); de la Diplomatura de Postgrau del curs Sostenible, Tecnologia, Desenvolupament y Desequilibris de la UPC (1997-2000). També ha estat professor associat de la Facultat de Belles Arts de la UB (1996-1998) i d’Elisava entre (1996-1998). A EINA és professor des de 1986. Va ser , Cap d’Estudis de 1997-1999 i Director d’EINA entre 1999 i 2016. Com a director d’aquest centre va ser Coordinador de la Plataforma de Centres d’Ensenyament de Disseny i Art que va impulsar el ple reconeixement universitari del disseny (2000-2007).

Activitat professional

Professionalment ha participat en diversos projectes culturals, editorials, museístics i d’exposicions com a assessor, editor i curador.

Va col·laborar amb la catalogació i l’exposició de la col·lecció de disseny de producte del Museu del Disseny de Barcelona. En el camp de les exposicions ha comissariat La utilidad en el diseño (Madrid, Círculo de Bellas Artes 2008); Habitar el món, amb Ramon Folch i Salvador Rueda (Barcelona, Fòrum, 2004); Cultures del Treball, amb Josep Ramoneda (Barcelona, Centre de Cultura Contemporània, 2000); Equipatge pera el 2000, amb el grup teatral La Cubana (Barcelona, Centre de Cultura Contemporània, 2000); Primavera del Disseny de Barcelona 1999, festival de disseny realitzat a Barcelona en diferents localitzacions; André Ricard, el disseny del quotidià, amb Pedro Azara (Fundació Joan Miró, 1999); Error design, irtum mi object, amb Uli Marchsteiner (Kunts Halle Krems , Àustria, 1998); Homo ecologicus, por una cultura de la sostenibilidad (Barcelona, Fundació Miró, 1996); Per què ... no funciona? (Barcelona, Virreina, Ajuntament de Barcelona, 1993).

D’altra banda, ha exercit la crítica cultural publicant articles a revistes i diaris (l’Avenç, La Vanguardia, La Vanguardia/Culturas, Minerva, Revista de Occidente, Contemporanea. International art magazine, Tipográfica, etc). Té publicats llibres sobre disseny i monografies de dissenyadors.

Professionalment també s’ha dedicat a la consultoria en disseny, identitat i comunicació, realitzant projectes tant en el sector privat com per l’administració pública (Generalitat de Catalunya, Ministerio de Industria y Energía, Cambra de Comerç de Barcelona, TV3, Canal+, Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, etc).

Premis

Ha tingut una activitat rellevant en l’àmbit associatiu i cultural del disseny essent escollit per a diversos càrrecs: patró i Vicepresident de la FHD, Fundació Història del Disseny (2014-2018 i 2016-2018, respectivament); Membre de la Comissió de Disseny del Consell de Cultura de Barcelona (2007-2010); Vicepresident de l’ADI FAD, Associació de Dissenyadors Industrials (2004-2006); membre de la Comissió de Publicitat Institucional de Catalunya designat pel Parlament de Catalunya (1996-1998); vocal del Consell directiu del FAD, Foment de les Arts Decoratives (1991-1995); vocal i vicepresident de la Junta directiva de l’ADI FAD, Associació de Dissenyadors Industrials (1988-1989) i de l’ADG, Associació de Dissenyadors Gràfics i Il·lustradors (1986-1989). Va obtenir el Premi ACCA 1988 per l’Anuari del Disseny a Catalunya’88 com a millor publicació especialitzada de la que era editor i coordinador.

Recerca

Com a investigador conrea la història del disseny des de la perspectiva de la història cultural. L’àmbit d’especialització és la història del disseny a Catalunya i Espanya en el període franquista, amb una tesi en curs sobre la participació espanyola a les Triennals de Milà dels anys 50 i la conformació del camp cultural i professional del disseny.

Està adscrit al GRACMON, Grup de Recerca en Història de l'Art i del Disseny Contemporanis de la Universitat de Barcelona. Forma part del GRHED, Grup de Recerca en Història i Estudis de Disseny d’EINA. Col·labora en projectes de recerca amb el Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona, amb el Museu de Disseny de Barcelona, i amb la FHD, Fundació Història del Disseny.

Publicacions

(Només es llisten les 5 més recents)

Altres publicacions